Monday, August 22, 2011

Pastikan air radiator kereta anda mencukupi sebelum perjalanan pulang berhari raya

Hari ini aku telah membuat persiapan awal untuk balik ke kampung dengan check kereta. Aku nak kata pandai serba tahu pasal kereta tu tak adalah, tapi setakat basic tu boleh la dari tak tahu langsung. Part yang aku check ari nie adalah radiator satu sistem penyejuk enjin.

Tugas utama radiator adalah untuk meminimumkan suhu enjin yang memanas ketika berfungsi dan kegagalan radiator berfungsi dengan sempurna menyebabkan enjin menjadi terlalu panas sehingga boleh menyebabkan beberapa komponen lain akan turut gagal melakukan tugas dengan baik.

Kebanyakan radiator dipasang di bahagian depan enjin atau lebih tepat di belakang gril kerana kedudukan itu terbukti sesuai untuk menyejukkan enjin dengan tolakan angin ketika kenderaan bergerak. Tapi ada juga model kereta menempatkan radiatornya di sebelah enjin sama ada kiri atau kanan.

Radiator mengandungi tiga bahagian penting iaitu atas, jejaring radiator dan tangki bawah. Jejaring radiator pula mempunyai ratusan lubang kecil yang berfungsi sebagai penyerap air yang mengalir dari atas ke bawah tangki, mengikut pusingan bahagian penyejuk pada bahagian enjin.

Setiap kali air mengalir ke ratusan lubang kecil itu akan menghasilkan air sejuk dengan bantuan angin ketika kereta bergerak. Sesetengah kereta pula menggunakan radiator jenis pengaliran melintang (crossflow), sistem yang dianggap memberi manfaat kepada enjin kenderaan berat.

Cara radiator berfungsi ialah menerusi pusingan air dari tangki ke dua saluran tiub yang dipasang ke bahagian atas dan bawah tangki ke enjin. Kegagalan pusingan itu berfungsi dengan normal akan menyebabkan enjin menjadi panas. Penyebab utama kegagalan radiator biasanya disebabkan tangki tersumbat oleh kepingan logam atau tangki berkarat kerana jarang dicuci. Karat tersebut juga boleh menyebabkan tiub penyambung atau radiator bocor.

Kita boleh mengelak perkara itu berlaku dengan menggunakan air suling atau air mineral untuk dimasukkan ke dalam tangki penyejuk. Selain itu ada juga yang menggunakan 
coolant sebagai ganti air dengan sedikit air bateri (air bateri tanpa kimia).



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...