Sunday, October 31, 2010

Kenapa dipukul?

Oleh Dr Suriya Osman di Nursyifa

Isteri yang didera suami kerap mahu melindungi perkara itu daripada pengetahuan umum, lebih-lebih lagi ahli keluarganya. Mereka sanggup menghadapi segala penderitaan sama ada dengan alasan mahu mengekalkan rumah tangga atau takutkan suami. Inilah dilema yang kerap berlaku dalam masyarakat sekarang.

Senario 1

Zainon (Bukan nama sebenar) mengatakan dia jatuh tangga dan kepalanya terhentak. Lebam di lehernya tidak konsisten dengan riwayat yang diberi. Lebam di leher mempunyai kesan jari. Saya bertanya , "Siapa yang mengkasari anda? Siapa melakukan ini pada anda?"

Zainon menangis, "Doktor, sebenarnya suami saya yang mencekik saya semalam. Kini leher saya sakit, saya tidak dapat pergi kerja, saya terpaksa minta rawatan dan surat cuti sakit."

Zainon kerani di sebuah bank. Suaminya graduan yang menganggur, tinggal di rumah sementara Zainon bekerja. Ke semua duit gajinya diserahkan kepada suaminya.

Suaminya bersifat cemburu dan mengawal, sering memukul dan menengking apabila dia berasa bahawa Zainon sengaja balik lambat atau memberikan wang yang kurang. Zainon menguruskan rumah, sapu simpan, memasak dan juga bekerja. Suaminya lebih suka termenung dan menonton television.

Anak-anak Zainon yang berusia tiga tahun dan lima bulan dijaga oleh ibu Zainon semasa Zainon ke pejabat. Zainon akan menghantar dan mengambil mereka setiap hari. Zainon kurang kepercayaan bahawa suaminya berupaya menjaga anak-anak mereka di rumahnya sendiri.

Senario 2

Linda (bukan nama sebenar) pula baru kahwin lima bulan. Linda berumur 17 tahun, belum bersedia mendirikan rumah tangga dengan jejaka yang menjadi temannya sehingga dia mengandung. Keluarga kedua belah pihak bersetuju bahawa jalan keluar adalah menyuruh mereka berkahwin. Anak kecil berusia dua bulan didukung Linda dengan erat.

"Suami saya marah bila anak ini menangis menganggu tidurnya. Dia naik berang, hampir melemparkan anak ini," ujar Linda dengan berlinangan air mata.

"Saya tak tahan Doktor, suami saya garang dan baran. Saya tinggal di rumah mertua sebab suami saya tidak mampu menyewa berasingan. Saya lihat mak mertua saya pun sering kena pukul dengan Pak Mertua saya. Saya tidak ada tempat nak mengadu."

Semasa Linda didapati mengandung, saya telah syorkan jangan teruskan perkahwinan itu sebab saya takutkan perkara yang mungkin berlaku akibat kedua-duanya, Linda dan pasangannya belum bersedia untuk menjadi ibu/ayah serta suami/isteri.

Begitulah secebis kisah dari file klinik saya. Ramai dari wanita ini tidak mahu melapurkan perbuatan suami dan akan menyembunyikan kejadian-kejadianny a. Ada juga yang memikirkan bahawa suami mereka berhak memukul mereka sebab sering dengar suami atau ustaz mengatakan bahawa ada ayat Quran yang membenarkan suami memukul isteri. Selain dari ini, ada juga pesakit wanita saya yang telah tidak tahan dengan penderaan berjumpa dengan pegawai di pejabat ugama untuk membuat aduan dan mereka dinasihatkan untuk jangan lari dari rumah sebab perbuatan itu adalah nusyuz dan derhaka kepada suami.

Ayat 34 dari surah An Nisa sering dijadikan hujah bagi mereka yang mempertahankan hak lelaki Muslim memukul isteri. Ayat ini telah diterjemahkan begini, "Lelaki adalah pelindung kepada wanita (qawamuna sebab Allah melebihkan setengah mereka dari yang lain dan kerana mereka memberi belanja dari hartanya). Wanita yang baik (qanitat) menjaga dengan baik kehormatannya. Perempuan yang kamu khuatirkan nusyuz maka nasihatkanlah mereka dan pisahkan dari tempat tidur dan pukullah (daraba). Kemudan jika mereka mentaatimu, janganlah kamu mencari jalan untuk menyusahkan mereka."

