Saturday, February 19, 2011

Kedai Gunting Rambut

Bagi sesetengah orang, kepala adalah tempat yang dianggap sensitif untuk dipegang atau dijadikan bahan gurauan. Begitu juga dalam pemilihan kedai gunting. Tak semua orang boleh tukar2 kedai gunting rambut, jika kita telah biasa dengan seseorang tukang gunting maka kita akan menjadi pelanggan tetap kedai tersebut.

Ari nie aku telah memotong rambut aku yang telah panjang. Kedai yang semestinya menjadi pilihan aku adalah Kedai Gunting Lovely... tak ingat nama penuh. Tukang gunting dia special sikit, Bukan apa, bagi aku susah untuk jumpa kedai gunting yang kita selesa. Tukang gunting yang bernama Muhamad ... tak ingat juga nama penuh dia, berasal dari Bombay India.

Cara mamak nie gunting cantik dan kemas tu yang aku suka, satu lagi dia nie muslim, so aku yang selalu gunting dengan tukang gunting melayu rasa selesa ler. Kalau aku p kedai dia, mesti mamak nie ajar aku cakap Hindi tapi aku nie x ingat2. Dia selalu bercerita mengenai kisah dia pernah kerja di Kuala Krai, Kelantan. Mamak nie cakap dia suka kerja sana sebab penduduk dia peramah. Satu lagi mamak nie selalu bercerita mengenai Shah Rukh Khan, so aku riki2 rupanya dia pernah gunting rambut si pelakon hindi tersebut, betul tak jagan tanya aku ler.

Kembali kepada tajuk asal, kalau korang rasa nak gunting rambut, boleh ler ke Kedai Gunting Rambut Lovely... di Taman Kota Perdana Seri Kembangan. Yang mana2 tinggal jauh tu tak dapat ler ya ..

Dialog Ayam & Lembu

Ayam : Manusia ni memang pentingkan diri sendiri!
Lembu : Kenapa kau kata macam tu?
Ayam : Tengoklah. Apa mereka buat kat aku!
Lembu : Hah! Buat apa pulak?
Ayam : Aku ni bertelur hari-hari. Aku cadang naklah dapat anak dua tiga ekor. Orang kata ada juga waris aku bila aku dah tak de nanti.Tapi manusia ni memang tak berhati perut. Hari-hari dia orang makan telor aku,Macamana aku nak dapat anak!

Lembu : Alah! Kau punya masaalah kecil aja!
Ayam : ?? Maksud kau?
Lembu : Aku ni, kalau fikirkan nasib aku lagi malang. Rasa nak bunuh diri pun ada. Bayangkan, hari-hari manusia minum susu aku tapi sorang pun tak pernah panggil aku MAK!

Ayam : ?? (Dalam hati: Tak boleh pakai punya lembu!)

10 Tabiat Rosakkan Otak

1. Tidak mengambil sarapan pagi
Apabila seseorang tidak mengambil sarapan pagi, paras gula dalam darah akan menjadi rendah. Ini akan mengakibatkan kekurangan bekalan nutrisi pada otak dan menjadikannya kurang aktif.

2. Terlebih makan
Ia akan membebankan pembuluh darah otak dan mengurangkan kuasa mental otak.

3. Perokok
Asap rokok akan mengakibatkan sel-sel otak terjejas atau terbakar dan boleh mengakibatkan penyakit 'Alzheimer'.

4. Penggunaan gula yang berlebihan
Pengambilan gula secara berlebihan akan mengganggu penyerapan protein dan nutrisi. Selain daripada itu, ia akan mengganggu perkembangan otak yang sihat.

5. Pencemaran udara
Otak adalah pengguna oksigen terbesar dalam badan manusia.Pencemaran udara boleh menyebabkan pengurangan bekalan oksigen ke otak dan keaktifan otak.

6. Terlebih tidur
Tidur adalah bagus untuk merehatkan otak tetapi masa tidur yang panjang boleh mengakibatkan sel-sel otak kita mati.

7. Menutup muka ketika tidur
Tidur sambil menutup muka akan mengakibatkan otak menerima lebih banyak karbon dioksida berbanding oksigen dan ini akan membawa kerosakan kepada otak.

8. Membiarkan otak bekerja semasa kita berada di dalam keadaan kurang sihat
Bekerja semasa anda kurang sihat boleh mengurangkan keberkesanan otak dan juga membawa kerosakan kepada sel-sel otak.

9. Kurang berimiginasi
Berfikir adalah satu cara terbaik untuk melatih otak kita. Kurangnya berimiginasi boleh menyebabkan tahap kecerdasan/keaktifan otak menurun.

10. Jarang berfikir
Jarang berfikir akan menyebabkan otak kita kurang aktif. Oleh itu, perbincangan yang membina boleh menambah keberkesanan kecerdasan otak kita.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...