Thursday, June 30, 2011

10 Kunci Persahabatan Yang Baik



Sabda Rasulullah saw :

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ سَبْعَةٌ يُظِلُّهُمْ اللَّهُ فِي ظِلِّهِ يَوْمَ لَا ظِلَّ إِلَّا ظِلُّهُ الْإِمَامُ الْعَادِلُ وَشَابٌّ نَشَأَ بِعِبَادَةِ اللَّهِ وَرَجُلٌ قَلْبُهُ مُعَلَّقٌ فِي الْمَسَاجِدِ وَرَجُلَانِ تَحَابَّا فِي اللَّهِ اجْتَمَعَا عَلَيْهِ وَتَفَرَّقَا عَلَيْهِ وَرَجُلٌ دَعَتْهُ امْرَأَةٌ ذَاتُ مَنْصِبٍ وَجَمَالٍ فَقَالَ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ وَرَجُلٌ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ فَأَخْفَاهَا حَتَّى لَا تَعْلَمَ يَمِينُهُ مَا تُنْفِقُ شِمَالُهُ وَرَجُلٌ ذَكَرَ اللَّهَ خَالِيًا فَفَاضَتْ عَيْنَاهُ

Dari Abi Hurairah ra berkata: Rasulullah saw bersabda: Tujuh golongan yang akan mendapat naungan Allah Ta’ala pada hari yang tidak ada naungan kecuali naunganNya:
  1. Imam yang adil,
  2. pemuda yang dibesarkan dalam beribadah kepada Allah,
  3. seorang lelaki yang hatinya selalu terpaut dengan mesjid,
  4. dua orang lelaki yang saling mencintai kerana Allah dan berpisah kerana Allah,
  5. seorang lelaki yang dipanggil untuk berbuat maksiat oleh seorang wanita yang memiliki kekuasaan dan kecantikan dan dia berkata saya takut kepada Allah,
  6. dan seorang lelaki yang bersedekah dengan sebuah sedekah kemudian dia merahsiakannya sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang telah disedekahkan oleh tangan kanannya”.
  7. Seorang laki-laki yang menyendiri dalam zikir kepada Allah, lalu air matanya berlinang.
Hadis riwayat Imam al-Bukhari dan Muslim

Artikel ini akan memberi panduan bagaimana untuk menjadi golongan yang ke-4. Semoga kita mendapat manfaat darinya. Wallahualam bissawab

Antara rahsia menjalinkan persahabatan yang baik itu ialah :

1. Pilih orang yang mempunyai minat yang sama seperti anda supaya anda mempunyai persamaan, tetapi jangan mengenepikan orang yang langsung tidak mempunyai persamaan dengan anda, lebih baik anda bersikap terbuka.

2. Berpeganglah pada satu pedoman penting iaitu berlaku baik terhadap orang lain sebagaimana anda ingin diperlakukan. Sekiranya anda menghormati orang lain, orang lain juga akan menghormati anda. Ingat jangan lakukan sesuatu kepada orang lain jika anda sendiri tidak suka perbuatan itu dilakukan kepada anda.

3. Sedarlah bahawa tiada siapa yang sempurna, setiap orang mempunyai sifat-sifat aneh dan kecacatan, menerima kecacatan antara satu sama lain adalah kunci persahabatan yang baik.

4. Hargai pendapat antara satu sama lain, jangan menganggap diri anda saja yang betul.

5. Sedarlah bahawa kawan yang rapat sekalipun tidak dapat bersama 24 jam. Bina minat masing-masing dan jangan cemburu apabila kawan anda mempunyai minatnya sendiri.

6. Komunikasi sangat penting, kawan anda tidak boleh membaca fikiran anda. Sekiranya ada sesuatu yang boleh menjejaskan persahabatan anda, beritahulah dengan baik.

7. Jangan biarkan faktor luaran seperti tekanan (stress) memjejaskan persahabatan anda. Kawan yang baik akan membenarkan anda melepaskan perasaan kepada mereka,
tetapi jangan hanya mempergunakan mereka untuk melepaskan perasaan, sebagai balasan anda juga sepatutnya bersedia untuk mendengar luahan perasaan mereka.

8. Belajar daripada satu sama lain. Sentiasa lihat kelemahan diri sendiri dan hargai kelebihan kawan anda.

9. Jangan mengata di belakang kawan anda. Berterus terang dan berhemah jika anda tidak menyutujuinya.

10. Pilih kata-kata anda dengan bijaksana apabila berkata, kalau bergurau biar ada hadnya. Jangan bergurau ketika kawan anda dalam keadaan serius. 

Wednesday, June 29, 2011

10 JENIS ORANG YANG KEJAM

Sufyan Atsauri berkata:"Sepuluh macam daripada kekejaman ialah:

1.Seorang yang berdoa untuk dirinya sendiri,dan tidak mendoakan untuk anak-anaknya dan kaum mukmin.

2.Seorang yang pandai membaca Al-Quran, tetapi tiap harinya tidak membaca seratus ayat.

3.Seorang yang masuk masjid lalu keluar dan tidak sembahyang dua rakaat.

4.Seorang yang berjalan melalui kuburan kemudian tidak memberi salam dan mendoakan ahli kubur.

5.Seorang yang sampai di suatu kota pada hari Jumaat kemudian tidak sembahyang jemaah.

6.Seorang yang di daerahnya didatangi oleh seorang alim, tiba-tiba tidak mahu belajar apa-apa daripadanya.

7.Dua orang yang bertemu di perjalanan dan masing-masing tidak menanyakan nama kawannya itu.

8.Seorang diundang pada jamuan tiba-tiba tidak datang.

9.Pemuda yang tidak ada kerja dan tidak mahu belajar ilmu dan kesopanan.

10.Seorang yang kenyang sedang dia tahu bahawa tetangganya lapar, tetapi tidak diberi dari makanannya itu.

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w.
bersabda, "Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..." 

Tuesday, June 28, 2011

3 Golongan Manusia


3 golongan manusia yang berinteraksi dengan jiwa dan nafsu:

1. Golongan manusia yang beriman dengan 5 rukun iman iaitu
- Percaya Kepada Allah
- Percaya Kepada Rasul
- Percaya Kepada Kitab
- Percaya Kepada Malaikat
- Percaya Hari Kiamat
- Percaya Kepada Qada' & Qadar

Mereka ini menadikan syariat Allah SWT sebagai jalan hidup dab percaya bahawa nafsu adalah penghalang utama untuk mencapai keikhlasan diri ketika beribadat kepada Allah SWT.

2. Golongan yang menjadikan hamba hawa nafsu dan tidak berupaya melawannya. Mereka telah beralih dari menyembah Allah SWT kepada menyembah nafsu semata-mata.

3. Golongan mereka yang mengikut hawa nafsu dan kadang kala mempu melawannya. Wujud sifat pengabdian 2 dimensi dalam diri mereka iaitu pengabdian kepada diri sendiri dan Allah SWT. Ukuran pengabdian ini berbeza bagi setiap individu.

Monday, June 27, 2011

Sesuap Nasi


Mop di tangan kanan. Timba merah terisi air sabun di tangan kiri. Bau Fabuloso menyucuk hidung. Peluh terpercik pada wajah perempuan tua berbaju kurung saga.

Sudah dua hari Leman lihat dia tekun mencuci dan mengemop lantai. Sejak Ketua Jabatan baru menghuni kerusi panas di bangunan yang ditumpanginya ini, sudah dua tiga muka baru yang Leman lihat.

Pekerja Am baru agaknya. Bisik Leman pada diri sendiri. Sedikit pun tidak terluah pada bibir.

Pagi ini, jelingan Leman tertumpa kearah pintu pejabat yang terbuka sedikit.

Leman dapat melihat betapa tekunnya mak cik tersebut membongkok mengemop lantai. Seperti kekok dan perlu ditunjuk ajar. Mungkin sebelum ini dia tidak pernah bekerja seperti ini. Sekejap-sekejap dia berhenti.

Memegang pinggang. Mengetuk-ngetuk pinggangnya sambil mengaduh kecil.

2.15 petang. Ketika Leman mahu ke surau membayar tunai suruhan Tuhan, Leman terperasan kelibatnya dari jauh. Masih tekun dengan kerjanya mengemop lantai. Ketika itu, seorang lelaki lalu tanpa sedikit pun permisi. Lantai yang dimopnya kembali kotor dengan tanah merah. Dia tetap diam meneruskan kerja. Entah bagaimana kehendak Tuhan, lelaki itu tersandung timba terisi Fabuloso di tepi lorong. Basah kasut kilatnya. Marahnya tak bertepi. Maki hamun sesuka hati. Sedikitpun tidak ada hormat kepadanya.

Perempuan tua itu tetap tunduk sambil mulutnya tidak kering ucap maaf tanda akur itu mungkin kesalahannya. Masakan perempuan itu bersalah, mata ini menjadi saksi. Timba itu elok terletak di tepi. Bukan mengganggu jalannya. Di tengah lorong Leman berselisih dengan lelaki itu.

"Assalamualaikum" salam Leman hulurkan. Biar amarahnya sejuk. Oh!

Mukanya tetap bernyala api marah. Sedikitpun dia tak menjawab salam. Leman ke hujung lorong. Melihat perempuan tua itu terkocoh-kocoh mengelap lantai. Yang basah seboleh-bolehnya dikeringkan. Leman menyapa ramah. Soalan mudah, sudah makan ke belum. Berbahasa basi, sambil anak mata Leman menyulam matanya. Ada air jernih tergenang.

"Minta maaf, saya tumpang lalu, mak cik" Ujar Leman

Leman senyum meleret tanda simpati. Leman berharap hatinya berbunga-bunga.

"Lalulah nak. mak cik izinkan"

Bibirnya mula menguntum senyum. Hilang mendung wajah tuanya.

"Aku juga manusia. Tahu peritnya mencari sesuap nasi." Ujar Leman dalam hati.

"Sedikitpun aku tidak pandang rendah kerjanya. Kerja itu halal. Tapi aku terkilan. Bilamana hormat sesama manusia (lebih-lebih lagi kepada warga tua daripada yang muda) seperti sudah hilang." Hati leman Leman terus berkata sambil meneruskan langkahnya menuju ke surau.

Sunday, June 26, 2011

Tenang Dalam Ujian

Seorang sufi bertanya kepada seorang fakih, "Ada hamba Allah yang ketika mendapat ujian, ia sama sekali tidak merasa terganggu atau terancam."

Sang fakih menjawab,"Aku tidak mengerti, bagaimana ia boleh berbuat sedemikian?"

"Tentu sahaja. Perumpamaannya adalah seperti malaikat yang ditugaskan neraka. Ia berada di neraka namun panasnya api neraka sama sekali tidak membahayakan mereka."

Kalau kita membaca Al-Quran, kita akan mengetahui kisah Nabi Ibrahim a.s. ketika kaumnya berkata kepadanya, "Bakarlah dia dan belalah tuhan kalian!" Kemudian mereka melemparkan Nabi Ibrahim ke dalam api.

Baginda bertawakkal kepada Allah dan mengucapkan "Hasbunallah Wa Ni'mal Wakiil (Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung)".

Kemudian turun perintah Allah, "Kami berkata, 'Wahai api, jadilah kau dingin dan aman bagi Ibrahim.'" Allah s.w.t menjaganya kerana baginda setia kepada Allah dalam segala perbuatan.

Siapa yang setia kepada Allah, bererti menjadikan Allah sebagai waliNya. Siapa yang menjadikan Allah sebagai waliNya dan menjalani hidup seperti Allah inginkan, tentu Allah akan menjaganya, Sehingga ketika berbagai fitnah menerpa, ia tidak dibahayakan. "Bukankah Allah mencukupi hambaNya?!"

