Saturday, January 22, 2011

Juling...

satu hari samad ke bandar B kerana ada urusan sedikit. setelah selesai semua urusannya, samad pun cepat2 ke stesen bas utk balik ke rumah nya di bandar A... "takut tertinggal bas plak nanti", bisik hati samad...

sampai di stesen bas, hanya tinggal beberapa buah bas sahaja yg hendak ke bandar A... samad ada satu masalah... masalah besar la jgk... masalah antara hidup dan mati kata hati kecilnya. tambang ke bandar A dari bandar B adalah RM10. Dan dia cukup maklum, di walletnye hanya ada sekeping note kaler hijau bernilai RM5 sahaja... "ades... nak buat mcm mana ni, takkan nak belari plak balik rumah kan. Jauh tu", keluh hati kecilnya sekali lagi.

Sedang dia berkira-kira bgmana utk mendapatkan lagi RM5, dia terpandang seorg konduktor bas yg juling matanya... "haaa... ini peluang keemasan ni... mesti double vision ni..." hati samad kegirangan... mesti konduktor tu akan nampak note RM5 nye itew menjadi 2 keping...yelah juling la katakan... so samad pun naik la bas itu dgn senyuman manis dan konfidennya...

setelah semua penumpang dah cukup, konduktor tu pun mulalah memungut tambang. semua org membayar RM10 dan bila tiba giliran samad, dia pun menghulurkan duit RM5 tadi dgn selambanya. konduktor bas tu memandang lama pada duit samad tadi..."tak cukup ni bang". samad dah gelabah..."alamak, kantoi ke". bisik hati samad.

"betul la tu bang, kan note 5 ringgit ni dua keping...10 ringgit la... aper tak betul ke??" samad cuba memanipulasi keadaan...chewah..

"mmg la 10 ringgit tapi awak tu kan DUA ORANG... kurang 2 keping lagi ni..."

Kuang..kuang..kuang... kantoi jgk akhirnya... dipendekkan citer terpaksa la samad berlari balik ke rumahnya sekali lagi... hahaha

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...