Sunday, February 6, 2011

Fakta

# KELAWAR sentiasa membelok ke kanan apabila keluar dari gua.

# KUCING adalah satu-satunya haiwan yang tidak mempunyai deria rasa.

# Sebatang PENSEL mampu menghasilkan garis lurus sehingga 56km. Jika 2 bilion pensel ia mampu mengelilingi dunia sebanyak 9 kali.

# Raja RAMA RAMA mempunyai deria rasa sebanyak 12,000 kali ganda dari manusia.

# Anda dikehendaki melalui 1792 anak tangga untuk sampai kepuncak menara EIFFEL.

# JERUNG tidak boleh buka mulut dalam jangka masa yang lama kerana boleh mengakibatkan ia mati lemas.

# Gunung berapi terbesar di alam semesta adalah OLYMPUS MONS yang terletak di planet Marikh.

# Ikan HARUAN mampu mengesan 27000 jenis bau skali gus ia adalah haiwan paling sensitif dengan bau.

# Nisbah SEMUT dengan manusia adalah 1,000,000:1

# Tanduk BADAK SUMBU bukanlah dari tulang, tetapi ia hanyalah dari bulu yg terkumpul dan padat.

# BATU KARANG terbesar dikeluarkan dari badan manusia adalah seberat 1.36kg .

# Matahari memiliki tenaga yang cukup utk menerangi bumi bagi tempoh lebih daripada 5 juta tahun lagi.

# Tekanan jantung manusia semasa mengepam darah adalah cukup kuat sehinggakan setiap pancutan boleh memancutkan darah sejauh 9 meter.

# Purata setiap manusia manusia memiliki 100,000 helai rambut dan tumbuh lebih cepat pada waktu malam.Sementara itu, hidung pula dikatakan dapat mengenal pasti 10,000 jenis bau yang berbeza-beza.

# Setiap hari darah beredar sejauh 180,000 Km dalam tubuh manusia. Ikan emas adalah satu-satunya haiwan yang dapat melihat cahaya inframerah dan ultraungu Setiap 1 cm persegi kulit manusia, didapati mengandungi 7 meter pembulu darah

# Terdapat banyak spesies labah-labah yang sanggup mengorbankan tangan dan kaki utk dimakan anak-anaknya yang baru menetas. Langkah ini adalah utk mengelakkan anak-anaknya itu daripada memakan sesama sendiri.

# Orang lelaki mudah mendapat buta warna,10 kali ganda berbanding wanita.

# Setiap langkah ke hadapan, anda terpaksa menggerakkan 54 otot dalam tubuh badan

# Bahwa simbol mata uang dollar $ tidak diketahui berasal dari mana, namun kemungkingan berasal dari huruf U dan S (U.S)?

# Bahawa sebelum wang kertas digunakan, Amerika menggunakan kulit rusa (buckskins)? Hingga sekarang orang mengenall istilah bucks.

# World Wide Web diperkenalkan pada tahun 1989, Beatles dibentuk pada tahun 1959, Nestle memperkenalkan produk kopi instan pada tahun 1938.

# Semasa di havard university, edward kennedy telah digantung dari peperiksaan spanish kerana menipu.

# Pemutar skru telah dicipta sebelum skru dicipta.

# Pemutar skru jenis philips telah dicipta di oregon.

# Bendera kebangsaan italy telah diilhamkan oleh Napoleon Bonaparte.

# Cahaya dari matahari memerlukan 8.5 minit untuk sampai ke bumi.

# Tibet ialah negara tertinggi didunia iaitu pada kedudukan 4500m dari paras laut.

# Tiada tanah di kutub utara, hanya ais yang melitupi permukaan laut.

# Terdapat lebih 4 juta kereta di brazil menggunakan gasohol berbanding petrol, gasohol ialah minyak yang dihasilkan dari tebu.