Saturday, June 25, 2011

gaya lelaki memikat

1. Bersih dan kemas.
Mendahului senarai, perempuan cepat tertarik dengan lelaki bersih dan kemas. Dari luar sudah mencerminkan lelaki begini teratur serta mementingkan kebersihan tubuh dan pakaian.

2. Ringkas tapi segak.
Lelaki begini tidak 'lebih-lebih' apabila bergaya hingga nampak rimas. Pakaian yang dikenakan ringkas tapi kena dengan personaliti diri.

3. Lelaki beruniform.
Bagi perempuan, lelaki beruniform nampak seksi lah! Lebih-lebih lagi, pakaian seragam tentera laut serba putih... Nampak kacak dan berkarisma!

4. Pakaian sukan.
Lelaki biarpun baru mengenakan pakaian sukan, sudah boleh menampakkan mereka handal bersukan. Sifat macho mereka juga terserlah!

5. Kasual.
Kadang-kadang perempuan suka melihat lelaki yang mengenakan pakaian kasual seperti kemeja T, seluar jeans dan sneakers saja. Nampak sempoi tapi pastikan tidak selekeh okay?

Wednesday, June 22, 2011

Manggis

Haji Seman didatangi tamu. Bukan siapa. Hanya si Ah Seng. Anak Ah Kuan, towkay kedai runcit dikampung itu. Memang dihari Ahad begini Ah Seng akan berkeliling dengan Hondanya sambil menjaja buah-buahan musiman. Sekarang memang musim durian dan manggis. Maka itulah yang dijajanya hari ini.
 
Ah Seng memang rajin. Walaupun dia sudah mempunyai pekerjaan tetap disebuah kilang elektronik, dia masih mahu menjaja keliling kampung- kampung. Cari kelebihan dan pengalaman katanya. Tak ubah sapetti bapanya waktu muda-muda dulu. Memang bapanya dulu berjaja sebelum mendapat restu dari orang kampung untuk membuka kedai runcit disitu.

Sejak kebelakangan ini, Ah Seng sering pula bertanya tentang Islam. Dan Haji Seman merupakan diantara orang-orang kampung tempat dia bertanya.
 
“Dah lama sangat aku tengok kamu asik bertanya pasal Islam ni, Seng,” kata Haji Seman setelah puas memberi jawaban kapada beberapa soalan tentang Islam yang disuguhkan oleh Ah Seng.
 
“Aku nak tanya lak. Kamu bertanya ni sebab kamu dah terpikat ngan minah Melayu ke? Atau kamu nak masuk Islam? Atau kamu cuma nak tau jer?”
 
Ah Seng tersengeh mendengar soalan-soalan Haji Seman.
 
“Eh… Takde le, Pak Man. Saya belum nak kawin lagi,” katanya menjawab sekali gus membantah. Melayunya tidak ada cacat langsung. Maklumlah lahir dan besar dikalangan orang Melayu.
 
“Nak kata nak masuk Islam tu memang pernah terlintas, Pak Man,” katanya lagi. Haji Seman kelihatan ghairah mendengar kata anak towkay cina ini.
 
Tapi…
 
“Tapi apa, Ah Seng,” dia bertanya. Haji Seman ingin tahu sangat apa yang membuat orang asing teragak-agak menerima Islam.
 
“Pak Man tak marah kalau saya terus terang?” Ah Seng meminta jaminan dari Haji Seman. Dia tahu ini soal sensitip.
 
“Cakap le. Aku tak marah,” kata Haji Seman memberi jaminan.
 
“Sebenarnya, Pak Man,” Ah Seng memulakan. “Saya bukan jer bertanya tentan Islam. Saya ada gak bertanya tentang Kristian kat kawan-kawan tempat kerja saya tu. Ugama Buddha pun ad saya tanyakan gak. Tak tau le kenapa sejak kebelakangan ni saya rasa kurang puas dengan ugama yang diamalkan keluarga saya.”
 
“Oh… Camtu rupanya. Lalu apa yang kamu dapat dalam perbandingan ugama ni,” tanya Haji Seman.
 
“Dimana kamu letakkan ugama Islam?”
 
“Ntah le, Pak Man. Saya rasa Islam tu terkongkong sangat. Banyak larangannya.
 
Saya takut saya tak kuat.”
 
“Ah Seng… Ah Seng,” Haji Seman mengeluh. Itu rupanya yang mereka takutkan.
 
“Begini, Seng,” sambung h aji Seman sambil tangannya mencapai manggis dari raganya.
 
“Kamu tengok manggis ni. Ini le buah manggis. Tidak ada lain buah yang dipanggil manggis kecuali ini. Kulit dia ungu. Tebal. Senang jer nak kenal buah manggis ni. Tapi kalo kamu tengok. Kamu tenung lama- lama. Ada jer yang kamu nak komen. Misalnya kulit dia tebal le. Warnanya tak konsisten le. Sebelah sini ungu. Sebelah sini hijau kekuningan lak. Macam-macam le kamu leh komen kalo kamu nak.”
 
Haji Seman lalu mengupas kulit manggis itu. Diteruskan penjelasannya.
 
“Tapi bila kamu kupas kulit dia. Kamu tengok. Putih isi dia. Kamu ambil seulas dan rasa,” Haji Seman melakukan apa yang dikatanya.
 
“Mmmm… Manis. Bagus manggis ni.”
 
“Begitu le Islam. Kamu cuma tengok dari luar. Puasa memang berat bagi orang yang tidak pernah berpuasa. Sembahyang lima waktu pun berat gak bagi yang tak pernah sembahyang. Apa tak. Pepagi dah kena bangun solat subuh. Siang hari tengahsyok-syok shopping kena berhenti lak solat zuhur. Dan seterusnya le.”
 
“Tapi bila kamu mengetahui isi segala apa yang diperintah itu kamu akan melihat keputihan nya. Kesuciannya. Kemanisannya.”
 
Ah Seng terdiam dengan penjelasan dari Haji Seman itu. Dia tidak pernah mendengar orang menjadikan manggis sebagai perumpamaan untuk menjelaskan tentang Islam. Hatinya terbuka untuk terus mendalami islam dan dia dapat rasakan keindakan islam.
  

Tuesday, June 21, 2011

10 Cara Bila BERGADUH

Perbalahan sentiasa berlaku. Tidak semua di antara kita sebagai manusia akan bersetuju dengan pendapat orang lain setiap masa. Orang lain juga pun takkan sentiasa setuju dengan pendapat kita. Namun demikian, dalam percintaan dan perhubungan, perbalahan boleh menjadi terlalu mengikut emosi, sampai ke tahap boleh melukakan hati pasangan.


1) Jangan Bersyarah

Dalam perhubungan yang matang, anda mesti menghormati pasangan anda dan juga diri sendiri sebagai orang dewasa. Bila anda mula bersyarah dengan panjang lebar kepada seseorang itu tentang kesalahannya, ini boleh mencetuskan perasaan yang amat tidak selesa dalam dirinya. Satu ‘kuasa’ memberontak dan tidak puas hati terhadap anda boleh wujud hasil dari sikap tersebut. Oleh itu, selain dari bersikap “anda adalah betul” dalam situasi seperti ini, adalah lebih baik anda bercakap tentang bagaimana cara untuk membetulkan kesilapan yang telah berlaku. Fokus anda mesti kepada bagaimana untuk menyelesaikan masalah yang timbul dan juga supaya perkara itu tidak berulang lagi.

2) Jangan Balas Dendam

Selalunya, bila hati seseorang itu benar-benar disakiti oleh pasangannya, dia juga akan bertindakbalas untuk menyakiti hati pasangannya semula. Biar pasangannya rasa bersalah dan rasa apa yang dia rasa. Kononnya supaya pasangannya sedar bahawa kesalahan telah dilakukan. Pada masa itu,tindakan macam ni seolah-olah idea yang bagus,sebenarnya akan memalapkan lagi perhubungan. Jangan bertindak begitu. Bila anda salahkan pasangan anda tentang sesuatu perkara dan cuba buat dia rasa bersalah, anda mengatakan bahawa anda betul dan dia salah-hukuman telah dijatuhkan, susah nak selesaikan pergaduhan anda!

3) Jangan Tinggikan Suara

Bila emosi dan kemarahan menguasai diri, adalah sukar untuk mengawal suara lebih-lebih lagi bila pasangan anda sendiri meninggikan suara kepada anda. Walau apa pun, anda mesti ingat, merendahkan nada suara dan bercakap dengan tenang dan tidak menengking amat penting bila berbincang dalam sesuatu konflik. Suasana tenang membolehkan anda dan pasangan mendengar dengan lebih baik apa yang diperkatakan terhadap satu sama lain. Konflik dapat diselesaikan dengan lebih cepat dan tidak merebak dengan lebih teruk dan merosakkan.

4) Elakkan Terlalu Peribadi dan Sensitif

Masa situasi konflik tengah hangat, janganlah terlalu sangat “terasa”, jangan terlalu sensitif atau “take it too personal”. Keadaan yang tengah “panas” boleh buat anda terlepas cakap.Oleh itu pastikan anda tidak terlalu sensitif atas segala yang sedang diperkatakan kerana selalunya emosi lebih menguasai keadaan pada waktu ini. Oleh itu,kadangkala ada waktunya perkara betul yang pasangan anda katakan boleh menjadi perkara yang amat sensitif bagi anda dan anda pula boleh terlepas cakap atau sengaja “melepas” cakap tanpa berfikir panjang.

5) Jangan Timbulkan Perkara-perkara Kecil

Bila tengah bergaduh tu, jangan timbulkan perkara-perkara kecil yang langsung tak membantu selesaikan masalah. Perkara-perkara kecil yang dalam 2-3 hari akan datang tu dah boleh lupa contohnya, tak perlulah diungkit. Fikir sebelum timbulkan benda-benda kecil macam ni sebab ia takkan membantu, membakar semangat marah dan terukkan lagi keadaan tu adalah. Benda-benda kecil ni termasuk la juga perkara yang dah lama terjadi dah 3 - 4 bulan lepas contohnya jadi tumpu hanya pada isu yang sedang berlaku.

6) Mendengar Dengan Teliti

Walaupun susah nak dibuat, anda perlu jadi pendengar yang baik dan teliti. Pasangan anda mungkin dengan jelasnya beritahu apa yang anda berdua perlu untuk selesaikan masalah tapi disebabkan anda tak ambil perhatian, tak dengar dengan baik dan teliti, bukan saja cadangan dia anda tak ambil kira,malah anda pula bagi penyelesaian yang takde kena-mengena dan merumitkan keadaan.

7) Fokus Satu Isu Pada Satu Masa

Seperti biasa yang anda mungkin dah banyak kali dengar ~ fokus! Perkara terbaik yang anda boleh buat ialah kenal pasti apa punca sebenar masalah dalam perhubungan anda sekarang dan cari penyelesaian untuk isu itu sahaja. Bila anda mula bercakap tentang banyak perkara, macam-macam isu, anda mengelirukan keadaan. Selesaikan satu persatu dan bergerak ke punca isu yang lain bila isu pertama selesai. Tentu sekali anda ingin tau apa cerita sebenar yang jadi punca mengeruhkan hubungan anda supaya masalah dapat selesai dengan cepat, jadi pastikan anda fokus!

8) Jangan Serang!

