Sunday, May 1, 2011

jalinkanlah hubungan baik dengan sesiapa sahaja

Menjalin dan membina hubungan baik dan mesra bukanlah sesuatu yang mudah tetapi bukan juga sesuatu yang terlalu susah untuk dilakukan. Bagaimanakah harus anda memulakan langkah untuk menuju ke arah itu agar hidup ini lebih bermakna.

DIRI SENDIRI

> Berteman dengan diri sendiri

Menjadi teman yang baik kepada diri sendiri merupakan langkah pertama memiliki hubungan yang sihat. Katakan pada diri sendiri, “Saya suka pada diri saya seadanya”. Katakan dengan sekerap mungkin. Perlakukan diri anda dengan istimewa, orang lain akan melihat anda seorang yang istimewa juga. Perlakuan mereka terhadap anda merupakan cermin perasaan anda terhadap diri sendiri.

> Cipta keseimbangan

Jangan berharap seseorang, baik pasangan mahupun rakan-rakan dapat memuaskan semua kehendak emosi anda. Jika anda berharap seseorang dapat menjadi kawan, orang yang dipercayai, pasangan jiwa sekali gus penasihat, dan setiap saat dapat membahagiakan anda, maka bersiaplah untuk menghadapi kerenggangan hubungan. Variasi dalam perhubungan akan menjadikan hubungan lebih baik biarpun tidak seperti yang anda harapkan.

> Belajar meminta maaf

Meminta maaf perlu kena dengan caranya. Untuk menjadikan permintaan maaf anda diterima dengan ikhlas, terdapat tiga perkara yang perlu anda lakukan :

- Luahkan penyesalan anda, perlihatkan keikhlasan dengan tindakan.
- Berani memikul tanggungjawab akibat tindakan anda.
- Jangan membuat alasan untuk diri anda sendiri atau menyalahkan orang lain.

Sarankan cara untuk memperbaiki kesalahan. Anda memang tidak dapat mengulang masa lalu, namun anda dapat mencuba untuk memperbaiki kesilapan yang telah terjadi. Berjanjilah anda akan melakukan sesuatu agar hal tersebut tidak akan berulang lagi.

> Cubalah bersungguh-sungguh memaafkan

Sekiranya anda berani meminta maaf, anda juga harus berani memaafkan. Menerima permintaan maaf orang lain dengan hati yang ikhlas akan membuatkan hati anda lebih tenang. Lakukan perkara berikut :

- Harapan. Katakan pada orang yang meminta maaf tentang harapan anda terhadap dirinya.
- Sabar. Anda perlu menerima dengan baik sekiranya situasi yang terjadi tidak seperti yang diharapkan.
- Ketegasan. Lakukan sesuatu yang bermanfaat untuk memperbaiki hubungan di masa depan. Anda bolehlah mengajak teman yang pernahmenyakiti anda untuk berbincang dan membuat persetujuan untuk ‘melupakan’ masa lalu.
- Jangka panjang. Daripada anda terus mengingat-ingat kesalahan orang lain, lebih baik anda fokuskan diri untuk mencapai tujuan masa depan dengan lebih baik.

KELUARGA

> Bersikap mesra dengan keluarga dan teman

Terima perubahan yang terjadi pada orang lain. Hidup ini umpama roda yang sering berubah. Ada orang yang bertemu jodoh dan berkahwin, ada yang mempunyai anak dan sebagainya.Ada saatnya anda tidak dapat menghabiskan masa dengan teman-teman seperti dahulu. Cubalah memahami keadaan orang lain sekiranya tiada lagi di antara mereka yang menghubungi anda atau tidak menjawab panggilan telefon anda. Ini bukan bermakna perhubungan anda sudah berakhir.

> Buat batasan dengan keluarga
Walaupun satu keluarga, tidak seharusnya hubungan sentiasa baik dan mesra. Ada kalanya anda bertengkar dan berselisih pendapat dengan keluarga, lebih-lebih lagi sekiranya ia menyentuh hal peribadi. Oleh itu, anda perlu membuat batasan yang jelas tentang perkara yang boleh atau tidak boleh dicampurkan oleh anggota keluarga. Namun begitu, jangan bersikap kurang ajar, pertimbangkan juga kepentingan ahli keluarga lain.

Dengan ini, kehidupan peribadi anda tidak diganggu dan hubungan kekeluargaan tetap terjalin mesra.

PASANGAN

> Katakan sesuatu yang baik tentang si dia

Terdapat dua perkara baik yang akan terjadi sekiranya anda melakukan tindakan ini. Pertama, anda semakin menyedari perasaan cinta anda dan kedua, si dia akan lebih menyenangi anda.

> Tingkatkan komunikasi

Sesibuk mana pun anda dengan urusan seharian, cubalah untuk meningkatkan frekuensi perbualan dengan pasangan anda. Tanya dia akan harinya, apakah perkara terbaik yang berlaku dan sebagainya. Namun begitu, anda juga perlu tahu bila masanya untuk berdiam.

> Berhenti untuk mengubahnya

Anda mahukan hubungan lebih kuat dan tahan lama? Terima dan hargai perbezaan. Jangan fikirkan sangat apa yang dilakukan atau tidak dilakukan oleh pasangan anda. Fokuskan pada perkara-perkara yang anda cintai dan yang baik pada dirinya.

> Membuat ‘ruang’ peribadi

Menurut Dr. Judy Kuriansky, pakar perhubungan dan pengarang buku The Complete Idiot’s Guide To A Healthy Relationship, jika anda tidak pernah sendiri, maka anda akan menghadapi kesukaran untuk merasa benar-benar bersama. Luangkan masa secara teratur untuk bersantai tanpa pasangan, keluar membeli belah atau sekadar minum petang bersama teman-teman.

KENALAN BARU

> Berikan kesan pertama yang baik

Semasa menghulurkan salam pertama, lakukan dengan baik. Menurut Leil Lowndes dalam buku How To Be A People Magnet, cara bersalaman yang baik adalah dengan menyelipkan tangan anda ke tangan orang lain hingga ibu jari terkunci dan telapak tangan menyentuh serta dengan lembut menekan tangan orang itu. Telapak tangan lurus, memberi kesan keyakinan diri. Telapak tangan menghadap ke bawah menggambarkan anda suka mengawal, sebaliknya telapak tangan ke atas menyifatkan sikap mudah menyerah.

> Serlahkan tarikan

Selepas berkenalan, mesrakan perbualan dengan bertanya tentang diri mereka seperti hobi, kerja dan sebagainya. Cara ini lebih berkesan berbanding berusaha menarik perhatian mereka atau cuba menghiburkan mereka. Serlahkan bahawa anda tertarik dan ingin menjalin persahabatan dengan perbualan mesra anda.

> Gunakan terapi suara

Suara yang dalam dan tenang dapat membuatkan orang lain menyukai anda. Begitulah pendapat Nicholas Boothman, pangarang buku How To Make People Like You In 90 Seconds Or Less, untuk mendapatkan suara tersebut cubalah lakukan teknik ini, letak salah satu telapak tangan pada dada dan telapak tangan yang lain pada perut. Berlatih bernafas hingga tangan pada dada tidak bergerak, yang bergerak naik turun hanyalah tangan di perut. Ulangi latihan ini dengan tangan pada tempat di mana suara berasal. Pindahkan suara anda dari dada ke perut. Suara harus lebih rendah, perlahan dan penuh.

TERAKHIR…

> Jadilah orang yang optimis

Orang yang optimis akan lebih bahagia dan sihat secara emosi. Cubalah untuk melihat kebaikan dalam diri orang lain. Hidup akan lebih tenang dan sempurna.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...