# Gajah menghabiskan masa selama 23 jam untuk makan.

# Anak ikan paus biru yang baru lahir mempunyai berat 7 tan ketika lahir.

# Istana terbesar didunia yang mengandungi 1788 buah bilik pernah dibina untuk sultan brunei.

# Levi Strauss membuat sepasang jeans biru pada tahun 1850, dibuat untuk digunakan oleh pelombong emas.

# Tahukah anda bahawa mulut kita menghasilkan 1 liter air liur setiap hari...

# Jantung manusia dapat menyemburkan darah sejauh 30 kaki

# Dalam waktu 24 jam, tubuh manusia rata-rata melakukan aktiviti:

-Jantung berdenyut sebanyak 103,689 kali
-Darah mengalir 1,680,000 mil.
-Kuku tumbuh sepanjang 0.00007 inci
-Rambut tumbuh sepanjang 0.01715 inci
-Menghabiskan 2.9 pounds air
-Menghabiskan 3.25 pounds makanan
-Menghisap 438 kaki kubik udara
-Menghasilkan 1.43 pints keringat
-Berbicara sebanyak 4,800 kata
-Bergerak saat tidur sebanyak 25.4 kali.

# Tahukah anda kita tidak akan berasa GELI bila kita mengeletek diri kita sendiri....

3 Sebab Merasa Rendah Diri

Apa dia rasa rendah diri? Ia adalah perasaan di mana Anda merasa diri Anda tak sehebat orang lain. Anda tak nampak di mana kekuatan diri Anda, Anda tak tahu apa kelebihan Anda, Anda kurang yakin dengan diri sendiri. Semua ni berlaku kerana sebab-sebab tertentu.

Berikut adalah 3 sebab kenapa Anda merasa rendah diri.

1. Anda tidak bertanggungjawab.

Anda tidak bertanggungjawab pada diri Anda, sebabnya Anda tidak berusaha memajukan diri sendiri dalam berbagai aspek. Anda cuma merasa diri Anda tidak layak. Anda tidak memilih untuk menjadi orang depan, sebalinya memilih untuk menjadi orang belakang. Orang depan mencipta sesuatu dan melakukan sesuatu, sebaliknya orang belakang hanya mengikut, tidak ada inisiatif untuk memulakan sesuatu.

2. Keyakinan Diri Anda Rendah.

Anda merasa rendah diri sebab Anda melihat orang lain lebih hebat dari Anda. Anda terlalu banyak melihat kehebatan orang lain tapi tak berusaha mendiskaver kelebihan diri sendiri. Orang yang sering merasa tidak yakin adalah orang yang tidak mengenal siapa dirinya. Cuba gali apa bakat Anda, cuba cari apa perkara yang Anda boleh buat dengan cukup bagus, lebih bagus dari orang lain di sekeliling Anda.

3. Anda menyerah pada komen-komen negatif.

Orang kata Anda bodoh, Anda terima dan Anda merasa Anda bodoh. Orang kata Anda kurang bijak,Anda merasa itu betul. Hentikan semua ini. Kini sudah tiba masanya Anda tidak perlu bergantung pada kata-kata orang. Inilah masanya Anda mendengar kata-kata dari suara hati Anda sendiri. Meminta pendapat orang itu boleh, tapi jangan sampai Anda buat sesuatu kerana di pengaruhi oleh mereka sebab Anda akan hilang kawalan pada diri sendiri. Untuk tidak menyerah pada komen-komen negatif, ransang diri sendiri dengan kata-kata motivasi. Ulang-ulangkan kata-kata motivasi di fikiran kemudian ingat selalu. Beri peringatakan pada diri sendiri supaya sentiasa bersemangat.

Marah

Perubahan sifat dan sikap sering kelihatan apabila seseorang berdepan dengan situasi yang memungkinkan mereka menonjolkan kemarahan. Cacian dan makian tidak terhitung dek kerana tenggelam dalam nafsu amarah. Paling malang, gelojak nafsu dibiar menguasai diri hingga menghilangkan pertimbangan akal.

MARAH salah satu daripada sifat mazmumah (tercela) yang dibenci ALLAH SWT dan Rasul. Marah akan menimbulkan sifat keji lain, seperti dendam, dengki, sombong dan angkuh. Ja’far bin Muhammad berkata: “Marah itu kunci segala kesalahan (kekejian).”