Biasalah, dah terlalu marah sangat, anda pun “naik angin”… bila perkara macam ni berlaku, biasanya anda boleh menyerang peribadi pasangan anda. Sebelum perkara macam ni berlaku, fikir dan sedar bahawa ia TAKKAN membantu malah memburukkan keadaan. Anda ingin selesaikan masalah, bukan nak serang pasangan anda.

9) Mesti Hormat

Perbalahan/pertelingkahan dalam perhubungan boleh menjadikan sesuatu perhubungan itu lebih matang dan lebih rapat malah lebih indah setelah konflik dan isu berakhir dengan baik. Nak jadi macam ni, anda perlu faham perbalahan perlu di lihat dalam konteks “learning experience” atau proses belajar selain melihatnya dari satu sudut saja. Beri perhatian, sabar, tenang, buat “eye contact”, tanya soalan yang relevan dan diperlukan dalam masa yang sesuai. Ini adalah antara cara utama untuk menunjukkan sikap hormat kepada pasangan anda. Bersama, dengan sikap seperti ini anda berdua PASTI boleh menyelesaikan segala masalah yang melanda.

10) Jangan Tinggalkan

Satu lagi perkara yang sukar dibuat bila bergaduh ialah berada tetap dalam tempoh konflik itu sedang berlaku, dari mula sampai selesai. Ramai orang bila dah tak tahan, marah sangat, terus tinggalkan pasangan, bermaksud terus keluar dari “medan” konflik atau pertelingkahan sekaligus membiarkan situasi “tergantung” macam tu je. Pasangan pun dia tinggalkan. Walaupun rasa tak boleh tahan sangat, marah ke, “tension” ke, jangan angkat kaki, tinggalkan konflik dan pasangan macam tu je. Bagi tau dia anda perlukan masa sekejap untuk tenangkan fikiran sebentar, mungkin anda pergi duduk tempat lain kejap ke… kemudian pastikan anda datang semula. Ini secara tidak langsung menunjukkan anda seorang yang berkaliber dan dapat mengurus emosi dengan baik tak kiralah anda lelaki atau wanita.

Monday, June 20, 2011

Solat Jumaat 'hidayah' Dr. Crane

Susunan SITI AINIZA KAMSARI
http://www.utusan.com.my
ARKIB : 14/05/2010



BELIAU dapat 'membaca' sesuatu ekoran perlumbaan kuasa tentera dan senjata antara dua kuasa besar Amerika Syarikat (AS) dan Rusia. Lazimnya AS akan menundukkan mana-mana kuasa lain yang cuba bersaing. Apatah lagi cuba mengatasi kehebatan teknologi persenjataan yang dimilikinya.

Bagaimanapun, agak pelik apabila pada suatu hari Rusia memperkenalkan teknik-teknik senjata yang lebih moden dan canggih sehingga melibatkan ruang angkasa di sebuah negara sekutu Rusia, iaitu Cuba, menyebabkan AS menggelabah.

Sudah tentu AS tidak senang duduk kerana bimbang Cuba dijadikan pangkalan tentera baru kepada Rusia untuk menyerang negara kuasa besar itu.

"Apabila Rusia memberi jaminan akan menarik balik segala kemudahan ketenteraan di Cuba tentu sahaja ia adalah syarat yang mesti dipenuhi oleh AS bahawa mereka sama sekali tidak boleh menganggu pemimpin Cuba, Fidel Castro dalam usaha berterusan AS menjatuhkan pemimpin itu.

"Jika mereka masih berkeras memburu dan menjatuhkan Castro, maka alamatnya segala kemudahan tentera di Cuba akan 'dihidupkan' untuk menyerang AS. Begitulah liciknya Rusia dalam memberi jaminan pengaruh komunis di Cuba tidak akan mengancam AS," tulis Robert Dickson Crane dalam satu artikel mengulas strategi perang psiko antara AS dan Rusia.

Crane ketika itu adalah pelajar di Fakulti Undang-undang Universiti Harvard. Tanpa disangka artikel itu dibaca oleh bekas Presiden AS, Richard Nixon ketika dalam penerbangan dari California ke New York.

"Sejurus mendarat di lapangan terbang, iaitu pada Januari 1963, Nixon terus memanggil saya dan bertanya sama ada saya sedia menjadi penasihatnya untuk urusan politik luar negara," kata Crane.

Begitulah bertuahnya Crane natijah tulisannya itu yang berjaya menarik minat Presiden AS yang ke-37 itu untuk menjawat tugas yang cukup mencabar iaitu dari tahun 1963 sehingga 1968. Kemudian beliau dilantik sebagai Pengarah di Dewan Keamanan Kebangsaan.

Sepanjang dunia kerjayanya, semasa pemerintahan Presiden Ronald Reagan pula Crane menjadi Duta Besar di Emiriah Arab Bersatu (UAE).

Semua tugas tersebut memberi cabaran yang getir namun berbaloi kerana menggabungkan pelbagai pengetahuan dan pengalaman yang cukup berharga kepada Crane.

Tugasnya sebagai Penasihat Luar tersebut membawa Crane terlibat secara langsung dengan pelbagai persoalan dan pergolakan politik yang berlaku di dunia luar AS.

Beliau sedaya upaya memberi nasihat yang terbaik kepada Presiden apa yang terbaik dilakukan untuk polisi dan dasar luar mereka.

Namun amatlah penting bagi Crane membaca banyak bahan bacaan, iaitu tentu sahaja buku-buku, artikel dan jurnal. Ini membuatkan beliau turut membedah topik-topik agama dan mesti mengambil tahu mengenai apa juga agama terutama Islam.

"Saat itu saya telah membaca sedikit mengenai Islam kerana saya mula terfikir untuk menjadikan Islam itu 'rakan' sekutu kepada AS yang paling kuat untuk tempoh paling lama semata-mata untuk melawan pengaruh dan kuasa komunis.

Prejudis


"Ini kerana kami (saya dan Nixon) menganggap komunis sebagai ancaman kepada dunia," tuturnya ikhlas.
Begitu pun sebenarnya Crane mempunyai pemikiran yang sangat kotor mengenai Islam. Ia berpunca daripada sikapnya yang prejudis dan tidak pernah mengambil serius ajaran sebenar Islam.

"Yang saya tahu mengenai Islam hanyalah setiap Muslim yang baik harus membunuh penganut Kristian dan syurga bagi agama Islam ini tidak ubahnya seperti rumah pelacuran.

"Saya tidak pernah berminat mempelajari dan mengenali agama ini kerana bagi saya, Islam sebuah agama yang primitif," katanya.

Namun Crane akhirnya 'menjilat air ludahnya sendiri'. Islam yang dikatakan kotor dan menjijikkan itu akhirnya menjadi agama anutannya sehingga beliau kini dikenali sebagai Dr. Robert Farook Dickson Crane.

Semuanya bermula ketika beliau dan isteri berada di Bahrain iaitu pada musim panas 1977. Walaupun dalam keadaan suhu yang panas, cuaca yang cerah dan cantik membolehkan Crane dan isterinya bersiar-siar melihat Istana lama di Al Muharraq, iaitu sebuah kota dagang tertua di dunia.

Namun Crane dan isterinya itu terpaksa melalui lorong-lorong yang sempit dan bersimpang siur.
Akhirnya seperti yang diduga pasangan ini tersesat jalan sehingga mereka bingung tidak tahu arah mana hendak dituju walaupun berada di tengah-tengah orang ramai.

Ditakdirkan tuhan, secara tiba-tiba muncul lelaki tua yang menawarkan bantuan kepada Crane dan isteri. Pasangan tersebut kemudiannya menerima pelawaan ke rumah lelaki itu untuk berehat.

Di rumah orang tua ini, Crane dan isteri begitu gembira kerana mendapat layanan yang cukup baik dan mesra. Mereka juga dihidangkan pelbagai makanan yang enak.

"Namun yang sukar dilupakan apabila kami berbicara pelbagai perkara lebih-lebih lagi orang tua itu seorang Islam. Yang menariknya kami lebih bicarakan mengenai isu-isu yang baik-baik dan buruk-buruk yang berlaku di dunia ketika itu.

"Ia termasuk peranan tuhan terhadap manusia tanpa sedikit pun orang tua itu menyelitkan perihal Islam. Sejak pertemuan itu, ia sangat meninggalkan kesan kepada saya untuk mengenali apakah Islam yang sebenar," katanya.

Orang tua itu berjaya membuat Crane tertanya-tanya mengenai Islam. Sebabnya, perilaku dan tahap pemikirannya bukan seperti yang selalu dianggap mengenai Islam dan para penganutnya sebelum ini.
Sehinggalah pada tahun 1980, Crane berpeluang mengikuti persidangan antarabangsa mengenai gerakan Islam di New Hampshire. Ia dihadiri oleh pemimpin-pemimpin besar gerakan Islam utama dunia.
"Pada tengah hari Jumaat itu saya mengekori mereka yang saya sangka masing-masing menuju untuk menikmati makan tengah hari.

"Namun, rupa-rupanya mereka hendak solat Jumaat di sebuah ruang bangunan yang dikosongkan dan hanya ditutupi permaidani.

Harus bersujud


"Pada mulanya saya ingin berpatah balik tetapi bimbang perbuatan itu akan menyinggung mereka lalu saya duduk di belakang para jemaah dan menunggu mereka solat," katanya.

Ketika itu yang menjadi imam solat ialah tokoh terkemuka gerakan Islam dari Sudan, iaitu Hassan At Turabi.
"Ketika itulah saat yang begitu menggetarkan perasaan saya dan hampir-hampir menitiskan air mata apabila Hassan berjaya membawa dirinya dan seluruh jemaah sama-sama sujud kepada Allah.

"Walhal beliau seorang yang amat dihormati dan disegani. Jika beliau dapat sujud kepada Allah, bererti beliau berpuluh kali lebih baik daripada saya.

"Saat itu saya memutuskan saya juga harus bersujud sebagai tanda penyerahan diri kepada Allah yang Maha Berkuasa yang menciptakan manusia dan seluruh alam ini," katanya.

Crane ialah salah seorang tokoh yang telah menyampaikan syarahan di Konvensyen Kesatuan Islam Antarabangsa anjuran Yayasan Ramadan di Kuala Lumpur pada 20 dan 21 Oktober 2010.

Beliau telah berkongsi lebih banyak pengalaman sejak bergelar Islam dan memegang pelbagai jawatan penting untuk pertubuhan Islam di Amerika.

Turut menyampaikan syarahan ialah tokoh terkemuka Islam dari Syria, Dr. Muhammad Saeed Ramadan Al-Bouti, mantan Perdana Malaysia, Tun Dr. Mahathir Mohamad dan ramai lagi tokoh Islam yang lain.

Sunday, June 19, 2011

Aku Mahu Tinggalkan Dunia Dalam Sujudku


Suatu malam ketika aku sedang nyenyak tidur tiba-tiba aku melihat seolah-olah ayahanda menjelma di hadapanku. Perasaan kasih pada ayahanda tidak dapat ditahan-tahankan lagi, lalu aku berteriak: “Ayah… sudah lama tiada berita dari langit sejak ayahanda tiada!”

Waktu itu aku terlalu rindu setelah beberapa hari ayahanda wafat. Ketika aku sedang memanggil-manggil ayahanda, muncul pula para malaikat bersaf-saf lantas menarik tanganku, membawa aku naik ke langit.

Apabila aku mendongak temampaklah istana-istana indah yang dikelilingi taman-taman pawana serta anak-anak sungai mengalir saujana mata memandang.