Dari ayat ini ramai penafsir mempunyai dua fakta:

1. Suami berhak memberi perintah kepada isteri dan menuntut isteri mengikut perintahnya.

2. Jika isteri tidak patuh, maka suami berhak memaksanya patuh dengan memukulnya.

Jika dilihat pada seluruh ayat yang sebenarnya bermula dengan menyebutkan bahawa lelaki yang bergelar rajul adalah pelindung wanita disebabkan rajul mempunyai kelebihan di atas wanita disebabkan lelaki rajul membelanjakan dari pendapatannya untuk wanita. Ini bererti bukan sebarang lelaki yang mempunyai kelebihan di atas wanita tetapi lelaki yang mempunyai sedikit kelebihan adalah lelaki yang memberi nafkah kepada wanita (isterinya).

Ayat ini seterusnya membicarakan tentang kehormatan wanita dan kesimpulan perkataan nusyuz adalah bererti wanita yang tidak menjaga kehormatan dirinya dan bukan wanita yang tidak dengar kata sebagaimana difaham umum.

Mengikut Dr Nasaruddin Umar, istilah rajul tidak boleh disamakan dengan gender lelaki. Gender lelaki disebut zakar, sedangkan rajul adalah peranan sosial seorang lelaki yang telah mencapai kelebihan dengan menunjukkan ciri-ciri tanggung jawab yang dikaitkan dengan istilah rajul. Ini bererti kanak-kanak lelaki tidak boleh digelar rajul. Begitu juga lelaki yang tidak mempunyai ciri-ciri rajul bukanlah rajul.

Mengikut penafsir mutakkhir, di antaranya Dr Nasarudin Umar, perkataan daraba yang telah ditafsirkan sebagai pukul mempunyai lebih dari satu erti. Di antaranya mendidik, memelihara, mencangkul, memberi contoh dan lain-lain. Dr Nasarudin bertanya, mengapa pula harus perkataan ini ditafsirkan dengan memukul sedangkan pada lain tempat di dalam Al Quran ia membawa maksud memberi contoh?

Pemahaman ayat ini secara literal tanpa merujuk kepada amalan Rasulullah SAW dan juga tanpa mentelitikan ayat-ayat lain di dalam Al Quran adalah tidak mengikut lunas-lunas penafsiran. Lebih banyak ayat Quran menyebutkan tentang rahmat , kasih saying, kesetaraan dan persefahaman di antara pasangan suami isteri.

Di dalam buku Purnama Madinah karya Ibn Saad, Bandung , Mizan1997, mukasurat 173, ada tercatat sebuah hadis yang berbunyi begini, "Umar pernah berkata, Ya Rasul mahukah engkau mendengar aku? Kami kaum Quraisy biasa menguasai isteri kami. Kemudian kami pindah ke sebuah masyarakat (Madinah) di mana laki-laki dikuasai isteri mereka. Kemudian kaum perempuan kami meniru perilaku perempuan Ansar ini. Suatu hari aku memarahi isteriku dan dia membalasnya. Aku tidak menyukai perilaku seperti itu. Dan dia berkata, “Apakah engkau tak menyukai aku menjawab? Demi Allah, para isteri Rasullullah membalas beliau. Sebahagian mereka mendiamkan beliau sepanjang hari sampai malam.” Umar lalu berkata, “Dia celaka dan merugikan. Apakah dia merasakan aman dari kemurkaan Allah kerana kemarahan Rasulnya sehingga dia mendapat hukuman?” Nabi tersenyum dan tidak menjawab aduan dari Sayidina Umar."

Demikian satu ciri khas Rasulullah SAW. Senyum, suatu senjata yang menimbulkan karisma yang begitu kuat. Bahkan ketika Umar mengutarakan ketakutan terhadap bahaya yang dihadapi kaum lelaki yang disebabkan oleh potensi pemberontakkan kaum wanita Rasulullah membalas dengan sebuah senyuman sahaja.

Perlu juga kita lihat pada contoh Rasulullah SAW. Kajian riwayat hadis menunjukkan Rasulullah SAW tidak pernah memukul isteri-isterinya malahan ada sebuah hadis Baginda Rasulullah SAW yang berbunyi begini, “Aku tidak tahan melihat lelaki yang mudah memukul isterinya.” Tidakkah malu orang yang memukul isterinya seperti memukul budak, dipukul pada siang hari dan digaulinya pada malam hari?

Baginda Rasulullah SAW sangat marah tatkala melihat seorang suami memukul isterinya. Rasulullah menegur, "Mengapa engkau memukul isterimu?" Lantas soalan itu dijawab dengan agak gementar, "Isteriku sangat keras kepala. Sudah diberi nasihat dia tetap degil, jadi aku pukul dia." "Aku tidak bertanya alasanmu," sahut Rasulullah SAW. "Aku menanyakan mengapa engkau memukul teman tidurmu dan ibu kepada anak-anakmu? " Dan juga Rasulullah SAW bersabda, “Yang terbaik di antara kalian adalah yang bersikap paling baik terhadap isterinya.”