Marah juga adalah sifat semulajadi insani. Boleh jadi kemarahan yang ditunjukkan membawa kebaikan atau kecelakaan. Pada permulaan marah, ia bagaikan isyarat awal untuk membetulkan keadaan. Namun, apabila kemarahan didahulukan jauh daripada mengingati ALLAH, maka ia bertukar menjadi kebinasaan.

Berbeza sifatnya apabila marah dalam hal dan keadaan sesama akidah. Namun dibezakan disebabkan ketiadaan persefahaman dalam perkara-perkara khilafiah. Paling malang, apabila ada pihak yang berlebih-lebihan berprasangka sesama mukmin disebabkan suaranya tidak didengar atas urusan agama. Marah boleh menjatuhkan seseorang kepada keadaan kufur. Marah boleh jadi mengakibatkan kemusnahan “akidah”, apabila masalah khilafiah terus dibahas dalam keadaan “marah” dan tidak tahu usul agama.

Psikologi Manusia

Manakala di dalam kaedah psikologi manusia, terdapat beberapa jenis kemarahan yang berlaku di kalangan manusia. Keributan yang berlaku adalah tanpa sebarang amaran itulah yang dinamai sebagai:

a) Sudden Anger (Marah Mengejut)
-Individu yang mengalaminya mudah hilang sabar, sentiasa melahirkan “marah”, hatta dalam sekecil-kecil perkara. Namun, individu ini didapati cepat reda dan berasa menyesal. Walaubagaimnapun, alangkah indahnya apabila nafsu yang mengajak kepada kecelaan “marah” dapat dimulai dengan bacaan “Basmallah”.


b) Shame-based Anger
- Seorang yang sangat sensitif dengan suasana semasa.
- Tidak dapat tahan marah bila dikritik, diperleceh atau diketepikan. Beliau lebih gemar merasa betul atas segala tindakan tanpa penafian orang lain.

c) Deliberate Anger
- Percaya bahawa dengan menunjukkan kemarahan segala kemahuan
dan kehendak akan dipenuhi. Jenis begini tidak peduli untuk melanggar etika, undang-undang yang sedia ada asal matlamat digapai, haram katanya tidak mengapa.
- Suka memanipulasi, membuli & menguasai orang lain.
- Berpuas hati & megah sekiranya orang yang dimarahi berasa tersinggung & sedih.

d) Addictive Anger (Ketagihan Marah)
- Menjadi ketagih untuk marah apabila berada dalam ketagihan & tidak dapat menahan kemarahan.
- Ada kaitan dengan ketagihan arak & dadah.

Kemarahan yang meluap-luap dilupai akan memburukkan wajah pemarah, menyempitkan salur darah, disebabkan berlumba-lumbanya syaitan di dalam salur darah untuk menyucuk butir-butir kata dan tindakan penuh mazmumah. Maka lahirlah kemarahan yang disorak-sorai oleh syaitan laknatullah.

Renungilah dan hayatilah firman ALLAH SWT:

“Dan juga (lebih baik dan lebih kekal bagi) orang yang menjauhi dosa besar serta perbuatan keji; dan apabila mereka marah (disebabkan perbuatan yang tidak patut terhadap mereka), mereka memaafkannya.”

[Surah al-Syura ayat 37]

Marahnya Rasulullah Shollallahu allaihi wassalam

Suatu kisah ketika Rasulullah SAW sedang duduk ditengah-tengah para sahabat, tiba-tiba datang seorang rahib yahudi bernama Zaid bin Sa’nah. Kemudian dia menyambar kain Rasulullah SAW dan berkata dengan kasar; “Ya Muhammad! Bayarlah hutangmu. Kamu keturunan Bani Hasyim melambat-lambatkan pembayaran hutang.”

Sememangnya ketika itu Rasulullah SAW berhutang dengan yahudi tersebut. Tetapi Rasulullah mengerti bahawa masa yang dijanjikan untuk membayarnya belum sampai. Melihatkan keadaan sebegitu, Saidina Umar r.a lalu bangun dan menghunus pedangnya. “Wahai Rasulullah SAW, izinkan aku memenggal leher manusia yang kurang ajar ini.”

Namun, dengan penuh kelembutan dan ketenangan Rasulullah SAW bersabda; “Ya Umar, aku tidak disuruh berdakwah dengan cara yang kasar. Antara aku dan dia memang memerlukan kebijaksanaan daripadamu. Suruhlah dia menagih hutangnya dengan sopan dan ingatkanlah aku supaya aku dapat membayar hutangku dengan baik.”