Keindahan istana demi istana dan taman demi taman berjajaran di hadapan mata begitu mengasyikkan. Dari celahan pintu-pintu istana tersebut menjelmalah para bidadari seolah-olah patung bernyawa yang sangat jelita, sentiasa tersenyum dan bergelak ketawa. Bidadari itu berkata kepadaku: “Selamat datang wahai makhluk yang diciptakan syurga untuknya, dan kerana ayahanda kamu, kami diciptakan…”

Malaikat itu terus membawa aku naik ke langit seterusnya sehingga memasuki sebuah tempat yang dipenuhi istana-istana yang lebih indah daripada sebelumnya. Cahayanya bergemerlapan.

Dalam setiap istana itu terdapat rumah-rumah berisi pelbagai perhiasan indah yang belum pernah dilihat mata, tidak terdengar di telinga dan tidak pernah tersirat di hati. Penghuni istana-istana ini sentiasa bergembira, bergelak ketawa dan ceria. Di istana itu terdapat pelbagai kain sutera nipis dan tebal. Juga terdapat selimut-selimut daripada sutera dengan pelbagai warna dan corak.

Di atas rak-rak kelihatan pelbagai jenis gelas diperbuat daripada emas dan perak yang sungguh menawan. Pelbagai jenis hidangan makanan, buah-buahan serta air minuman yang lazat dan enak tersedia untuk dimakan. Pemandangan di taman-taman pula sungguh memukau dengan aliran sungai yang warnanya lebih putih daripada susu, rasanya lebih manis daripada madu dan baunya lebih semerbak daripada kesturi.
Aku yang kehairanan dan takjub lantas bertanya: “Untuk siapakah tempat-tempat indah sebegini dicipta? Apa nama sungai-sungai yang harum mewangi ini?”
Malaikat-malaikat itu menjawab:

“Tempat ini adalah Firdaus, tempat paling tinggi dan tiada lagi syurga di atasnya. Syurga Firdaus ini khas untuk singgahsana ayahandamu, semua rasul, nabi, para syuhada dan syiddiqun yang dicintai Allah. Sungai ini bernama al-Kautsar yang telah Allah janjikan kepada ayahandamu.”
Aku bertanya lagi: “Di mana ayahandaku?”

Malaikat-malaikat menjawab: “Sebentar lagi ayahandamu akan datang menjemputmu!”
Tidak lama kemudian aku ternampak istana-istana yang sangat putih dan permaidani yang tersangat indah. Tiba-tiba aku sudah berada di atas permaidani yang terbentang di atas singgahsana. Aku ternampak ayahandaku sedang berehat di atas singgahsana tersebut dikelilingi sekelompok orang yang tidak dikenali. Ayahanda menarik tanganku dan mencium dahiku berkali-kali.

Ayahanda berkata: “Selamat datang wahai puteriku!”
Lalu ayahanda meletakkan aku di atas pangkuannya dan berkata lagi:
“Wahai puteriku, tidakkah engkau lihat apa yang telah dijanjikan Allah kepadamu dan yang akan engkau perolehi?”

Ayahanda menunjukkan istana-istana yang disaluti bermacam-macam hiasan yang indah menawan serta berkilau-kilauan, saujana mata memandang.

Ayahanda berkata: “Inilah tempat tinggalmu, kediaman suamimu, kedua-dua anakmu serta orang-orang yang mencintaimu dan mencintai mereka. Bergembiralah… engkau akan mengikut ayahanda datang ke sini beberapa hari lagi…”

Aku berkata: “Kalau begitu senanglah hatiku dan bertambah rindu pada ayahanda.”
Selepas berjumpa beberapa ketika dengan ayahanda, aku terjaga. Tubuhku menggigil dan terasa takut yang amat sangat. Aku masih teringat-ingat bisikan ayahanda. Aku akan mengikut langkah ayahanda beberapa hari lagi. Aku masih ingat ayahanda berkata perkara yang sama sebelum wafat. Ayahanda pernah membisikkan bahawa akulah orang pertama yang menyahut panggilan Ilahi selepasnya.

Sejak hari ayahanda wafat lagi aku selalu menangis dan bersedih. Perasaan sedih makin terasa selepas bermimpi bertemu ayahanda. Aku tahu tidak lama lagi aku akan meninggalkan dunia fana ini untuk bersama ayahanda tercinta di akhirat yang kekal, aman dan sentosa.

Aku menceritakan mimpi tersebut pada suamiku dan juga pembantuku Asma binti Umays. Aku beritahu saat ajal hampir tiba. Asma menunjukkan pelepah kurma basah untuk membuat usungan seperti yang dilihat dibuat di Habshah.

Aku tersenyum apabila melihat keranda itu. Aku berwasiat supaya jenazahku nanti dikebumikan pada malam hari agar tiada seorang pun yang marah apabila melihat jenazahku. Aku juga meminta suamiku supaya menikahi Umamah, saudara perempuanku. Umamah menyayangi anakku seperti aku menyayangi mereka.

Setelah merasa saat ajal hampir tiba aku membawa dua orang anakku menziarah makam ayahanda. Tubuhku terasa sangat lemah untuk memijak. Tapi aku gagahi juga untuk bersembahyang dua rakaat antara mimbar dan makam ayahanda.

Tidak lama lagi jasadku akan berpisah dengan roh. Aku akan meninggalkan dua puteraku. Lalu aku peluk dan cium kedua-duanya bertubi-tubi. Sayang, ibumu terpaksa pergi dulu…

Selamat tinggal sayangku, puteraku dan suami tercinta. Biarlah aku menghadap Ilahi tanpa tangisan sesiapa. Aku tidak sanggup melihat tangisan puteraku dan suamiku. Biarlah mereka berada di sisi makam ayahanda dan suamiku bersembahyang. Kalau boleh aku mahu tinggalkan dunia ini dalam bersujud pada Ilahi.

Aku terus meninggalkan dua puteraku dan membiarkan suamiku bersembahyang di masjid. Aku mengambil ramuan hanuth, sejenis pengawet mayat yang ayahandaku biasa gunakan. Aku siramkan air ramuan itu ke seluruh tubuhku. Kemudian aku memakai kain sisa kapan ayahandaku. Selepas itu sekali lagi aku memanggil Asma binti Umays yang sentiasa mengurus dan merawatku.

Pada Asma aku berpesan, “Wahai Asma, perhatikanlah aku. Sekarang aku hendak masuk ke rumah membaringkan tubuhku sekejap. Jika aku tidak keluar, panggillah aku tiga kali dan aku akan menjawab panggilanmu. Tetapi jika aku tidak menjawab, ketahuilah aku telah mengikut jejak langkah ayahandaku!”

Setelah sejam berlalu, Asma memanggil-manggil nama wanita itu tetapi tiada sebarang jawapan. Ketika penjaga itu masuk, dia terkejut apabila melihat wanita kurus cengkung itu meninggal dunia dalam sujudnya. Inna lillahi wa inna ilaihi rajiun…

-----------------------
Aku dalam cerita di atas ialah Fatimah az-Zahra, anak Rasulullah dengan isteri pertamanya Siti Khadijah. Fatimah meninggal dunia dalam usia 28 tahun setelah 40 hari Rasulullah s,a.w. wafat dan jenazahnya dimakamkan di perkuburan Baqi’ di Madinah. Masih adakah wanita solehah seperti Fatimah di zaman moden ini?

Saturday, June 18, 2011

Hindari Perasaan Kecewa


Rasa kecewa atau kesal ada pada setiap orang. Bagi remaja, perasaan ini memang sudah sinonim. Masalah keluarga, putus cinta dan gagal dalam peperiksaan adalah antara punca utama. Kebiasaannya apabila sudah terkena `penyakit' kecewa, ramai yang sukar mengikisnya.

Berasa kecewa atau kesal adalah normal, malah anda boleh dikatakan `tidak normal' jika tidak pernah berasa kecewa sepanjang hidup!

Bagaimanapun, jangan biar ia menguasai diri hingga mendorong anda bertindak luar dugaan dan mengalami tekanan yang boleh merosakkan diri dan kerjaya.

Sebagai remaja, anda perlu mengharunginya dengan matang. Cuba belajar untuk mengubati kekecewaan. Tidak semestinya rasa kecewa itu akan berterusan kerana jika kita yakin dan terus bersemangat pasti ada harapan pada masa depan.

Berikut beberapa panduan untuk membuang rasa kecewa:

* TERIMA KENYATAAN

Kita hanya mampu merancang, Tuhan yang menentukan. Sebagai manusia, kita tidak boleh menentukan kehidupan kerana segalanya bergantung kepada takdir dan ketentuan Ilahi. Apa yang boleh kita lakukan ialah berusaha mengubah nasib kita.

Ada ketikanya kita bernasib baik, tetapi ada masanya kita juga diuji pelbagai dugaan. Rasa kecewa itu antara ujian dan dugaan yang diberi kepada kita. Hadapinya dengan tenang dan reda kerana selain memiliki hikmah tertentu, ia pasti mengajar kita supaya lebih berhati-hati dan menjadikan kita insaf.

* BERFIKIR

Senaraikan pro dan kontra apabila anda membuat sesuatu keputusan supaya anda tidak berasa terlalu kecewa apabila berlaku perkara yang tidak dijangkakan.

Biarkan ia berlalu dan lama-kelamaan anda akan dapat mengatasinya sendiri.

* BERFIKIRAN POSITIF

Cuba kenang kembali peristiwa kerana kebahagian yang anda miliki hari ini mungkin disebabkan pengalaman silam anda. Memang sukar untuk berfikiran positif apabila berdepan dengan sesuatu tragedi.

Jangan terlalu mengikut perasaan, sebaliknya tumpukan kepada perkara positif yang pernah anda lakukan dalam hidup. Ia pasti banyak membantu apabila anda berdepan rasa kecewa.

* LUAHKANNYA

Bahaya jika memendamkan rasa kecewa kerana ia boleh memakan diri. Kesannya anda boleh mendapat kemurungan dan tekanan (stress).

Apa yang penting, anda perlu berkongsi rasa itu dengan menceritakannya kepada orang yang lebih rapat dengan anda. Bagi remaja, ibu bapa adalah individu paling sesuai. Jika anda mengadu, sedikit-sebanyak perasaan kecewa itu akan reda dengan pujukan, nasihat dan semangat yang anda peroleh daripada mereka.

* BERI TUMPUAN PADA HIDUP

Teruslah berusaha untuk mencapai matlamat diinginkan. Apabila anda mempunyai fokus, segala cabaran dan rintangan boleh dihadapi dengan mudah. Apa yang penting, jangan biarkan perkara remeh menghantui anda sehingga membuatkan anda kecewa.

Friday, June 17, 2011

Hadapi dengan wajah tenang

Seorang ahli bijaksana berkata, jika anda ingin bergaul secara baik dan sopan, ikutilah petunjuk ini:

1. Hadapi kawan atau lawan dengan wajah yang tenang, gembira, sopan dan rela hati. Elak daripada menunjukkan sikap angkuh, sombong dan tinggi diri.

2. Jangan terlalu banyak menoleh ke mana-mana dan jangan terlampau tajam memandang orang lain.

3. Jangan biasakan diri memasukkan jari ke dalam lubang hidung, banyak meludah atau berhingus di tempat awam, banyak menguap atau menggeliatkan badan.

4. Usahakan agar dudukmu itu kelihatan tenang, kata-kata selalu teratur, menjadi pendengar yang baik. Jika ada sesuatu yang melucukan lebih baik jika kamu diam saja.

5. Jangan bersikap pura-pura.

6. Elak daripada memberitahu sesiapa mengenai harta yang dimiliki kerana jika harta itu sedikit, orang akan memandangmu dengan kehinaan.