Contoh Rasulullah SAW menidakkan tafsiran yang digunakan sebagai alasan untuk mengarah isteri mengikut kehendak suami dengan sewenang-wenangnya. Ia juga membuka ruang untuk memikirkan bahawa ada kemungkinan perkataan 'daraba' tidak bererti Islam membenarkan isteri dipukul. Bagi ulama tafsir yang menafsirkan perkataan daraba sebagai pukul, ramai yang menegaskan pukul yang dimaksudkan tidak boleh menyakitkan atau mencederakan seperti yang sering berlaku bila suami memukul isteri.

Mengapa berlakunya penganiayaan seperti saya riwayatkan dari kisah benar di klinik saya? Jawapannya ada di dalam budaya kita yang mempunyai berbagai tanggapan dan pendirian yang meletakkan kuasa mutlak suami terhadap isteri dengan tiada pertimbangan tentang hak-hak isteri terhadap suami.

Masyarakat bertanggapan penderaan di dalam sebuah rumah tangga adalah "hal suami isteri" atau "perkara dalam kelambu" dan perlu diselesaikan di antara suami isteri tanpa campur tangan orang lain.

Juga terdapat sikap yang meminta wanita bersabar atas kerenah suami demi untuk memelihara keutuhan rumah tangga kononnya. Masyarakat lebih suka melihat isteri yang didera mengekalkan kedudukannya sebagai isteri daripada menjadi janda disebabkan penceraian. Isteri yang didera juga takut pada status janda yang mempunyai stigma tersendiri. Ramai wanita yang bergantung rezeki sepenuhnya pada suami tidak berupaya menyelamatkan dirinya dari situasi keganasan yang dialami.

Kurang kesedaran tentang tanggung jawab dan lebih penekanan tentang kelebihan lelaki juga menghasilkan lelaki yang tidak berciri rajul seperti yang disebutkan sebelum ini. Kita sebagai anggota masyarakat dan umat Islam yang cintakan kedamaian dan bersifat kasih sayang sesuai dengan kalimah "bismillahirahmanir ahim" perlu lakukan untuk membenteras gejala penganiayaan dan keganasan rumah tangga yang berleluasa masakini dengan meningkatkan kesedaran tentang hak suami dan isteri adalah antara langkah-langkah yang perlu.

Memupukkan rasa kasih sayang dan saling hormat menghormati juga adalah penting. Dan yang paling diperlukan adalah didikan ugama yang sempurna yang menghidupkan di dalam jiwa sanubari sifat penyayang, tanggung jawab dan adil yang mana sifat-sifat ini terserlah di dalam watak Rasulullah SAW contoh ikutan yang agung.

isteri terbaik

Pengenalan

Tidak dinafikan dalam mendepani zaman ini, para isteri akan bertemu dengan bermacam-macam bentuk halangan. Tambahan pula bagi mereka yang bekerja dan mempunyai anak yang banyak. Di mana-mana sahaja akan kita temui keluhan demi keluhan sehingga menjadikan anak-anak dara merasakan bahawa terus menjadi dara adalah yang terbaik.

Sekiranya, kita menoleh dan merenung sejarah nenek moyang kita dahulu, sepatutnya mereka lebih-lebih lagi mempunyai alasan untuk mengeluh, namun kita dapat saksikan orang-orang lama ini akan bertahan lama dengan pasangan masing-masing. Mereka tidak mempunyai mesin untuk membasuh pakaian. Mereka perlu mencari kayu api untuk memasak. Ah, banyak lagi alasan yang boleh digunakan untuk menunjukkan ibu-ibu kita pada zaman dahulu mempunyai sejumlah kerja yang berkali ganda untuk dibandingkan dengan tugasan kita ini!

Justeru, apakah formula terbaik yang boleh diguna pakai dalam memastikan hala tuju hidup kita di dunia ini berjalan dengan baik dan juga membina kehidupan yang selesa di akhirat? Mungkin ada baiknya jika kita menilik semula tabiat baik yang telah diamalkan oleh ibu-ibu kita dan diaplikasikan mengikut kesesuaian pada masa sekarang.

Sekiranya, ibu-ibu kita berjaya dalam kepayahan maka kita perlu lebih berjaya dengan kemudahan yang kita ada. Buku ini akan menyingkap petua berkesan dan sekatan yang perlu dielakkan dalam menjadi 'Isteri High Class'.

Antara tip-tip yang berkesan:

1. Kurangkan leteran

Ya, inilah kegemaran golongan para isteri kini. Dengan tekanan yang sangat mendesak di pejabat, ditambah pula keadaan yang sangat mendera di rumah, kita telah menggunakan kaedah berleter bagi melepaskan tekanan. Sebenarnya, leteran bukanlah menghilangkan tekanan.