Mendengar sabda Rasulullah SAW tersebut, orang yahudi itu pun berkata: “Demi yang mengutusmu dengan kebenaran, sebenarnya aku tidak akan datang untuk menagih hutang, tetapi aku datang untuk menguji akhlakmu. Aku mengerti masa untuk melunaskan hutang itu sebelum sampai waktunya. Akan tetapi aku telah membaca sifat-sifatmu dalam kitab Taurat. Semua sifat-sifatmu sungguh terpuji. Namun masih ada satu sifatmu yang belum aku ketahui iaitu tentang kebijaksanaanmu bertindak ketika waktu marah. Ternyata tindakan ceroboh yang dilakukan orang terhadapmu, engkau masih dapat mengawalnya dengan cara bijaksana.”

Ini merupakan satu hakikat yang aku saksikan sendiri, maka terimalah Islamku ya Rasulullah SAW, kemudain orang yahudi itupun mengucap dengan mengakui Tiada Tuhan yang disembah melainkan ALLAH dan Rasulullah SAW adalah pensuruh ALLAH.

Kemudian ia berkata lagi: “Wahai Rasulullah, adapun hutangmu, aku sedekahkan kepada fakir miskin dan kaum muslimin”

Demikianlah antara sebuah kisah kehebatan akhlak Rasulullah SAW dalam menghadapi marah. Manakala, hari ini dalam menguruskan kemarahan yang terjadi tanpa diminta, adalah menjadi tanggungjawab setiap insan dalam menghadapi situasi yang mudah mengundang marah, memerlukan tindakan pantas kepada memikirkan sabar.

Rasulullah bersabda bermaksud:

“Sesungguhnya marah adalah secebis api yang dinyalakan dalam hati. Tidakkah engkau melihat kepada kedua-dua matanya yang merah dan urat-urat lehernya yang mengelembung? Maka apabila salah seorang daripada kamu berasakan sesuatu dari yang demikian, maka rapatkan diri kamu ke muka bumi (duduk menenangkan diri atau sujud kepada Allah).”

(Riwayat al-Tirmizi)

Bangga dengan Marah

Kedapatan manusia bangga dengan sifat marah yang dimilikinya, katanya ia membuat orang hormat akan dirinya. Maka, katanya mudah untuk mengurus suasana. Ketika masyarakat bertemu dengannya, hormat yang disangka rupanya pura-pura. Kepada ketua, anak buah kelihatan bermuka-muka, didepan ketua puji dan puja, tetapi di belakang mereka mencela.

Persoalan kepada semua, apakah dengan kemarahan menyelesai segala perkara. Mewujudkan ukhuwwah ikhlas sepanjang masa? Melakar baik sangka kenapa sukar dicipta? Tidakkan tuan merasa gembira, melihat semua ikhlas menerima kehadiran tuan disisi semua.

Terimbau kepada satu cerita mengenai kesabaran, suatu hari Imam Ibnu Abbas r.a sedang menunggang kuda. Tiba-tiba datang seorang lelaki menghampirinya dan mengatakan berita dukacita kepadanya. Orang itu berkata:

“Ayahmu telah meninggal dunia ya Ibnu Abbas. Mendengar berita tersebut Ibnu Abbas r.a hanya mengucapkan: “Inna Lillahi wa inna ilahi raji’un. La haula walaa quwata illa billah.” Kemudian Ibnu Abbas r.a turun dari kudanya dan solat akan dia dua rakaat. Setelah selesai mengerjakan solat, orang itu bertanya kepada Ibnu Abbas: “Mengapa kamu sambut dengan solat setelah aku memberi tahumu akan kemangkatan ayahndamu wahai Ibnu Abbas?”

Ibnu Abbas r.a menjawab: “Apakah kamu tidak pernah mendengar firman ALLAH SWT yang memerintahkan:

“Hai orang-orang yang beriman, jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu, sesungguhnya ALLAH beserta orang-orang yang sabar.”