7. Jika berdebat, berpegang teguhlah kepada kesopanan dan jangan merendah-rendah kemampuan orang lain.

8. Jangan menjadikan harta lebih mulia daripada ke hormatan diri.

9. Jika masuk ke majlis, berilah salam dan sentiasa merendah diri.

10. Jauhi daripada duduk dan bercakap-cakap di jalanan dan jika terpaksa sentiasalah menundukkan pandanganmu.

11. Jangan suka bergurau dengan cendekiawan dan orang yang kurang cerdik.

12. Jika banyak bergurau senda dalam sesuatu majlis, kerana terlupa atau lain-lain, berzikirlah sebelum meninggalkan majlis itu.

Thursday, June 16, 2011

10 jenis pekerja

1. Taichi 
Asyik passing kerja kepada orang lain. Konsepnya menepis segala kerja yang datang kepada orang lain. Asal ada unsur-unsur sales, terus forwardkan email ke ketua Sales and Marketing, ada cerita pasal pekerja je… terus passing memo tu kepada HR department…etc. 



2. Boxing 
Single tasking (ada ke phrase ni?). Mana pernah peninju berlawan pakai kaki, siku, lutut, kepala. Mereka cuma reti genggam tangan dan tumbuk lawan. Pekerja-pekerja sebegini selalunya akan jadi kucing hilang anak bila dapat bebanan kerja lebih sikit. Kalau minta tolong print document sambil jawap telefon pun dia akan melatah.



3. Silat Pulut 
Before start any works, dia punya bunga-bunga punyalah lama. Macam-macam gaya, macam-macam persediaan. Nampak cantik tapi buahnya takde. Kalau nak showcase boleh lah. 



4. Samurai dan Cowboy 
Apa persamaan samurai dan cowboy? Kedua-duanya pandai main senjata… actually both terlalu bergantung kepada senjata. Golongan pekerja sebeginilah yang akan mati kutu kalau equipment rosak atau internet line down. Mereka terlalu mengharapkan machine to do their works. 



5. Kungfu Bruce Lee 
Hampir sama seperti silat pulut, cuma kalau kita familiar dengan filem-filem Bruce Lee, before and after dia menyerang lawan mulut dia tak reti duduk diam. Wataaa…! Wachaaaa….! Dan macam-macam bunyi lagi. Ramai juga pekerja yang macam ni, sebelum start satu-satu projek dia punya sembang melangit… dah siap project pun dia still let everybody knows dia punya contribution. 



6. Ninja 
Betul-betul berlawanan dengan Kungfu Bruce Lee, pekerja-pekerja bersifat ninja ni low profile. Kadang-kadang tu terlalu low profile sehingga kita nak cari dia pun susah. 9 pagi still breakfast, datang kejap lepas tu… then …Zasss.. ilang pergi lunch. Datang semula office, pastu dah menyelinap pergi minum petang… arrange meeting kat luar, terus balik rumah. Senang cerita, kaki ngular. 



7. Rambo 
Berlagak hero. Semua benda dia nak buat. Kononnya dunia ni berputar disekeliling dia sahaja. Kalau berjaya takpe juga, kadang-kadang tu berlagak hero… tapi bila last minutes, kelam kabut minta pertolongan kawan-kawan.



8. Kungfu Jackie Chan 
Setiap filem Jackie Chan akan ada satu persamaan. Tak kira macam-mana jalan cerita, di mana kejadian tu, siapa pelakonnya… scene gaduh mesti tak serious. Mesti banyak adegan-adegan lucu yang diselitkan. Ramai juga pekerja yang bersifat sebegini. Kononnya taknak tension, so semua pekerjaan tak ambil serious. 



9. Street Fighter 
Ini pekerja yang tidak tahu ikut procedure. Maybe kerja akan beres, semua setel, tapi bila suruh prepare handover document contohnya, dia akan pening kepala. Suruh submit borang claim, hantar progress report, follow SOP, ikut method statement…etc, semuanya dia tak suka buat. Dia nak buat kerja mengikut cara dia sahaja. 



10. WWE Wrestling 
Bukan wrestling yang dipertandingkan di Sukan Olimpik. Aku referring to wrestling yang diletakkan di bawah Entertaiment TV Guide, bukan kategori Sport. Pekerja yang ada sifat WWE Wrestling ni kita tengok mereka memang rajin kerja. Datang awal, balik tengah malam, kerja bertimbun atas meja, nampak macam busy gila. Tapi… as we all know, semuanya lakonan semata-mata.

Wednesday, June 15, 2011

Bekas paderi peluk Islam

http://www.utusan.com.my

ARKIB : 05/05/2011


Susunan SITI AINIZA KAMSARI

SAAT dilahirkan 12 Febuari 1942, bayi lelaki ini diberi nama Abraham David Mandey di Menado, Indonesia. Mandey adalah nama keluarga sebagai orang Minahasa, Sulawesi Utara.

Anak bongsu daripada tiga bersaudara yang kesemuanya laki-laki. Keluarga Abraham termasuk golongan yang dipandang tinggi dan dihormati masyarakat terutamanya pihak gereja.

Bapanya adalah Bupati Sulawesi pada awal revolusi kemerdekaan Republik Indonesia, iaitu di Makasar dan ibunya pula seorang guru sekolah menengah di sebuah sekolah mubaligh milik gereja Minahasa.

"Sejak kecil saya mengagumi pahlawan-pahlawan Perang Salib seperti Richard The Lion Heart yang sangat legenda itu. Saya juga sangat kagum kepada Jeneral Napoleon Bonaparte yang gagah perwira.

"Semua cerita tentang kepahlawanan, begitu berbekas dalam diri saya sehingga saya sering berkhayal menjadi seorang tentera yang bertempur dengan gagah berani di medan perang" kata Abraham.

Diringkaskan, Abraham memulakan fasa baru kehidupan dengan membawa dirinya ke Jakarta dan mendaftarkan diri dengan Mabes Angkatan Bersenjata Republik Indonesia (ABRI).

Tanpa banyak masalah, beliau lulus dan layak mengikuti pendidikan ketenteraan dan menghuni di asrama.

"Tidak banyak yang dapat saya ceritakan mengenai pendidikan ketenteraan yang saya ikuti selama dua tahun itu, kecuali disiplin ABRI dengan doktrin 'Sapta Marga' telah membentuk jiwa saya sebagai perwira remaja yang kental, berdisiplin dan bersedia melaksanakan apa juga tugas negara yang dibebankan kepada saya," katanya.

Meskipun beliau kemudiannya merupakan perwira yang bertugas di bahagian pembinaan mental, Abraham turut terlibat dalam beberapa operasi tempur.

Pada saat-saat operasi pembersihan G-30S/PKI di Jakarta misalnya, Abraham turut bergabung dalam komando yang dipimpin Kolonel Sarwo Edhie Wibowo (arwah).

Setelah situasi negara kembali pulih dengan lahirnya Orde Baru tahun 1966, Abraham ditugaskan melanjutkan pengajian di Sekolah Tinggi Teologi (STT) milik gereja Katholik yang terletak di Jalan Proklamasi, Jakarta Pusat.

Pengajiannya berlarutan selama tujuh tahun bermula tahun 1966 sehingga 1972. Ia bagi mempelajari, mendalami, mengkaji dan diskusi tentang pelbagai hal yang diperlukan untuk Abraham menjadi seorang paderi.

Di samping belajar sejarah dan falsafah agama Kristian, di STT juga mereka mengkaji agama-agama di dunia, termasuk Islam.

Sambil tetap aktif d TNI-AD, atas arahan Gereja Protestan Indonesia, Abraham kemudiannya ditugaskan sebagai Paderi II di Gereja P di Jakarta Pusat yang berjiran dengan Masjid Sunda Kelapa untuk memimpin sekitar 8,000 jemaah (gereja) yang hampir 80 peratus mereka adalah kaum intelektual atau masyarakat elit.

"Di Gereja P ini, saya tumpahkan seluruh pengabdian sebagai 'Pelayan Firman Tuhan'. Tugas saya sebagai Pendeta II itu membolehkan saya menyampaikan khutbah, membantu mana-mana jemaah yang memerlukan bantuan atau mendapat musibah dan termasuk juga menikahkan pasangan muda-mudi yang akan berumah tangga," ujarnya.

Sekalipun bertugas sebagai paderi, namun Abraham masih kekal anggota ABRI yang ditugaskan di mana saja di wilayah nusantara malah ke luar negara.

Tugas sebagai ABRI ditambah tugas-tugas di gereja, menjadikan Abraham mempunyai jadual kesibukan yang agak luar biasa. Akibatnya, berlakulah pergeseran antara kepentingan peribadi dan kepentingan keluarga.

Isterinya yang merupakan anak perempuan kepada bekas Duta Besar Republik Indonesia di salah satu negara Eropah, sering mengeluh dan menuntut agar Abraham memberi lebih perhatian untuk rumah tangga.

"Nama sahaja wanita, umumnya lebih banyak berbicara atas dasar perasaan. Melihatkan kesibukan saya yang tidak juga berkurang menyebabkan sang isteri meminta agar saya mengundurkan diri dari tugas-tugas gereja, dengan alasan supaya lebih banyak waktu untuk keluarga.

"Tentu saja saya tidak dapat menerima usulnya itu. Sebagai seorang 'Pelayan Firman Tuhan' saya telah bersumpah bahwa kepentingan umat adalah melebihi segala-galanya," katanya.

Rumah tangga berantakan

Krisis rumahtangga yang terjadi sekitar tahun 1980 ini semakin panas dan rumahtangga mereka tidak lagi harmoni dan damai.

Yang dibimbangkan adalah satu-satunya anak perempuan mereka, Angelique yang bakal menerima kesan akibat kedua-dua orang tuanya yang berantakan.

"Namun saya bertekad membuatkan Angelique memahami posisi ayahnya sebagai paderi yang bertugas melayani umat. Syukur, dia sangat mengerti.

"Hanya Angelique, satu-satunya orang di rumah yang menyambut hangat setiap kepulangan saya," katanya.

Namun dalam kesunyian malam, saat bebas daripada tugas-tugas gereja, Abraham sering merenungkan kehidupan ramah tangganya sendiri.

"Saya sering berfikir, buat apa saya menjadi paderi kalau tidak mampu memberikan kedamaian dan kebahagiaan buat rumah tangga sendiri.

"Saya sering berkhutbah menekankan supaya setiap umat Kristian mampu memberikan kasih sayang kepada sesama umat manusia. Tetapi bagaimana dengan saya sendiri?

"Saya cuba untuk memperbaiki keadaan. Tetapi, semuanya sudah terlambat. Isteri saya benar-benar tidak dapat memahami sehingga sampai pada kesimpulan bahwa antara kami berdua sudah tidak sejalan lagi," katanya.

Ketika niat Abraham untuk 'melepaskan' isterinya diketahui oleh sahabat-sahabat terutama di kalangan paderi yang lain, mereka menyarankan agar Abraham bertindak lebih bijak.

"Mereka mengingatkan saya, bagaimana mungkin seorang paderi yang sering menikahkan orang lain, tetapi dia sendiri menceraikan isterinya? Bagaimana dengan citra seorang paderi di mata umat? Mereka mengingatkan saya.

"Apa yang mereka katakan semuanya benar. Tetapi, saya sudah tidak mampu lagi mempertahankan bahtera rumah tangga. Bagi saya yang penting saat itu bukan lagi persoalan menjaga citra paderi. Tetapi, bagaimana agar batin saya damai.