Seorang isteri yang berleter sebenarnya sedang memindahkan tekanannya kepada seisi keluarga. Sekiranya ini berlaku, hal ini bermakna seisi keluarga sedang berada dalam keadaan tertekan. Sekiranya tekanan dipendam, maka ada kemungkinan satu hari kita akan terdengar ledakan bomnya.

Jadi, bukankah baik sekiranya tekanan itu dilepaskan dengan teknik yang lain. Apa kata jika anda menggunakan kaedah berlemah lembut, iaitu dengan berlucu, namun menyengat sanubari sasaran kita.

Di sini disertakan beberapa contoh situasi agar pada masa hadapan, anda boleh berfikir secara kreatif cara menggunakan kata-kata lucu untuk menegur.

i. Suami meletakkan pakaian dan stokinnya di merata-rata tempat setelah menanggalkannya;

"Apa kata kalau sayang tak nak basuh baju abang kalau abang tak letak baik-baik baju abang di tempatnya. Aci tak?"

ii. Hari minggu, suami tidur semula sesudah solat subuh sedang-kan rumah penuh dengan aktiviti yang wajib dilakukan;

"Apa kata kalau abah bangun, mandikan anak dan suapkan anak-anak. Tadi umi dah masak. Nanti malam karang, umi mandikan abah selepas umi suap abah. Boleh?"

iii. Suami enggan membersihkan anak yang telah membuang air besar di dalam lampin pakai buang. Mungkin dia geli;

"Takpe kalau papa tak mau basuh tapi cuba papa fikir, kalau mama pergi dulu, papa pula sakit. Tak boleh bangun sendiri. Sapa ya yang nak basuhkan berak papa?"

iv. Anak anda malas membaca buku tetapi gemar menonton televisyen;

"Mana ya adik letakkan buku sekolah adik tadi? Cikgu adik pesan suruh mak bagi kat televisyen tu suruh dia buat kerja sekolah adik. Satu lagi, adik tak boleh keluar rumah petang ni untuk main di padang sebab adik dah langgar larangan mak jangan tengok TV selagi kerja sekolah adik tak selesai. Maklumlah, TV kan tak pandai buat kerja sekolah!"

Selain teknik di atas, anda juga perlu masa yang sesuai untuk bersendirian dengan orang yang anda ingin leteri. Masa ini, berbicaralah dari hati ke hati supaya dia memahami perkara yang anda katakan adalah untuk kebaikan dirinya juga. Insya-Allah mereka akan faham jika anda menyampaikan rasa hati anda dengan tepat.

Sekiranya mereka telah membantu anda, janganlah mengharapkan sesuatu yang maksimum daripada mereka. Hal ini juga menyebabkan mereka bosan untuk membantu lagi kerana buat salah, tinggalkan pun salah. Jadi, mereka memilih untuk meninggalkan sahaja tugasan itu. Bukankah ini lebih merugikan. Sekiranya kerja mereka tidak serapi mana sekalipun, ucapkanlah terima kasih dan hal ini akan membangkitkan rasa suka mereka untuk membantu anda pada masa lain.

Artikel di atas dipetik daripada Bab 7: Menghadapi Cabaran dalam buku Manual Kerja Super Isteri. Maklumat lanjut berkenaan buku ini boleh didapati di www.books.perintis.com.my.

Wanita Jadi Mangsa Kerana Pilihan Sendiri

``Wanita yang kecewa mendakwa jadi mangsa apabila suami sudah kaya dia ditinggalkan, ada juga yang mendakwa suami berkahwin lagi sedangkan dia sudah banyak berkorban harta benda, wang ringgit kepada suami, tetapi semuanya dilupakan setelah suami jadi kaya atau terjumpa wanita yang lebih baik daripadanya.

Demikian cerita Norwati dalam e-mel yang dihantarkan kepada penulis dan ketika saya menghubunginya sambil berbual panjang pada satu petang, sambil tertawa terkekek-kekek beliau menambah kebanyakan masalah yang berlaku adalah berpunca daripada diri wanita itu sendiri begitu juga suami. Kerana masing-masing tidak tahu tugas atau fungsi baik sebagai isteri mahupun suami, bila dah keciwa mereka menyalahkan satu sama lain.

``Namun saya bersimpati juga dengan nasib yang menimpa mereka, malah ada kawan-kawan wanita yang datang bertanyakan pendapat dan pandangan saya bagaimana mengatasi masalah yang dihadapi atau sedang menimpa diri mereka. Saya juga kesian dengan nasib wanita yang teraniaya dan boleh saya katakan secara singkat di sini, bahawa mereka tidak tahu tugas atau fungsi mereka sebagai isteri, sebab itulah dianiaya.