[al-Baqarah:153]

Justeru, Rasulullah menganjurkan umatnya jangan marah. Diriwayatkan daripada Abu Hurairah bahawa ada seorang lelaki berkata kepada Rasulullah: “Berpesan kepadaku!. Baginda berkata: Jangan marah. Orang itu mengulangi lagi beberapa kali minta supaya dipesan. Namun Baginda masih tetap berkata: Jangan marah!” (Riwayat al-Bukhari).

Dah penuh

Alkisahnye... setelah bisnes bengkel samad n rakan2nya tidak berjaya, mrk pun terus berbincang dan enggan berputus asa... A mencadangkan supaya mereka buat bisnes teksi sahaja. sebab teksi skrg satu keperluan utk kemana-mana katanya... setelah semua bersetuju mrk pun membeli sebuah teksi sebagai permulaan. lepas tu berpusing2 la mrk mencari penumpang di dalam KL... namun apalah malang nasib mereka ni kan... dari pagi sampai ke tengah hari takder sorg pun penumpang yg tahan teksi mrk... Puasla jugak mrk bertanya pada org, nak naik teksi tak... namun semua org menggeleng2 kepala je...

Namun bangang 4 ekor ni tak sedar2 jgk yg mrk berempat dah penuhkan teksi tu manalah ader

org nk naik teksi tu lagi....

TINGKAT DUA la...

Alkisahnye... ader 4 org sahabat baik yg teringin nk jadi kaya dan berjaya... kita gelarkan saja mrk A, B, C dan Samad... mrk pun berbincang bagaimana utk memulakan perniagaan. Setelah mencapai kata putus mrk sudi menjadi rakan kongsi dan menubuhkan sebuah bengkel kereta sbb melalui penelitian samad, bisnes bengkel kereta amat menguntungkan memandangkan pengeluaran kereta di negara ini meningkat saban tahun... So setelah mendapatkan sebuah lokasi yg sgt strategik dan men'setup' bengkel mrk sebaik mungkin, maka tiba hari yg dinanti-nantikan...mrk pun tak sabar menyambut ketibaan pelanggan mrk yg pertama.

namun saat berganti minit, minit berganti jam, tapi takder sorg pun yg datang utk merepair or menyervis kereta dibengkel mrk...

"Hairan bin ajaib ni.... takkan org tak nampak signboard kita yg besar tu... bengkel depan tu ramai plak org datang kan. B cer ko check kat bengkel tu apa yg dia ader kita takder." samad merasa gusar dan bengang.
"Bro, bengkel depan tu tools dorg canggih2 la... so mcm maner ni?" B memberikan report.

"Takper... kita beli jgk yg serupa mcm tu. Jom." Samad x puas hati... ari tu jgk mrk memasang segala peralatan yg canggih2 dlm bengkel mrk.

Tapi tunggu punya tunggu tetaplah jgk takder sorg pun customer yg dtg ke bengkel mrk... Pelik sgguh rasanya kan. Mrk berempat pun berdiri la di depan bengkel itu utk melihat kekurangan bengkel itu.

"Cat cantik, kedai luas boleh muat 5 bijik keta sekaligus tapi naper org tak masuk ek?" A kepelikkan...

"Bengkel depan tu dah mandrem kedai kita kot, tu yg org tak nmpk tu." Samad pula memberi pendapat.

"Bukanlah... aku rasa customer takleh masuk bengkel kita sbb kedai kita ni dkt TINGKAT DUA la... patutla takder org datang," akhirnya C mendapat jawapan yg tepat....

fikir2kan

Confusing Names??

KNOTT: "Who's calling?" was the answer to the telephone.
WATT: "Watt."
KNOTT: "What is your name, please?"
WATT: "Watt's my name."
KNOTT: "That's what I asked you. What's your name?"
WATT: "That's what I told you. Watt's my name."

A long pause, and then from Watt,

WATT: "Is this James Brown?"
KNOTT: "No, this is Knott."
WATT: "lease tell me your name."
KNOTT: "Will Knott."

YOU LEFT THE TALKERS AT A POINT WHERE THEY WERE TOTALLY CONFUSED, READTHE REST OF WHAT HAPPENED...

