Wednesday, September 14, 2011

Mencari Damai

Hidup kita saban hari penuh dengan pelbagai tugas. Jika seorang pekerja sibuk dengan kerjanya, seorang pelajar sibuk dengan belajarnya, seorang suri rumah sibuk dengan urusan rumah tangganya.

Kita selalu merungut tidak cukup masa. Adakah masa kita kurang dari orang lain? Sehingga kita lupa siapa diri kita. Lupa apa tanggung jawab kita. Kita lupa apa tujuan hidup kita.

Kita selalu lemah dengan dunia. Jika kita sedang bermesyuarat, kita lupa solat kita, hingga luput waktunya. Adakah terlalu lama masa yang kita perlu untuk mengabdikan diri kita kepada Pencipta? Adakah takut kita kepada ketua melebihi takut kita kepada Allah? Tanyalah diri kita.

Allah SWT berfirman di dalam Al-Quran yan bermaksud:


"Allah yang memiliki apa yang ada dilangit dan apa yang ada di bumi. Celakalah bagi orang yang ingkar kepada Tuhan kerana siksaan yang sangat berat.
(Iaitu) orang yang lebih menyukai kehidupan dunia daripada (kehidupan) akhirat, dan menghalang-halangi (manusia) dari jalan Allah dan menginginkan (jalan yang) bengkok. mereka itu berada dalam kesesatan yang jauh" (Ibrahim: 2-3)

Apakah kita jumpa kedamai dengan cara hidup kita? fikir-fikirkan lah



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...