Sunday, June 5, 2011

Mengapakah dikau menangis

Kalau kita perhatikan, dalam hampir kesemua drama atau filem Melayu, pasti ada babak orang menangis. Saya pun tak tahu mengapa. Adakah memang perangai orang Melayu ni suka menangis? Marah menangis, sedih menangis, gembira menangis, pendek kata sikit-sikit menangis. Kalau tak ada babak menangis, bukan cerita melayu ler tu dan memang tak sah atau tak lengkap lah cerita.

Barangkali antara syarat utama nak jadi pelakon di Malaysia ialah dia mesti pandai menangis? Begitu?

Maaflah, saya bukan nak condemn atau kritik sangat drama atau filem tempatan ni. Cuma saya kadang-kadang terasa meluat dan muak tengok drama atau filem kita yang dipenuhi dengan babak-babak menangis. Kadang-kadang, tangisan yang dilakonkan itu ‘terlebih buat’ pula sehingga menggelikan hati saya. huhu

Apa-apapun, dalam tulisan kali ni, saya bukan nak cerita tentang drama atau filem orang menangis. Tapi saya ingin mengajak anda semua merenung dan bermuhasabah diri mengenai perihal menangis ini.

Soalannya begini;

“Selama kita hidup ini, berapa kali kah kita menangis kerana mengenangkan dosa-dosa yang telah kita lakukan? Berapa kali kita menangis memohon keampunan daripada Allah? Berapa kali kah kita MENANGIS KERANA ALLAH?” atau "Mengapakah kita menangis?"

Tanyakan soalan ini kepada diri anda dan anda jawablah sendiri.

Sekarang, saya nak kongsi dengan anda satu artikel tulisan Ustaz Zahazan Mohamed tentang ‘Mengapa Rasulullah SAW menangis?.

Sama-sama lah kita fikirkan tentang perkara ini.

MENGAPA RASULULLAH SAW MENANGIS

Dalam sebuah hadis rwyt al-Barra` dlm al-Tarikh oleh al-Bukhari ketika Nabi saw melalui sebuah kawasan dgn para sahabat kelihatanlah di situ sekumpulan manusia sedang berkumpul, lalu Nabi saw merapati mereka lantas bertanya, apakah yg sedang dilakukan, jwapannya ialah mereka sedang menggali kubur utk si mati.Nabi saw telah mendekatkan diri ke sambil melutut di tempat kubur itu digali, dan ternyata baginda mula menangis.Pesan yg terbit drp mulut baginda saw adalah : Wahai saudara2ku, untuk perkara ini, buatlah persiapan ! ( Rwyt al-Bukhari dlm al-Tarikh )

Abu Bakar r.a seperti yg diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim amat kuat menangis, hinggakan dlm solat apabila beliau menjadi imam, amat payah baginya meneruskan bacaan kerana orang sepertinya amat memahami tuntutan ayat, dan maksud di sebaliknya.Oleh itu beliau menjadi amat takut apabila membaca ayat-ayat tentang amaran daripada Allah dan peringatanNya.

Demikian pula Umar al-Faruq r.a, seperti yg dilaporkan dlm sebuah hadis riwayat al-Bukhari secara mu’allaq dlm bab al-Azan drp Abdullah bin Syaddad, maksudnya apabila beliau menjadi imam lalu sampai pd ayat ke 86 surah Yusuf yg bermaksud : (Nabi Yaakub) menjawab: “Sesungguhnya aku hanyalah mengadukan kesusahan dan dukacitaku kepada Allah dan aku mengetahui (dengan perantaraan wahyu) dari Allah, apa yang kamu tidak mengetahuinya) , beliau menangis hinggakan suaranya didengari oleh makmum pd saf yg terakhir .Jangan pula kita sangka saf mereka ni pendek macam saf solat kita pd hari ni !

Usman bin Affan r.a juga terkemuka dgn tabiat kuat menangis, sebagai contohnya apabila berada di perkuburan beliau akan menangis hinggakan basah janggutnya seraya berkata yg bermaksud : “RasululLah saw bersabda yg bermaksud, kubur adalah tempat persinggahan yg pertama drp kehidupan akhirat, jika seseorang selamat di situ maka apa yang sesudahnya mudah baginya , sebaliknya jika di situ dia sudah tidak selamat, selepasnya akan menjadi lebih payah baginya ( rwyt al-Tirmizi, sahih )

Abdurrahman bin Auf r.a, sahabat yg terkemuka sebagai hartawan yg unggul pernah dihidangkan utknya makanan.Tidak semena-mena beliau menangis.Apabila ditanyakan kpdnya sebab tangisannya, jawapan beliau adalah aku teringat akan sahabat kita Mus’ab bin Umair yg telah mati sbelum kita sebagai syahid. Dia ternyata lebih baik drp ku.Walaupun demikian apabila dia terkorban dlm perang uhud itu tiada kain kapan yg cukup untuk menutupinya, apabila ditutup kepalanya kedua kakinya akan terdedah dan apabila ditutupi kakinya wajahnya akan terdedah…Aku bimbang segala nikmat dunia yg dianugerahkan ini merupakan suatu yg telah disegerakan oleh Allah utk dunia kita…dan diakhirat kelak, kita tidak akan memperolehi lagi nikmat2 …Lalu semua yg hadir menangis bersama2 dgnnya. ( Rwyt Muslim )

Apabil belajar ttg hadis2 seperti ini drp guru2 kami, antara al-Muhaddith al-Marhum al-Syikh Walied al-’Ani al-Hasani , barulah kami memahami bahawa tangisan adalah disebabkan rasa kebersalahan dlm diri kerana dosa. Ia berpunca daripada ilmu yg mantap dan pengetahuan terhadap tanggungjawab kita terhadap Allah yg belum dipenuhi. Juga disebbkan pergaulan kita dgn orang2 soleh srta pengajaran yg diambil krn interaksi dgn merela.Harus ingat hati yg tak menangis terhadap kelemahan diri merupakan satu tanda penyakit hati sudah menimpa kita…atau dlm perkataan lain krn ia sudah keras…bimbanglah jika ia mati…

Akhirnya, ingatlah sabda Nabi saw dlm hadis sahih rwyt al-Tirmizi ini ;

“Dua mata yg tidak akan disentuh oleh api neraka ialah ;
mata yg menangis kerana takutkan Allah, dan
mata yg berjaga kerana berkhidmat pada agama Allah.”

Sekian, mari kita sama-sama berusaha untuk menangis mengenangkan dosa-dosa kita. Kalau perlu paksa diri untuk menangis, maka lakukannya! Lakukan
kerana Allah!!!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...