WATT: "Why not?"
KNOTT: "Huh? What do you mean why not?"
WATT: "Yeah! Why won't you tell me your name?"
KNOTT: "But I told you my name!"
WATT: "Didn't you say you will not?"
KNOTT: "Not not, knott, Will Knott!"
WATT: "That's what I mean."
KNOTT: "So you know my name."
WATT: "Of course not!"
KNOTT: "Good. So now, what is yours?"
WATT: "Watt. Yours?"
KNOTT: "Your name!"
WATT: "Watt's my name."
KNOTT: "How the hell do I know? I am asking you!"
WATT: "Look I have been very patient and I have told you my name and you have not even told me yours yet."
KNOTT: "You have been patient, what about me? I have told you my name so many times and it is you who have not told me yours yet.
WATT: Of course not!"
KNOTT: "See, you even know my name!"
WATT: "Of course not!"
KNOTT: "Then why do you keep saying of course Knott?"
WATT: "Because I don't."

[Pause]

KNOTT: "What is your name?"
WATT: "See, you know my name!"
KNOTT: "Of course not!"
WATT: "Then why do you keep asking Watt is your name?"
KNOTT: "To find out your name!"
WATT: "But you already know it!"
KNOTT: "What?"
WATT: "See!"
KNOTT: "And you know mine!"
WATT: "Of course not!"
KNOTT: "Exactly!"

NOW THEY ARE AT A POINT WHERE BOTH THINK THE OTHER KNOWS THEIR NAME, BUT THEY THEMSELVES DON'T KNOW THE OTHER'S NAME.

KNOTT: "Listen, listen, wait; if I asked you what your name is, what will be your answer?"
WATT: "Watt's my name."
KNOTT: "No, no, give me only one word."
WATT: "Watt"
KNOTT: "Your name!"
WATT: "Right!"

[pause before it hits him]

KNOTT: "Oh, Wright!"
WATT: "Yeah!"
KNOTT: "So why didn't you say it before?"
WATT: "I told you so many times!"
KNOTT: "You never said Wright before"
WATT: "Of course I did."
KNOTT: "Ok I won't argue any more. Do you know my name?"
WATT: "I do not."
KNOTT: "Well, there you go, now we know each other's name."
WATT: "I do not!"
KNOTT: "Good!"

[pause before it hits him]

WATT: "Oh, Guud!"
KNOTT: "Good."
WATT: "No wonder, it took me so long, is that Dutch?"
KNOTT: "No, it's Knott!"
WATT: "Oh, okay. At least the names are clear now Guud."
KNOTT: "Yes Wright."

NOW THEY BOTH THINK THEY KNOW EACH OTHER'S NAME AS WELL! Watt do you think ?? Do they or do they Knott ???

Wanita Perlu Gunakan Jari

Berhati-hatilah, khususnya buat kaum wanita bahawa anda mungkin sedang dilihat dan diperhatikan ketika menggunakan cermin yang tergantung di tandas awam, bilik hotel, mahupun di bilik persalinan pakaian.. Macam mane tu? Teruskan bacaan..

Terfikir tak? Dan apa perasaan anda jika ketika anda sedang menukar pakaian, ada seseorang yang lain khusuk memerhatikan anda disebelah cermin sana! Tambah haru-biru lagi jika gambar anda dirakam dan disebarkan ke seluruh dunia..Wah..gawat!

Oleh itu, kita perlu pastikan cermin yang digunakan tu adalah cermin biasa ataupun cermin 2 arah.

Cermin biasa adalah cermin yang kita nampak diri sendiri dan dan cermin 2 arah adalah jenis cermin yang orang disebalik cermin boleh melihat kita, tetapi kita tidak dapat melihat mereka.

Bagaimana kita ingin bezakan? Mari lihat foto dibawah ini.





Ini KACA DUA HALA. Apabila anda letakan jari, hujung kuku anda nampak bertemu dan tiada ruang antaranya, maka, AWAS, ANDA SEDANG DIPERHATIKAN.




Ini pula adalah cermin yang sebenar. Apabila anda letakkan jari anda seperti dalam gambar, hujung kuku anda akan kelihatan seperti masih ada ruang dan tidak dapat dirapatkan walau ditekan kuat.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...