Tuesday, January 25, 2011

Suami yang kedekut..

Sepasang suami isteri, dah lama kahwin. Si suami teramat lah kedekut, bukan setakat taik idung masin, taik mata pun masin gak. Salah satu xtvt tahunan mereka ialah mengunjungi satu pameran udara.

Tahun pertama, si isteri nak sangat naik sebuah pesawat ringan. Pergilah mereka berjumpa dengan pilot pesawat tu. "Encik, berapa saya kena bayar untuk menaiki pesawat ni?" tanya si suami

"Tak mahal encik, cuma RM50 untuk satu pusingan" jawab pilot tu.

"Uuiishh. .mahalnya, tak jadi la saya nak naik" jawab si suami lalu menarik tangan isterinya berlalu dari situ. "Baiklah, kalau bayarannya kurang dr RM30, kita naiklah" kata suami yang membuatkan si isteri menarik muka masam krn dia tahu bayarannya pasti akan meningkat lagi tahun ni.

Mereka menuju ke pesawat yang sama cam tahun lepas dan jumpa ngan pilot yang sama
juga. Seperti yang dijangkakan, bayaranya dah jadi RM100. Segeralah si suami menarik tangan isterinya berlalu dr situ. Si pilot td yang kesiankan si isteri yang saban tahun mengimpikan untuk menaiki pesawat tu memanggil mereka semula.

"Encik, berapa yang encik sanggup bayar?" "Aku cuma nak bayar bawah RM30 jer" jawab si suami.

Setelah berfikir seketika, berkatalah si pilot tadi "Baiklah, Encik boleh naik pesawat tu dengan bayaran RM20 sahaja tapi dgn satu syarat"

Gembiralah si suami tadi, RM20 ajer "tapi apa syaratnya"

"semasa di udara, encik dan isteri encik tak boleh mengeluarkan satu suara pun. Kalau bersuara juga, saya akan kenakan bayaran RM10 bagi setiap perkataan yang keluar dari mulut encik atau isteri encik" jawab pilot td sambil tersenyum.

"Baiklah saya setuju" jawab si suami dengan yakin bolehnya.

Maka, naiklah mereka akan pesawat tu. Pilot tadi pun ada niat lain sebenarnya. Dia nak ajar si suami yang kedekut tadi. Dia pun buat lah aksi2 acrobatik yang diakui membahaya. Macam2 aksi dia buat, tapi hairan gak dia sbb suami isteri yang duduk kat belakang dia
tak menjerit pun.

Dia cuba lagi buat aksi2 yang merbahaya, berpusing2 pesawat tu, tapi still senyap gak. Setelah muslihat dia tak berjaya, pilot tu pun mendaratkan lah pesawat dia. Rasa rugi pulak sbb cuma boleh dpt RM20 ajer.

Bila dah mendarat, cuma si suami yang turun dari pesawat tu. "Ehh? mana isteri encik?" tanya pilot tu terkejut.

"Dia dah jatuh masa kau pusing2 pesawat tadi"

"Hahh apasal tak cakap" "Kalau aku cakap nanti kena tambah bayaran lak" jwb si suami sambil menghulurkan RM20 kepada pilot td dan terus berlalu...

Free

Satu hari samad telah membawa anaknya berjalan-jalan di bandar. samad seorg ayah yg penyayang tapi beliau juga sorang yg amat kedekut. kalau boleh semua benda dia nak free aje... so, dah penat berjalan seharian samad pun membawa anaknya ke sebuah gerai ditepi jalan. lalu dtg la pelayan utk mengambil order.

pelayan: nk minum aper bang?
samad: coke brp?
pelayan: singgit enam posen.
samad: air kosong?
pelayan: free je bang.
samad: bagi air kosong je la.
pelayan: makan bang?
samad: nasik berapa?
pelayan: singgit sepinggan.
samad: kalau keraknye?
pelayan: hmmm...bg free je bang.
samad: bagi dua pinggan ye. Nak kerak lebih.
pelayan: nak lauk aper bang?
samad: ayam masak kicap tu berapa pulak?
pelayan: seketul ayam singgit bang.
samad: kalau ambik kuah je?
pelayan: tak kira bang, free je.
samad: oklah...nk kuah je...
maka makanla samad anak beranak secara free...

Oleh kerana ari dah nak petang samad pun pergila ke stesen bas utk balik ke rumah. dia pun bertanya pada driver bas yg dah nk jalan tu.

samad: bang pegi batu 6 brp bang?
driver: dua ringgit sorg.
samad: kalau budak2 kira tak?
driver: kanak2 free je.
samad: okayla... saya tumpangkan anak saya je ye...
lepas tu samad pun berlari dibelakang bas utk balik kerumahnye.... hahahaha...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...