``Pada pandangan saya secara ikhlas kaum wanita yang menganggap diri mereka sebagai 'mangsa' lelaki atau suami boleh saya golongkan mereka ini sebagai "orang yang suka diri menjadi mangsa - Playing the role of victims. Mana tidaknya, mereka yang sanggup berkorban atas dasar cinta atau bertolak-ansur dengan suami demi kebahagian keluarga.

``Sedangkan, sikap bodoh dan ego mereka itulah sebenarnya menjadi punca masalah dalam hidup mereka. Puan, saya ni sebenarnya tak ada sebarang ruangan khas untuk digunakan bagi memberi nasihat kepada mereka yang bermasalah seperti ini.

`` Namun, selalu juga kawan-kawan datang, meminta nasihat saya. Biasanya, terdiri daripada mereka yang mahu berkahwin dengan lelaki yang berpendapatan kecil, berpendidikan rendah dan umur teman lelakinya jauh lebih rendah daripada mereka (tidak sekupulah dari sudut agama). Mereka bertanya kepada saya, ``Boleh kah, saya kahwin dengannya lelaki itu?".

``Selalunya, kawan-kawan yang meminta nasihat ini terdiri daripada kaum wanita yang sudah berumur. Ada yang dah nak masuk 40 tahun pun. Bergaji 4 atau 5 bahkan ada yang lebih 6 ribu ringgit sebulan. Mereka sudah ada rumah dan kereta. Sudah mengerjakan Haji dan pergi Umrah berkali-kali. Jadi mereka tanya bolehkah dia berkahwin dengan lelaki seperti itu (bergaji kecil, berpendidikan rendah dan umurnya lebih muda)?

``Soalan mereka ini sebenarnya sulit untuk saya jawab, tetapi saya berikan jawapan yang lebih mudah, saya katakan sudah tentu tidak ada masalah kalau hendak kahwin tentu sahaja boleh!

``Pada pandangan saya kawan-kawan saya ini hidup mereka sudah jauh lebih senang berbanding dengan calon lelaki yang mereka pilih itu. Mereka sudah mempunyai pendapatan tinggi dan kukuh dan mereka sudah masak dalam mengurus hidup sendiri. Malah boleh dikatakan wanita golongan ini hidup mereka sudah lebih daripada bahagia dan amat selesa tanpa suami.

``Tetapi masalah mereka yang cukup besar adalah kaum keluarga, saudara mara yang kaki penyebuk. Terutamanya ibu bapa sendiri yang kononnya kalau mereka mati nanti tak boleh tutup mata rapat, kalau anaknya yang dah berumur ini 'tak diselamatkan' (tidak dikahwinkan) .

``Memang pada mulanya kawan-kawan saya tu tak kisah sangat tentang pasangan hidup mereka, sebab kehidupan mereka sudah jauh daripada selesa. Tapi, kalau setiap masa dan ketika kalau mereka balik ke kampung kaum keluarga mulalah mendongengkan kisah anak dara tak kahwin ini, lama-lama mereka pun sudah tak larat nak dengar lagi.

``Akibatnya mereka terpaksa menyerah kalah. Mengikut! Jadi, sebagai kawan yang lebih berumur dan dewasa daripada mereka, bila mereka bertanyakan pendapat saya, tentulah saya jawab, kenapa tidak? Kahwinlah sahaja supaya ibu bapa mereka boleh menutup mata betul-betul rapat bila mati nanti, tapi ingatlah kepada beberapa nasihat saya.

``Saya memberi mereka 7 petua, kalau nak kahwin juga dengan lelaki yang jauh lebih rendah pendapatan dan pendidikan dan berumur jauh lebih muda daripada diri mereka sendiri. Kata saya kalau ikut tujuh petua atau panduan ini kalau terjatuh pun taklah parah sangat, sebab anda sudah bersedia. Berikut adalah beberapa panduan ataupun nasihat saya.

``Pertama saya katakan kepada mereka dia hendaklah membeli rumah sendiri, yang sudah pasti dibeli atas nama anda sendiri sebelum kahwin. Namun anda mesti ingat petua paling penting jangan sekali-kali cuba merampas tanggungjawab suami. Apa itu tanggungjawab seorang suami? Saya percaya pembaca sendiri pun tahu.

``Tanggungjawab suami adalah mengurus perbelanjaan rumah tangga seperti membayar semua bil, membeli makan dan pakai, menjaga sakit pening isteri dan anak-anaknya dan lain-lain. Sedikit atau sekecil mana pun gaji suami, adalah menjadi tanggungjawab hakiki suami tadi menyediakan semuanya terhadap isteri dan anak-anaknya.