"Dengan berat hati saya terpaksa juga menceraikan isteri saya dan Angelique, satu-satunya puteri kami, memilih ikut bersama saya," katanya.

Selepas bercerai, Abraham banyak melakukan introspeksi diri. Beliau lebih banyak membaca mengenai falsafah dan agama.

Termasuk kajian tentang falsafah Islam, yang akhirnya menjadi bahan yang paling beliau sukai untuk dikaji, termasuk mengkaji pemikiran beberapa tokoh Islam yang banyak disiarkan di media massa.

Salah satunya mengenai komentar seorang tokoh ulama (almarhum) K.H. E.Z. Muttaqin terhadap krisis perang saudara di Timur Tengah, seperti di Palestin dan Lubnan.

Waktu itu, iaitu tahun 1983, ulama itu dalam khutbah Aidilfitrinya bertanyakan, mengapa Timur Tengah selalu bergolak dengan amarah dan perang, padahal di tempat itu diturunkan para nabi yang membawa agama wahyu dengan pesanan-pesanan kedamaian?

"Saya begitu tersentuh dengan ungkapan puitis kiai dari Jawa Barat itu. Sehingga, dalam salah satu khutbah saya di gereja, khutbah K.H. E.Z. Muttaqin itu saya sampaikan kepada para jemaah gereja.

"Saya dapat merasakan ada kejutan di mata para jemaah. Saya maklum mereka terkejut kerana buat pertama kali mereka mendengar khutbah seorang paderi dengan merujuk kepada seorang kiai.

"Tetapi, bagi saya itu penting, kerana pesan perdamaian yang disampaikan beliau amat manusiawi dan universal," katanya.

Sejak khutbah yang kontroversi itu, Abraham mendapat liputan meluas. Malah ada yang menggelarnya 'Paderi Mandey telah miring (sasau)'. Beliau dilihat cuba memihak kepada pihak yang salah.

"Tetapi, saya tidak peduli kerana yang saya sampaikan adalah nilai-nilai kebenaran," katanya.

Kekagumannya pada konsep perdamaian Islam yang diangkat oleh KH. E.Z. Muttaqin, semakin lebih kuat untuk menarik Abraham mendalami konsep-konsepsi Islam lainnya.

"Saya ibarat membuka pintu, lalu masuk ke dalamnya, dan setelah masuk, saya ingin masuk lagi ke pintu yang lebih dalam. Begitulah perumpamaannya. Saya semakin diheret untuk mendalami, konsepsi Islam tentang ketuhanan dan peribadatan.

"Saya begitu tertarik dengan konsep ketuhanan Islam yang disebut tauhid. Konsep itu begitu sederhana dan tuntas dalam menjelaskan kewujudan Tuhan yang oleh orang Islam disebut Allah SWT.

Begitu juga konsep ibadat Islam yang disebut syariat, Abraham melihatnya begitu teratur dan sistematik.

"Pada tahun 1982 saya benar-benar cuba mendekati Islam. Selama satu setengah tahun saya berdebat dan berdiskusi dengan K.H. Kosim Nurzeha yang juga aktif di Bintal (Pembinaan Mental) TNI-AD.

"Saya tidak mahu tergesa-gesa, kerana di samping saya seorang paderi, saya juga seorang perwira Bintal Kristian di lingkungan TNI-AD. Saya sudah dapat menduga apa yang akan terjadi jika saya masuk Islam," katanya.

Mencari kebenaran

Namun suara batin Abraham yang sedang mencari kebenaran dan kedamaian itu tidak mampu lagi terus berada dalam kebimbangan.

"Batin saya kuat mendesak agar saya segera meraih kebenaran yang sudah saya temui itu," katanya.

Akhirnya, Abraham yakin akan hikmah di sebalik tragedi rumah tangganya. Beliau yakin di sebalik perceraian itu, Tuhan ingin membimbingnya ke jalan yang lurus dan benar.

Akhirya, pada 4 Mei 1984 Abraham mengucap dua kalimah syahadat dengan bimbingan K.H. Kosim Nurzeha dan saksi Drs. Farouq Nasution di Masjid Istiqlal, Jakarta.

"Allahu Akbar! Hari itu adalah hari yang amat bersejarah dalam hidup saya kerana saat saya menemukan diri saya yang sejati," katanya.

Setelah muslim, beliau dikenali sebagai Ahmad Dzulkifli Mandey yang mengalami ujian hidup yang cukup berat selepas memeluk Islam sehingga mendapat ancaman bunuh dan sebagainya.

"Namun alhamdulillah, berkat kegigihan saya, akhirnya saya diterima bekerja di sebuah perusahaan swasta. Setelah itu, beberapa kali saya bertukar profesion dengan pelbagai jawatan penting.

"Keadaan saya semakin relatif baik, dan meraih semua kebahagiaan yang selama beberapa tahun saya rindukan.

"Saya juga tidak lagi menyendiri kerana Dra. Nasikhah M, seorang wirawati dari Kowad ABRI kini menjadi pendamping setia yang saya nikahi pada tahun 1986.

"Sehingga kami dikurniakan seorang gadis kecil yang manis dan lucu, Achnasya. Sementara, Angelique, puteri daripada isteri pertama, sehingga hari ini tetap bersama saya, meskipun beliau masih penganut Protestan yang taat," katanya.

Kebahagiaan Ahmad Dzulkifli semakin bertambah lengkap tatkala mendapat peluang menunaikan ibadah haji ke Tanah Suci Mekah bersama isteri tercinta pada tahun 1989.

Tuesday, June 14, 2011

Cermin


Sepasang suami isteri berketurunan orang asli telah tinggal di dalam hutan sejak mereka kecil lagi dan tidak pernah melihat dunia luar kerana tidak pernah keluar dari hutan tersebut. Si suami kerjanya pergi memburu atau pun memetik buah-buahan untuk dijadikan makanan harian manakala isterinya pula hanya tinggal dirumah bersama ibunya.

Pada suatu hari ketika suaminya sedang memburu seekor babi hutan, dia terjumpa satu benda yang tidak pernah dia lihat iaitu cermin. Dia berasa amat hairan dan pelik lalu dia membawa cermin tersebut ke rumahnya dan menyimpannya di bilik belakang tanpa pengetahuan isterinya.

Setiap hari sebelum dia keluar berburu, dia akan masuk ke bilik belakang untuk melihat dahulu cermin tersebut. 
Si isteri berasa pelik dan hairan dengan tabiat pelik suaminya itu. Lalu si isteri pun masuk ke bilik tersebut untuk menyiasat apa yang ada di dalam bilik tersebut kerana risau jika suaminya itu mempunyai perempuan simpanan tanpa pengetahuannya. Tiba-tiba si isteri terkejut apabila melihat cermin tersebut kerana sepanjang hidupnya dia tidak pernah melihat cermin.

Oleh kerana dia tidak tahu apa itu cermin, dia terkejut kerana menyangka bahawa perempuan yang ada di dalam cermin tersebut adalah perempuan simpanan suaminya. 
Lalu dia pun memberitahu kepada ibunya sambil menangis teresak-esak.

Ibunya berasa sangat marah dengan perbuatan menantunya itu dan terus masuk ke bilik tersebut untuk melihat perempuan yang kononnya disembunyikan oleh suaminya itu. Selang lima minit si ibu keluar sambil ketawa berbahak-bahak seolah-olah ada seuatu perkara yang lawak, kelakar dan lucu telah berlaku. Lalu berkata..

“Apa teruk benor selere suami ko tu.. kalau ye pon nak kawin lain cari la perempuan yang elok sikit..cantik sikit… Ini tak..aku tengok perempuan kat bilik tu..dah la tua..kulit dah berkedut..hodoh pulak tu……”

Monday, June 13, 2011

IMAM GHAZALI: LIMA SYARAT SEBELUM MEMILIH TEMAN


Sebelum menjatuhkan pilihan pada seseorang untuk diangkat sebagai pegawai, pembantu, atau kawan, maka seeloknya kita melakukan ujian. Memilih seorang juru masak, kita perlu mengujinya terlebih dahulu sebelum dia benar-benar layak diangkat. Imam Abdullah bin Alwi Al-Haddad mengatakan: “Jika engkau ingin memilih seorang manusia mengikut keperluan dirimu, maka ujilah dengan perkara yang dengannya ia layak untuk dipilih.”

Terlebih dalam memilih teman pergaulan. Kita lihat, apakah ia teman yang pantas diajak bersahabat atau hanya akan menjadi penolong yang kemudian merosakkan diri kita. Sikap tidak kesah tanpa ujian, akan mendatangkan penyesalan. Lihat apakah ia seorang yang terpercaya, jujur, dan sebagainya.

Imam Ghazali membuat lima syarat sebagai syarat layak tidaknya ia diangkat sebagai teman:

PertamaUji akalnya. Mengapa? Akal adalah modal utama dalam meraih keberuntungan. Sebaliknya, kebodohan adalah sebuah kerugian. Seorang yang berusaha mengemudikan kendaraan tanpa memiliki kecakapan, ia akan terperosok, melukai orang lain.

Seorang pembantu yang tidak pintar, akan memberikan pisau pada seorang Balita yang merengek-rengek meminta pisau. Tanpa ada akal yang membimbingnya, si pembantu tersebut betul-betul memberikannya. Akibatnya, berdarah-darah.

Oleh karena itu, Imam Ali bin Abi Thalib mengatakan:
“Jangan kamu berteman dengan orang yang bodoh. Berhati-hatilah Banyak orang yang pandai, jatuh kerana orang yang bodoh.”

Kedua, Uji Budi pekertinya. Betapa banyak, mereka yang cerdas secara intelektual tapi tidak berakhlak. Pandai namun melakukan rasuah, menipu, rasak moralitinya.

Mungkin ia cerdas, mempunyai gelar akademik yang berjela di belakang namanya, tapi ia tidak boleh mengelola emosi dan syahwatnya.

Nilai manusia terletak pada akhlak bukan pada ketampanan dan wajah yang rupawan. Allah memuji Nabi SAW. bukan dari segi ketampanannya meski beliau manusia paling tampan; bukan pada bau harumnya meski beliau membawa bau harum di mana beliau berada. Allah berfirman:

“Dan Sesungguhnya kamu benar-benar berbudi pekerti yang agung.” (Qs. Al-Qalam: 04)

Seperti itulah nilai keagungan Nabi, yaitu akhlak. Sebotol minyak wangi harganya boleh melonjak tinggi sebab ia membawa wewangian. Semakin harum, semakin mahal nilainya. Akhlak merupakan nilai standard diri seorang manusia.

Ketiga, Perbuatannya. Artinya, jangan mencari kawan, pembantu, atau pegawai yang fasik, melanggar ajaran Allah. Carilah seorang yang taat pada Allah dan hindari orang-orang yang gemar bermaksiat. Allah berfirman:

“Maka berpalinglah (hai Muhammad) dari orang yang berpaling dari peringatan Kami, dan tidak mengingini kecuali kehidupan duniawi.” (QS. An-Najm: 29)

“Maka sekali-kali janganlah kamu dipalingkan daripadanya oleh orang yang tidak beriman kepadanya dan oleh orang yang mengikuti hawa nafsunya, yang menyebabkan kamu jadi binasa”. (QS. Thaha: 16)

Ketika kita berteman dengan orang fasik, lunturlah nilai sebuah kesolehan. Ketika kita berani menjalin hubungan persahabatan dengan penagih dadah, kitalah akan menjadi korban berikutnya. Ketika orang yang sihat berkumpul dengan orang yang sakit, orang yang sihatlah yang akan terkena jangkitannya.

