Friday, December 9, 2011

gembira setiap hari

Sudah pasti Anda ada matlamat sekarang ni. Anda mahu berjaya, mahu bahagia. Kali ni, usah terlalu struggle lagi. Tak perlu mengerah minda bersusah-payah berusaha. Itu cara dulu.
 
Sekarang, kita guna cara baru. Wujudkan kegembiraan digabung dengan kerajinan berusaha. Dengan kegembiraan, Anda akan bersemangat. 
 
Setiap kali Anda gembira, setiap kali itu jugalah Anda akan bersemangat. Buat apa pun makin menjadi, dalam apa jua perkara Anda usahakan.
 
Pasang matlamat mahu gembira setiap hari. Ini caranya. Ambil sekeping kertas dan pen. Tarik nafas dalam-dalam. Tenagkan fikiran. Bebaskan dari memikirkan hutang, masalah dan segala jenis musibah. Lupakan. Let go!
 
Selepas tu, tuliskan matlamat Anda mahu gembira setiap hari. Tuliskan begini “Aku mahu gembira hari ini“. Bila dah buat begini, samalah macam Anda dah tanam benih. Selepas tu, bila benih dah tumbuh jadi anak pokok dan semakin membesar, kena siram dan baja selalu.
 
Bajai dan sirami benih kegembiraan di hati Anda dengan cinta, kesyukuran dan kemaafan. Hargai orang yang Anda cintai.
 
Ucap terima kasih pada dia kerana dia mencintai Anda, walaupun selama ni Anda dah hidup bersama-sama dengan dia sebagai suami isteri 17 tahun lalu! Bukan buang tebiat, tapi untuk nak hargai isteri atau suami Anda, supaya dari situ Anda kekal bersemangat.
 
Kekalkan yang baik, kurangkan lalu hapuskan yang buruk-buruk di fikiran. Barulah kegembiraan kekal di hati . Bila dah gembira, apa saja yang Anda buat senang jadinya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...