``Atas dasar apa sekali pun (contohnya: bertolak ansur, kasihan atau cinta) jangan sekali-kali kaum wanita mahu merampas tanggungjawab lelaki yang asas ini (khususnya bantu membayar segala hutang piutangnya). Kalau anda ambil-alih tanggungjawabnya ini, suami akan cepat naik sedap (naik mua) lantas dia akan mula bersikap lepas tangan, hingga menyerahkan semua tanggung jawab seperti membayar bil atau apa sahaja untuk anda pikul.

``Kalau anda sudah bersedia lepas 10 tahun, berkelakuan seperti itu anda jangan membebel kemudian hari dengan bercerita ke sana ke sini (termasuk dalam DCCK), kononnya segala pengorbanan anda kepada suami selama itu tidak dihargai lagi. Anda dah terlalu sayang kepada suami sanggup berkorban konon, jadi jangan bising pikul saja, sebab anda yang nak berkorban atas dasar sayang konon, cintalah dan entah apa-apa lagi

``Kedua, anda mesti bersedia menerima segala-galanya ikut kemampuan suami. Contohnya, kalau suami cuma mampu beli beras tempatan berlaukkan ikan selar kuning setiap hari, sedangkan anda biasa makan beras Siam harum wangi jenama termahal dan lauk ikan jenahak, maka anda jangan membantah, anda telan semua yang suami anda beli walaupun tercekik sebab tak berselera. Namun kalau sesekali teringin nak makan sedap-sedap, makan di tempat kerja.

``Begitu juga halnya kalau dia beli baju kain murahan, hargailah, pakailah. Sekurang-kurangnya, anda pakai sewaktu nak melawat ibu bapa mertua anda biar suami puas hati dan mertua anda lihat apa yang anda pakai. Jangan nak tunjuk kemewahan anda.

``Ketiga, jangan sekali-kali menghalang suami anda menanggung ahli keluarganya. Itu adalah menjadi tanggungjawabnya. Biarkan dia berhabis untuk keluarganya, dan anda tidak perlu menghulurkan wang untuk membantunya. Biar dia uruskan sendiri. Kalau dia tak ada duit untuk anak-anaknya biarkan dia mencari jalan keluar sendiri.

``Bagaimana pun sebaik-baiknya anda nasihatkan dia supaya dia dapat memastikan dalam rumah tangga telah disempurnakan terlebih dahulu terutama tanggungjawabnya kepada anak-anak.

``Keempat kalau anda hendak mencari pembantu rumah, anda uruskan sendiri, anda bayarlah gajinya. Kerana pembantu rumah itulah yang banyak mengambil tanggungjawab dan tugas yang sepatutnya anda lakukan di rumah. Kerana anda bekerja demi masa depan anda.

``Kelimanya jangan sekali-kali anda cuba merampas tanggungjawab suami ketika dia mahu meneruskan pelajarannya. Kerana anda harus ingat anda bukannya bank atau PTPTN. Kalau dia hendak menyambung pelajarannya, dia boleh belajar, tapi ingat, tanggungjawabnya terhadap keluarga mesti didahulukan.

``Jangan pulak kerana kesian, cinta dan sayang konon anda biarkan dia sambung belajar, dan anda ambil alih tugas mengurus keluarga. Kalau anda masih hendak menunjukkan simpati anda terhadap suami tercinta, lima atau sepuluh tahun kemudian anda jangan sekali-kali pergi ke rumah emak mengadu anda sudah jadi mangsa, suami tinggalkan anda atau bertemu kekasih baru di kampus dan nak minta izin kepada anda untuk kahwin lagi.

``Kerana pada pandangan saya semuanya adalah salah anda, anda tidak berterus-terang dari awal dan jika ditakdirkan anda dimadukan terima saja jangan menangis jangan meratap atau membebel kepada Puan Maimunah untuk ditulis cerita anda dalam DCCK nanti.

``Keenam, jangan sekali lagi cuba hendak memperbaiki diri suami anda. Contohnya kerana anda malu pangkat atau gaji suami rendah maka anda berusaha malah menggalakkan dia jadi usahawan. Sebab masalahnya nanti anda juga yang akan keciwa.

``Sebab pertama kerana anda yang terpaksa bergadai bergolok, malah mengeluarkan wang simpanan anda untuk diberikan kepada suami supaya dijadikan modal dia berniaga. Masalah besar yang bakal anda tempuh nanti jika dia gagal dalam perniagaan kerana tidak cukup pengalaman dan kurang berminat berniaga maka hidup anda akan dibebani hutang bukan puluhan ribu malah ratusan ribu ringgit dan anda akan menyesal sepanjang hayat.