Keempat, Akidahnya. Jangan berkumpul dengan ahli bid`ah. Di saat ramainya lalu-lintas aliran sesat, tentu mengangkat seseorang sebagai pemimpin, teman, atau pembantu, mesti melihat dan meneliti akidah yang diyakininya. Jika tidak, tidak menutup kemungkinan, ia akan menyebarkan virus kesesatannya pada keluarga dan masyarakat sekitar. Menimbulkan kegaduhan dan ketidakselesaan
.
Kelima, Cintanya pada dunia. Jangan cari teman yang cinta dunia, tamak, dan rakus terhadap dunia. Dua ciri khas orang tamak: ia enggan membantu orang lain yang berada dalam kesusahan dan kedua, ia selalu berusaha menambah kenikmatan duniawinya meski untuk itu harus mengambil hak dan martabat orang lain.
Orang tamak tak mau merugi, namun senantiasa mengail keperluan di balik keluh-kesahnya kala ia didera derita. Ia memutus harapan. Demi kepentingannya, ia akan mengorbankan pihak lain dengan berbagai cara. Licik adalah nafas hidupnya.

Habib Abdurrahman As-Saggaf mengajarkan sebuah prinsip: “Jika kamu menilai manusia seperti serigala, maka jangan kamu menjadi domba untuk dimakan olehnya. Jika kamu melihat orang yang lugu, maka jangan kamu memakannya.”

Jangan jadi penjahat dan jangan mau dijahati, jadilah orang yang pandai memberikan manfaat, tapi jangan dimanfaatkan oleh orang untuk kepentingan yang tidak baik. Wallahualam…

Saturday, June 11, 2011

Kobe Mosque History (firts Mosque In Japan)

The Japanese name 'Kobe' can be translated into English as 'Gate of God', so it is no wonder that the first mosque to be built in Japan was established in the city of Kobe.

The past serves as a reminder, a lesson, and an inspiration to us all, so let us show respect to our elder brothers and sisters, for they are walking history books. This glimpse into the lives of the pioneers who established Islam and built Kobe Mosque was obtained in an interview with our oldest brother, Farid Kilky, who served on the mosque committee for 45 years, the last 20 years president. We would like to offer our sincere thanks to him for sharing with us his unique view of the life of the original Muslim community of Kobe . Thanks are also due to Imam Mohsen, because if it were not for his encouragement this story would have been lost for ever, covered by the sands of time.


The history of Kobe mosque is closely interwoven with the story of the Kirky family, who were among the Turkish-speaking Tartars from Central Asia and Russia granted asylum in Japan in the wake of the Bolshevik Revolution during World War I (1914-18). Under threat of religious persecution by the communist regime the Tartars first sought refuge in Turkey to avoid the fierce purges of the Stalin's Red Army. Having obtained Turkish passports some settled as far away as Finland and many more emigrated to neighboring Manchuria . However, there was little opportunity to make a living in China , which was undeveloped at that time, so they sought asylum in Japan , where they had heard society was more technologically advanced. This was a courageous move, considering they had little money and no knowledge of the Japanese language, but the Tartars have reputation as brave men, warriors and scholars. Among them is the famous leader Salahudin al Ayoobi, who drove back the Crusaders who came to take Jerusalem from the Muslims. The Tartars have left the world a great heritage, but one their lesser known achievements is their contribution to the establishment of Kobe Mosque.

Farid Kirky was born in 1926 in Nagoya , where the Kirky family originally settled when they first arrived in Japan in 1922. There was a small community of about thirteen families that established a small school there. As his business in Nagoya was not going well his father, Hussein Kirky, decided that the future of his growing family would be brighter in Kobe , so they joined the community of two-hundred Turkish speaking Tartars, who formed the Turkish Tartar Association of Kobe. Having been forced to leave everything behind them in Russia , the Tartars were not wealthy, but they were resourceful, hard working, thrifty people, and Hussein Kirky was a shining example. He preferred walking to taking a bus and disliked wasting money on taxis. He was a devout Muslim, a kind father, a vigorous and charismatic man who quickly rose to be a prominent member of the Kobe community.




The first Muslims to settle in Kobe were traders. In the early days when their numbers were small, they would gather at someone's house to pray together. Later, in the 1920's when many wealthy Indians came they established the Kobe India Club, and prayers were held there. For larger gatherings they would hire a hall from the Tor Hotel .

By the mid-20's, there were amongst the foreign community some very prominent Indian businessmen, both Muslim and Hindu, who were successfully operating large scale businesses, mostly in textiles. Other members of the Muslim community were Arabs, including the staff of the Egyptian Embassy and there was an Egyptian butcher called Musa whose shop, which was located directly opposite the present mosque, supplied the community with halal meat, which at that time could be slaughtered on the premises. He was a great character and always wore an Egyptian fez when he was at work in his shop. He was not married and returned to Egypt after the war. On Muslim Festivals he would slaughter a cow for seven people and a sheep for three. Later, when the slaughtering of livestock was permitted only in the local slaughterhouse, this practice was stopped and instead the equivalent value in cash was sent to the needy in Muslim countries.
The thriving community began to expand and in the late 1920's there were so many Muslims that they decided it was time to build a mosque. In 1928 a committee was formed, and the many Indian and several Middle-Eastern businessmen from Egypt and Saudi Arabia, who frequently traveled abroad, decided that wherever they went from then on they would ask the wealthy Muslims they met for donations to build the mosque.





It took 5-6 years to raise enough money. Finally, the president of the committee, Mr. Ferozuddin, a wealthy Indian businessman, donated the bulk of the money, 66,000 yen, which was a huge sum in those days. A suitable piece of land was purchased and on Friday 30 th November, 1934, the foundation stone was laid by Mr. Muhammad Bochia, the man who was primarily responsible for initiating and guiding the project.

The construction, by the Japanese Takenaka Construction Company took two years, and construction was supervised untiringly by Mr.Vallynoor Mohamed. The Mosque was finally opened by Mr. Ferozuddin on Friday, August 2 nd , 1935 before a large international gathering of Muslim men and women, coming from many lands, including India , Russia , Manchuria , China , Turkistan, Java , Japan , Egypt and Afghanistan . After a short speech by Mr. P.M. Master, the President of the committee, Mr. Ferozuddin opened the mosque gate with a silver key and proceeded to the minaret to give the first Adhan for the Friday Prayer. The prayer was lead by the first imam, Imam Mohamed Shamguni.

As they were still in the heat of summer, they waited until October 11 th before inviting Japanese officials and leaders of the non-Muslim community to see the mosque. About six-hundred visitors attended, and the event was followed by a great reception in the Tor Hotel . The mayor of Kobe , Mr. Ginjiro Katsuda, said in his message to the Muslim community on this great occasion that he shared the joy and satisfaction of the Muslims and hoped that the mosque would be an instrument to promote friendship among races. He added; “I feel I am expressing, in this message of congratulation, not only my own personal feelings but the feelings of all the people of Kobe . As the years have gone by Japan and Muslim countries including Egypt, Turkey, Iran, Afghanistan and also India, have felt closer and closer, and it is my earnest wish that this new place of worship will prove to be another strong link in the chain of Muslim-Japanese friendship.”





As Islam was not recognized as an official religion by the Japanese government at that time, the deeds to the Mosque had to be registered in the name of an individual, and Mr. Ferozuddin, who had generously donated so much of his wealth to purchasing the land, was the natural person to assume this responsibility. One of the community's first tasks after constructing the mosque was to achieve recognition of Islam as an official religion by the Japanese government, so that the Muslims can enjoy the same privileges as people of other established religions residing in Japan.

The Muslims of Kobe had raised 118,774.73 yen for the construction. Much of this money had been collected by businessmen from companies in India , and also included were generous donations from the Egyptian and Afghan consulates and the Turko-Tartar Association. The total cost of the building, School, ground, walls, furniture and outbuildings was 87,302.25 yen, and they wisely decided to invest the rest of the money in real-estate. They bought three properties. The smallest was a property in Yamato-dori, which is a parking lot today . There was a building which became the school where the young Farid Kirky studied. The largest, which was purchased from a German resident of Kobe , was a 160 tsubo plot in Kitano-cho, which included a 5-storey Ijinkan , European-style house.

Mr. Bigilitzi, another Turko-Tartar, who assumed the presidency of the mosque committee around 1938, moved into the second floor of the Kitano property with his family. The Kirky family also moved in taking the ground floor. It was just before the beginning of WWII, and the community, which at that time consisted mainly of Indians and Turkish Tartars and some Arabs, was thriving. In Ramadan, Iftar was served in the basement everyday, and Muslim Festivals, Eids were very lively events. Tables were set out in the basement and every family would contribute some food so that the locals and people who had come from further away could enjoy sharing an Eid party together, after the Eid prayer. The Tartar community was very close, and on Eids they would celebrate for three days, going from house to house visiting relatives and friends, giving presents to the children, taking care of the elderly people and serving each other tea or coffee while eating the delicious traditional Turkish sweetmeats and other traditional recipes that they had prepared especially for the occasion.





The Muedhin at that time was Ahmedy Mohammady, a Turk who came to Japan in the 1920's. He lived in the mosque and took the responsibilities of caretaker, cleaner, and gardener very seriously. He was very strict with the children and would not allow them to play or make a noise in the mosque. He would stop young women from bringing babies into the mosque, because he was concerned that when they put them down so that they could pray, they might soil the carpet. Even in his old age in the 1980's and 90's, he would still climb the minaret to call the Adhan (Call to prayer). However, the local community finally requested that this practiced be stopped as the noise was disturbing the non-Muslims. After that, the adhan was only pronounced in the mosque and amplified with a small speaker. Ahmedy Muhammady lived to be 102 years old, may Allah have mercy on him.

When the first Imam of Kobe Mosque, Imam Shamguni passed away in 1938, Hussein Kirky senior was the natural choice to take the position of honorary imam until the next imam arrived. However, the next imam never did arrive, and as imam, Hussein Kirky continued to lead the prayers for 40 years. He was loved by all the community, for whom he cared as if they were his own family.
Farid Kirky, having grown up in Kobe as the son of the honorary imam, was very much in the center of the community. He studied for 5 years in the Turkish school, next to the mosque, where the students would pray together and spend two hours every day studying Arabic, classical and modern Turkish, in addition to regular subjects.

In 1939, World War II began, and after Pearl Harbor, when Japan became involved in the war, the Indian community evacuated, and many of the Tartars moved away too. First the Americans bombed Tokyo and Yokohama , and then they started to fire-bomb the shipyards of Akashi . Slowly, the sound of the bombs drew nearer to Kobe , and it was time to evacuate the mosque.

To prevent fires and to protect the beautiful parquet floors against incendiary bombs, they were covered with oil paper, then old tatami, and finally a foot of sand, so the Muslims who remained in Kobe could not pray in the mosque during the war. In the 1943, the mosque was commandeered by the Japanese navy who needed to store some special equipment in the basement. The committee was never told exactly what this equipment was but they had no choice but to agree, and in any case the mosque could not be used. It must have been important as there were always around ten Japanese soldiers on guard outside the mosque which was used by the military until the end of the war.

One of our Japanese visitors kindly sent us this picture taken at the end of WWII, from his grandfather's collection. Looking from Mt.Rokko you can see the mosque standing firm in the foreground surounded by the ruins caused by the Allied bombing raids on the city.
In 1947, after the war ended, the Muslims gradually started coming back to Kobe . Many Tartars came from China , and the Tartar community grew to about 360. The Indian businessmen and their families began to return, only to find many of their homes had been completely devastated by the Allies' incendiary bombs.

