Monday, September 24, 2012

Ayaq Dalam Besi, Api Dalam Kaca

Cerita bermula di tahun 60an di satu perkampungan di utara Malaya. Kampung ini belum ada bekalan karen dan ayaqKat kampung itu tinggailahsatu keluarga yang miskin, Awang dan mak dia, Cik Kiah.   

Menyedari depa ni miskin Cik Kiah selalu memotivasi anak dia supaya belajaq betui-betui untuk masa depan yang lebih vogue dan anggun.  

Apabila menyedari kemiskinan yang ada dan berkat usaha dan kesabaran, Awang telah berjaya di dalam pelajaran. Dengan kelulusan yang ada, Awang telah berjaya mendapat kerja dengan gomen.  

Yang menjadi masalah dia, tempat kerja dia tu kat Penang. Sayu gak hati dia nak tinggai Cik Kiah sorang sorangYalah takut gak nanti orang tackelmak dia, sapa susah? Dia gak nanti yang susah. Tak pasai-pasai dapat bapak tiri.   

“Mak, bolehkah cek pi keja kat Penang tu?” kata Awang. “Cek risaulah kat mak,” sambungnya lagi.   

La, kalau kat mak hang nak risau tak payah la, mak tau la nak jaga diri mak. Kalau setakat makan pakai tu bukan mak tak tau nak buat, hang pilah, untuk masa depan hang gak,” balas maknya.   

“Lagipun bukan senang ho nak dapat keja dengan gomen, hang carilah satu kampung mana dapat, hang ni kira campian hoo,” kata maknya bangga.   

T.Q, mak, Awang janji takkan lupakan mak, kalau free-free tu Awang akan bawak mak pi sana,” kata Awang janji kat mak dia.  

Maka dengan perasan sedih Awang pun berangkatlah ke Penang. Di sana gomen dah sediakan tempat tinggai (kuarters) untuk dia. Berbeza dengan keadaan di kampung dia, segala infrastruktur yang lengkap memang terdapat kat kuartes dia duduk tu.   

“Wah! selesanya,” kata Awang. “Aku musti bawak mak aku mai sini tunjuk sikit kesofisikated tempat ni,”  bisik Awang.   

Setelah sebulan di perantauan, Awang balik bercuti ke kampung dia. Sampai saja di rumah, mak dia melompat-lompat tengok anak dia dengandressing yang agak moden dan bergaya over (culture shock la ni).   

Kerinduan Awang dengan mak dia pun terubat setelah depa berjumpa.   

“Mak, syiok la dok kat Penang, macam-macam ada. Mak tau dak kat sana kan ada ayaq dalam besi dan paling canggih ada api dalam kaca,” kata Awang mengklentong mak dia.   

“Apa dia? Ayaq dalam besi, api dalam kaca? Awang hoi hang bawak la mak pi tengok teringin sangat mak nak tengok benda-benda takjub macam tu,” kata mak dia tergedik-gedik dan sugguh-sungguh.  

Maka esoknya berangkat Cik Kiah dan Awang ke Penang. Seronoknya Cik Kiah tak terkata maklumlah tak pernah ke Penang sebelum ni. Dalam perjalanan macam-macam yang ditanya oleh Cik Kiah kat Awang. Sampai temonyeh-monyeh Awang jawab pertanyaan mak dia ni.   
Sesampai kat rumah tercanggak-cangak Cik Kiah bila dok dalam rumah Awang. Ada radio, ada kusyen dan lain-lain yang tak terdapat di rumahnya.Woih memang seperti yang pernah di cerita oleh Awang. Memang canggih, tak pernah segala kecanggihan tu ada kat kampung depa.  

Proudla Cik Kiah dengan semua benda-benda tu.   

“Balik nanti bolehlah aku habaq kat semua orang kampung, baru depa tak boleh pekunun aku,” bisiknya.  

“Eh! Awang hang kata nak tunjuk kat mak ayaq dalam besi, api dalam kaca, mana dia?” bentak Cik Kiah yang sekali lagi tergedik-gedik.  

“Ni ha dia api dalam kaca tu,” jawab Awang sambil menekan suis lampu dan lampu kalimantang dalam rumah menyala.   

“Eh! baik-baik satni meletup pulak kaca tu,” kata Cik Kiah dengan nada yang takut-takut tapi terpesona.   

“Eh dak aih mana boleh meletup, api ni memang depa design dok dalam kaca, la ni mak tak payah susah-susah pasang pelita bila malam,” kata Awang meyakinkan mak dia.   

Kini tanda tanya Cik Kiah tentang api dalam kaca sudah terjawab.   

“Memang aku nak canang satu kampung nanti dengan penemuan benda ni,” kata Cik Kiah dalam hati sambil membayangkan muka jirannya Piah, Timah, Senah dan yang lain-lain  pasti akan terpegun den terkezut nanti.  

“Awang hoi, tu baru api dalam kaca, ayaq dalam besi mana pulak?” kata Cik Kiah tak sabaq-sabaq.   

Tu ha, ayaq dalam besi tu,” tunjuk Awang kepada satu kepala paip dalam toilet rumah dia.   

“Oh! ayaq dok dalam besi ni, jadi takyah la mak susah-susah cedok ayaq kat telaga noo?” kata Cik Kiah semakin bangga. 

Bertambah lagi modai nak kelentong jiran-jiran kampung dia nanti.  

“Eh! mak, cek lapaq laLa ni cek nak pi kedai sat beli makanan. Mak dok satsat ni cek balik la,” kata Awang.   

“Tak pa lapi lah. Mak pun nak semayang ni,” jawab Cik Kiah.   

Setengah jam kemudian Awang balik dengan bekalan makanan. Masuk saja dalam rumah di tengoknya mak dia sedang relex saja. 

 “Ha, mak dah semayang ka?” tanya Awang.   

“Dah,” jawab Cik Kiah.   

“Ni mak nak tanya hang satu benda ni, awat telaga kat rumah hang ni kecik sangat? Tadi payah betui mak ambik ayaq semayang tau?”  tanya Cik Kiah lagi.   

“Telaga? Mana ada telaga dalam rumah macam ni? Kat kampung kita ada la,” kata Awang musykil.  

“Ni apa dia? Bukan ka tu telaga kecik? Cuba hang pebesaq sikit telaga tu, tak lah payah mak ka, hang ka, nak ambik ayaq nanti,” kata Cik Kiah sambil menunjuk ke arah mangkuk tandas dalam toilet rumah Awang.   

La Usurpadora. Awang seakan-akan terpengsan bila mendengar penerangan mak dia. Rupanya dia lupa ajaq mak dia ayaq dalam besi tu kena pulas kepala paip tu dulu taklah mak dia cedok ayaq dalam ‘telaga kecik tu’.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...