``Terimalah kenyataan, bukan semua orang boleh menjadi usahawan berjaya seperti Tan Sri Nazamuddin atau Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhari. Anda sepatutnya terima keadaan suami anda seperti seadanya, seperti mula-mula anda bersedia berkahwin dengannya dahulu.

``Tetapi kalau suami anda berjaya dalam perniagaan dan menjadi usahawan berjaya walaupun tak setaraf Tan Sri Tajudin Ramli mahupun Datuk Halim Saad, maka dia akan jadi orang yang terkejut beruk, sebab jadi kaya tak semena-mena, maka corak hidupnya akan bertukar, dan anda jangan bersedih, meratap dan menangis apa lagi kalau dia tak balik ke rumah, sebab dah ada orang kedua dan dia akan minta izin anda untuk kahwin seorang lagi.

``Nasihat saya yang ketujuh dan terakhir, jangan sekali-kali buat joint akaun. Anda hendaklah sentiasa ingat hari tua anda. Sebab banyak terjadi seorang asyik menyimpan sementara seorang lagi asyik berbelanja, ataupun menabung untuk kekayaan dirinya sendiri. Siapa tau! Bila terjadi satu-satu hal duit dalam bank anda tinggal kosong, anda sendiri gigit jari. Dah banyak terjadi ini bukan benda baru, jadi sayangi diri sendiri supaya tidak kesal kemudian hari.

``Inilah tujuh nasihat saya kepada semua rakan-rakan yang ingin mendapatkan nasihat saya, dan insyaAllah mereka berjaya dalam hidup hingga beranak pinak, ini bukan soal ego, tetapi sensibility. Setiap insan ada tanggungjawab masing-masing yang telah ditetapkan oleh Allah. Kalau salah seorang daripada kita melanggarnya, samalah macam kita merosakkan alam sekitar. Musibah akan menimpa. Jadi, jangan menyesal di belakang hari dan menganggpa diri sebagai mangsa, sebab yang salah adalah diri anda sendiri.Demikian nasihat Norwati.

Norwati seorang pesara kerajaan berjawatan tinggi juga, kini bekerja secara kontrak dengan kerajaan. Tidak berumah tangga, mungkin kerana tidak ada jodoh dan lebih selesa bekerja. Ketika ditanya apakah beliau merasa sunyi setelah bersara kerana tidak mempunyai keluarga, katanya hidupnya terlalu sibuk, selain membaca, melayari internet, menulis, mendengar ceramah agama beliau juga suka melancong. Jadi hidupnya tidak pernah sunyi.

Betul juga, sunyi sebenarnya terletak kepada diri sendiri, kalau tidak tahu menggunakan masa memanglah sunyi. Ada juga mereka yang mempunyai keluarga terasa hidup mereka sunyi apabila anak-anak dah besar, bekerja dan meninggalkan mereka. Ada juga yang terlalu sibuk, sudahlah semasa mudanya sibuk mengurus anak-anak, dah tua pula terpaksa menjaga cucu, itu terpulang kepada diri sendiri menguruskan hidup masing-masing.

Kata Norwati walaupun tidak berkahwin dan tidak mempunyai anak dia selesa dengan hidupnya sekarang, yang penting mesti membuat persediaan dari awal, ada simpanan wang, ada rumah dan kereta, jadi kita tidak perlu bergantung kepada orang lain, kita boleh urus diri sendiri.

Demikian pandangan seorang wanita yang tidak mempunyai keluarga, bagaimana pun terpulang kepada anda memikirkannya mengikut pilihan anda sendiri sama ada mahu berkahwin ataupun tidak. Tapi yang penting katanya jangan menyesal kalau menjadi mangsa suami, kerana ia adalah pilihan anda sendiri. Sebaik-baiknya kaum wanita hendaklah mempunyai perancangan masa depan untuk diri sendiri.

-Maimunah

Petikan: www.ceria.com.my

Kerugian Bagi Wanita Yang Menolak Perkahwinan ..

Sepertimana yang diberitakan kepada kita oleh akhbar Berita Harian, hari ini terdapat segolongan wanita yang menolak perkahwinan. Antaranya memandang perkahwinan sebagai satu bebanan yang menyekat kebebasan. Bila berkahwin,kuasa mutlak dalam menentukan hidup berubah dan terpikul pula dengan kerja-kerja mengurus rumahtangga dan anak-anak.

Justeru itu ramai yang lebih rela jadi andartu walaupun pada hakikatnya, ianya tidak dapat memberi kebahagiaan pada jiwa. Ada juga yang tidak berkahwin disebabkan terlalu memilih calon yang sekufu dan ada yang tidak sempat memikirkan perkahwinan kerana terlalu sibuk dengan tugas-tugas dan karier kerjanya.