Kobe Mosque was returned to the Muslim community. By the grace of God, it was still standing, but there were some cracks in the outer walls and they were all blackened by smoke. Moreover, the intense heat of the fires caused by the incendiary bombs had melted and destroyed all the windows and the wooden school building and washrooms next to the mosque were completely destroyed.

This picture of Kobe Mosque, was taken in 1945 after the bombing of the Second World War. It was considered a safe haven by the Japanese miliary, who would shelter in the basement during Allied bombing raids.

Unfortunately no original plans remain today as the company offices were destroyed and the blue-prints were lost during the war. Many years later, when the company was requested to give an estimate to extend the mosque, they could not find any records or plans of their work.
Oil rich nations like Saudi Arabia and Kuwait were requested to help, and Kuwait immediately donated about 2,000 pounds sterling which was used to restore the mosque. Glass for the new windows was imported from Germany . Abdul Hadi Debbs, a prominent committee member and wealthy business man, who had come to Japan in 1935 soon after the mosque was completed, helped with the restoration and Mr. Al Bakir donated the chandelier and paid for the air-conditioning system to be installed.

The Muslim school had been destroyed by fire bombs and as the community began to grow again, so did the need for a place to educate their children, so they began collecting money to build a new school. After 3 years, the Turkish community had collected about 1.3 million yen, which was enough to buy a piece of land next to the mosque. This 150 tsubo plot where the parking lot is today had been a foreigner's house before it was destroyed in the war. The land was purchased and a school was built on it. It had a large hall and there was a place for women upstairs. A small building for toilets and wudu was also constructed behind the mosque. Some of the women of the Turkish community, including Farid Kirky's sister, began to teach there, and Farid's son and daughter both learned to speak Turkish and Arabic there.

As the community was growing older, so the need for a graveyard was growing. Before the present Foreigners' Cemetery was opened on Mt. Rokko , the first Muslim graveyard was located on the mountainside about one kilometer from the present Shin Kobe station next to a temple in Kasogano Street . Later, Farid's mother, Zahra Hasen Kilky was buried there. When the foreigners' cemetery was completed, all of the 50 or 60 Muslims' remains were moved there. Imam Hussein Kirky personally supervised this work every day for several months. He would be very careful with the remains and treat them with great respect and pray for the deceased. The site of these graves is on the right a little down the hill from the present graveyard.

Meanwhile, Mr. Farid Kilky worked hard and established his place in the business community. At one time he held the franchise for Ford motor cars, and even met with Henry Ford himself on several occasions. Mr. Ford could never remember his name and frequently addressed him as the ‘Turk'. Farid was too polite to point out that his true ancestors were the Tartar warriors of the Steppes. Kirky-san became a well-known figure in Kobe , respected and loved by everyone he met, Japanese and foreigners.

The new Japanese Ministry of Trade and Industry, tasked with rebuilding Japan's economy helped Japanese trading companies to establish themselves and as the grew larger and larger during the 1950's they began to take over the export trade. Sadly, companies with smaller working capitol could not compete, Muslim trader's businesses began to decline, and many of the Tartars returned to Turkey or moved to the USA and Australia . The Kirky's neighbor, Mr. Bigilitzi, who had served the community as the second president of the mosque committee until the 1960's could no longer continue in Japan . When the Biglitzi family moved eventually moved out, the large five-storey Kitano house became too big for one family, and so the Kirky family moved out too and rented a smaller house. When Mr. Biglitsy left, Mr. Estarco, also a Tartar, who had been the secretary of the mosque since the beginning was promoted to the post of President and Farid Kilky also became a committee member around this time.

Soon only a handful of families, including the Kirkys were left in the city that they loved. Farid was running his car business. Unfortunately, he too became a victim of the expansion of large Japanese companies, and he sold his franchise for Ford Motor Company to the Kintetsu Company of Japan . However, he continued to run the yard which employed around 200 workers.
As the community was shrinking, so was the number of students in the school, and the building, which due to a shortage of funds had been constructed as cheaply as possible, was getting run down. Eventually it was rented out to a company for storage. Finally the building became too old and it was pulled down and the land was given over to the mosque and used for parking.

In 1978 Mr. Estarco died, and Farid Kirky, who was now the senior member of the committee, took over as president.

In 1984, after leading a vigorous and healthy life, Imam Hussein Kirky became ill at the age of 84. He was found to have chest cancer, and after receiving and operation he lived on for another two years. He passed away in 1986, and is buried in the Muslim section of the Foreigners' Cemetery on Mount Rokko , may Allah have mercy on him.

At this time, two Filipino Muslims Mahid Mutilan and Yahya, who had been educated at the University of Al-Azhar in Cairo , came to Kobe under the sponsorship of the Libyan Government, which had sent them to do missionary work in Japan . Mahid, the senior of the two missionaries, assumed the position of temporary Imam. Yahya acted as muedhin and taught Quran recitation and Arabic in the mosque school.

In the early 1980's the Kitano building was lying vacant, and as land tax was getting expensive the committee decided to rent it as a dormitory to Kobe Women's College next to the Mosque. It was used by the college for 2-3 years but then after an inspection the Kobe fire-department declared it unsafe because due the effects of subsidence and to its advanced age many of the doors and windows were stuck. In those days, the government did not offer any financial assistance for the renovation of private property, and as it would cost too much to repair, it was once more left vacant. Eventually it became to costly to pay tax on the site, and in the late 1980's it was decided to demolish the building. On hearing this, the Kobe City Council asked the mosque committee to donate it to the city, because of its unique and historical design. The committee agreed and it was moved piece by piece at a cost of 25 million yen to Sorakoen, a large park of more than 10,000 tsubo which had been the property of a previous mayor of Kobe , some 100 years ago. It still stands there today, restored to its former glory.
The temporary imam, Mahid Mutilan returned to the Philippines in 1988, where he built an Islamic school, and eventually became the governor of a province in Mindanao . In Mahid's absence, Yahya assumed the position of temporary imam. Then al-Azhar asked the committee if they would like them to send an imam from Egypt . They accepted, and Imam Muhammad arrived in around 1993.

The Kitano site, which had been leveled, remained empty for 10-15 years, because the mosque had no money to develop it. However the land tax on this valuable piece of ground was a heavy burden on the mosque finances, and the committee decided to make a deal with the city to reduce these expenses. In return for allowing the city to use the land free of charge as a children's park, the mosque was exempted from paying land tax on it, which was a very convenient arrangement since they could not use it anyhow at the time. The city put a slide, a roundabout and some swings on it and it continued to be a children's park for several years.

During the 1990's Mr. Kirky, due to his advancing age, passed the presidency to another committee member, Mr. Fouad Debs, a wealthy Lebanese-born Syrian textile trader and the owner of several properties in downtown Kobe . His father, Abdul Hadi Debs was a respected member of the Muslim business community, and Ezzat Debs was one of the original donors of Kobe Mosque. His son Fouad was widely respected for his business acumen, generosity, and religious devotion. He had memorized a great deal of the Holy Quran which he loved to recite, and he would lead the taroweeh prayers during Ramadan and act as imam when the occasion arose. When the mosque committee decided that the outbuildings of the mosque needed replacing, Mr. Debs donated 50 million yen towards its construction, and in 1992 the Kobe Mosque Cultural Center housing the washing facilities, classrooms, offices, library and apartments was finally completed at a cost of 110 million yen.

The Great Kobe Earthquake occurred on January 17, 1995 at 546 a.m. in the southern part of Hy?go Prefecture and lasted for approximately 20 seconds. It devastated the whole city of Kobe . About five-thousand people lost their lives and 35,000 were injured. 180,000 buildings were damaged and 300,000 people were left homeless. However Kobe Mosque, owing to its basement and structure, was able to endure through this terrible earthquake that measured 7.3 on the Richter magnitude scale and 6.8 on the Moment magnitude scale. It is astonishing to note that only the Mosque survived in the center of the city, while buildings on either side were completely destroyed. This miracle took vital importance among the Japanese and the Muslims, was widely covered by the media, and the mosque became a refuge for the survivors amongst the Muslim community, some of whom had lost their homes.

As land prices rose, the property became more valuable and consequently the land tax due on it increased rapidly during the ‘Bubble economy'. Some income was derived from the parking facilities, but so many problems also arose from misuse by the Muslim visitors, who especially on Fridays impeded the use of the parking spaces by its regular Japanese tenants. After serious deliberation, the committee decided to lease the land to a company specializing in automated parking lots in the city which was reliably taking care of Mr. Fouad Debs's land in the city. This wise move has continued to supply the mosque with 550,000 yen each month of valuable income to cover its expenses.

One day when Mr. Farid Kirky was preparing to transfer the deeds of the parking lot into the mosque's name, he noticed while checking the papers that the deeds to the Mosque were still registered in Mr. Ferozuddin's name. Such a long time had passed and no one who had been present during that time was in the committee, so nobody imagined that the mosque was not actually the designated owner of the property. The committee tried to have the deeds changed, but legally this was not possible without Mr. Ferozuddin's agreement. They contacted his family and asked him to come to Japan but he wouldn't come. They were anxious to resolve this matter so they discussed the issue with their lawyer who recommended that they negotiate through the foreign office. This made it possible for them to order Mr. Ferozuddin to return, and he agreed to transfer the deeds on the condition that his son was installed as a permanent, though absent member of the mosque committee.

Imam Muhammad completed his 2-year term as Imam with al-Azhar, but as he had taken a Japanese wife, he decided to stay in the country which he loved and continue to serve the community. He was assisted by some rich people from the Gulf who continued to pay his salary. He was loved by the community, and continued to lead the prayers until he became seriously ill. He was diagnosed as having throat cancer, which was in an advanced and incurable state. He was admitted to Kobe General Hospital , where he was cared for cared for by his wife and frequently visited by the community until it was clear that he could not recover. He was transported home to Egypt to say farewell to his family. Sadly, soon after returning to Egypt and he passed away there, may Allah have mercy on him.

During this time, Al-Azhar University sent Imam Mohsen Bayoumy from Egypt . He arrived in January, 2000 and after a year alone in Japan he was joined by his wife and three children to stay with him in the mosque. He was loved and respected as wise scholar and devout imam, and after his contract with the University ended he was requested to remain in Japan to teach continue to teach the community. He accepted and continues to live in Kobe , supporting his family on a modest stipend provided by the mosque committee.

Yahya stayed on as muedhin, teacher and temporary Imam until he reach the age of sixty and was retired by the Libyan Government in 2002 He returned to the Philippines where he had constructed a mosque and Islamic school, and continues to teach there.

The expenses of the mosque continued to increase, and as it grew old, repairs were needed to the roof and water pipes. Taxes also increased. To cover this burden, in 2004 Mosque President Fouad Debs generously put up the money to construct a small rental apartment complex on the site. This new property now brings in some income to help maintain the mosque structure, which is at the time of writing over 70 years old and in need of repair. Towards the end of his life he suffered many serious illnesses, and finally passed away in 2005 while visiting his family in Lebanon . After Mr. Fouad passed away, Mr. Yusuf Badhelia, A merchant from a wealthy Indian family, became president of the mosque committee, and Fouad's son, Soubhi Debs continues to serve on the committee today.

Mr. Farid Kirky continued to serve as a member of the mosque committee for 45 years, eventually becoming the mosque president in the late 1970's. He retired recently due to advancing age, but still remains a strong guiding influence on the committee and an inspiration to the community who love and respect him. He has been a great ambassador for Islam in Japan , frequently interviewed by local TV companies and newspapers about the history of the community.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...