Tuesday, April 26, 2011

Positif Dari Stress

Berikut lima kesan positif dari stress.
 
1. Mendorong orang berpikir kreatif
Ramai penulis atau ilmuan mengungkapkan proses kreatif muncul akibat daripada frustrasi dan stress. Menurut Larina Kase, Ph.D., seorang psikologi dan penulis buku "The Confident Leader: How the Most Successful People Go from Effective to Exceptional", hal itu boleh terjadi kerana sesuatu alasan.

"Stress sering mendahului atau menyertai suatu sifat kreatif. Jika fikiran kita benar-benar tenang dan santai, justru tidak perlu alasan untuk melihat hal-hal berbeza. Stress akan meningkat terutama ketika menghadapi hal baru yang terjadi kerana perubahan. Hasil akhir dari proses kreatif yang disertai stress akan sedikit berbeza, kerana reaksi orang lain," kata Kase.

2. Meningkatkan sistem kekebalan tubuhPenelitian menunjukkan bahawa sistem kekebalan tubuh mendapat faedah dari stress. "Stress jangka pendek dapat membantu sistem kekebalan tubuh," ujar Mark Goulston, MD, seorang psikiater klinis dan penulis buku "Get Out of Your Own Way:Overcoming Self-Defeating Behavior".

Goulston menjelaskan, ketika hormon kortisol atau hormon stress dilepaskan, ia akan meningkatkan kekebalan tubuh. Itu adalah proses keseimbangan. Meskipun stress jangka pendek dapat menjaga tubuh dari penyakit, ia memperingatkan bahawa terlalu banyak stress akan menyebabkan kelebihan kortisol yang berlebihan. Hal ini boleh mengakibatkan obesiti, diabetes, dan penyakit kardiovaskuler.

3. Membuat Tubuh lebih fitOlahraga seperti, angkat berat, berjalan atau lari selama 45 minit, boleh membuat tubuh berpeluh. Selain itu, stress juga boleh menjadikan seseorang itu olahraga yang baik. Hal itu menurut Jessica Matthews, MS, koordinator pendidikan lanjutan untuk American Council on Exercise (ACE)

"Stres merupakan latihan ringan yang boleh membuat tubuh lebih sihat. Dari perspektif fisiologis, stress dinyatakan sebagai tuntutan, dan boleh membantu latihan menjadi lebih efisien," kata Matthews.

4. Membantu memecahkan masalahStress sering dipicu kerana munculnya dari dilema dalam diri Anda, atau ketika "dipaksa" membuat keputusan besar? Rasa kekhawatiran ini sebenarnya bermanfaat. "Stress menunjukkan nilai-nilai yang kita miliki. Jika kita tidak peduli tentang sesuatu, kita tidak akan khawatir tentang hal itu," kata Goulstin.

Jadi, dengarkan stress boleh jadi petanda untuk memberitahu Anda agar mendengarkan intuisi. Memang sukar untuk mendengar intuisi, ketika Anda sedang berada dalam keadaan khawatir dan stress. Ia mengakibatkan Anda akan "memaksa" diri untuk istirahat, berjalan-jalan, tidur nyenyak atau pergi keluar untuk makan.

5. PemulihanPenelitian menunjukkan hubungan antara stress jangka pendek sebelum bedah atau prosedur perubatan membuatkan proses pemulihan lebih berjaya. Beberapa penelitian juga menunjukkan bahwa stress dapat mengekang produksi estrogen iaitu agen utama perkembangan barah payudara.

 
"Respons stress dapat memperingatkan kita adanya tentangan, bahaya, atau bahkan kesempatan. Stress juga membantu pelepasan adrenalin, dan gelombang adrenalin dapat membantu Anda lebih fokus dan berfikir dengan lebih baik," ujar Dr. Goulston menjelaskan.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...