Saturday, January 11, 2014

Susut nilai jika dijual di kedai emas biasa

Dua hari lepas saya ada ke sebuah kedai emas dengan tujuan untuk uji sekeping dinar PG yang saya miliki. Semasa masuk ke kedai tersebut saya beritahu jurujual saya nak trade in emas sebab kalau cakap nak test mesti dia tak layan. Kedai emas tersebut uji dinar yang saya bawa dengan menggunakan mesin desimeter dan juga ujian asid. Lepas dah dapat keputusan dinar tersebut berkualiti emas 916 seberat 4.25 gram. Lepas itu aku tanya kalau trade in berapa dapat. Jurujual tu bagi tahu susut nilai kalau trade in emas puteh susut nilai 15%. Kalau trade in emas 916 susut nilai 25% dan kalau ambil cash 30%.

Pada aku susut nilai tu sangat tinggi kerana kalau aku jual dinar tu kat PG susut nilai hanya 6%. Tu la kelebihan beli emas di PG.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...