Sebelum ini saya ada memberi pandangan bagaimana hendak menyelesaikan masalah andartu. Kali ini saya akan dedahkan pula tentang kerugian wanita yang tidak mahu bekahwin; tetapi bukan kepada wanita yang tidak berkahwin kerana tiada jodoh. Kalau sudah tidak ada jodoh, wanita tersebut tidak boleh dipersalahkan kerana sudah takdir menentukan demikian. Masalahnya sekarang, terdapat wanita yang ada peluang berkahwin tetapi menolak dengan alasan-alasan sepertimana yang saya sebutkan di atas tadi.

Perkembangan tentang wanita yang tidak gemar berkahwin bukan sahaja berlaku di dalam masyarakat bukan Islam tetapi juga berlaku di kalangan masyarakat Islam. Sikap demikian bukan sahaja bertentangan dengan kehendak ajaran Islam yang menggalakkan perkahwinan tetapi juga bertentangan dengan fitrah semulajadi manusia yang hidupnya memerlukan pasangan. Bahkan sunnatullah kejadian manusia, ada lelaki dan ada wanita yang saling memerlukan antara satu sama lain. Ibarat talian elektrik yang memerlukan positif dan negatif untuk melahirkan cahaya.

Di Malaysia, walaupun terdapat di dalam masyarakat Islam sikap memilih hidup membujang tetapi tidak begitu berleluasa seperti di barat. Sungguh pun demikian pada pandangan Islam, orang yang tidak berkahwin dianggap jelek. Menyerupai para pendita Kristian. Golongan ini juga tidak akan mendapat kesempurnaan dalam agama dan mengalami kerugian di dunia dan di akhirat.

Kejelekan tidak berkahwin khususnya bagi kaum wanita, adalah lebih banyak berbanding dengan lelaki. Kerana umumnya bagi kaum wanita, pintu syurga lebih banyak bermula dan berada di sekitar rumahtangga, suami dan anak-anak. bagi kaum wanita, untuk mendapat maqam salehah dan menjadi ahli syurga di akhirat adalah amat mudah. Ini adalah berdasarkan sabda Rasulullah:

"Sekiranya seorang wanita dapat melakukan empat perkara iaitu sembahyang lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, menjaga maruah dan taat kepada suami maka masuklah syurga mana-mana yang ia kehendaki."

Sekiranya seorang wanita itu tidak berkahwin, ia tidak akan dapat mencapai kesempurnaan pada maqam yang keempat. Walau sehebat mana sekalipun ia bersembahyang, berpuasa dan menjaga maruah, wanita yang tidak berkahwin tidak akan mendapat kelebihan pada mentaati suami. Sedangkan kelebihan mentaati suami mengatasi segala-galanya bagi seorang wanita, sehinggakan redha Allah pun bergantung kepada redha suami.

Selain daripada itu di antara kelebihan wanita yang berkahwin bahawa ia akan diberi pahala seperti pahala jihad fisabilillah di kala mengandung. Apabila ia menyusukan anak maka setiap titik air susu akan diberi satu kebajikan. Berjaga malam kerana mengurus anak akan diberi pahala seperti membebaskan 70 orang hamba. Wanita yang berpeluh kerana terkena bahang api ketika memasak untuk keluarganya akan dibebaskan daripada neraka. Bagi wanita yang mencuci pakaian suaminya akan diberi 1000 pahala dan diampuni 2000 dosa. Lebih istimewa lagi ialah bagi wanita yang tinggal di rumah kerana mengurus anak-anak akan dapat tinggal bersama-sama Rasulullah saw di syurga kelak.

Bahkan wanita yang rela dijimak oleh suami juga akan mendapat pahala dan lebih hebat lagi bagi wanita yang mati kerana bersalin akan mendapat pahala seperti pahala syahid. Semua kelebihan-kelebihan ini tidak akan dapat diperolehi bagi wanita yang menolak perkahwinan. Malah di dunia akan selalu berada di dalam fitnah dan di akhirat menjadi golongan yang rugi.

Oleh itu wanita dianjurkan berkahwin apabila telah menemui pasangan yang sekufu. Yang dimaksudkan sekufu yang utama ialah dari segi iman, walaupun lelaki tersebut telah berkahwin. Sabda Rasulullah saw:

"Apabila datang kepada kamu lelaki yang beragama dan berakhlak maka kahwinlah dia, kalau tidak akan timbul fitnah dan kebinasaan. Para sahabat bertanya, "Bagaimana kalau ia telah berkahwin?" Jawab baginda, "Kahwinilah juga ia (diulang sebanyak tiga kali)."

Begitulah besarnya pahala bagi wanita yang berkahwin. Tidak perlu bersusah-payah untuk keluar rumah seperti kaum lelaki atau berslogan seperti kebanyakan wanita hari ini. Hanya dengan duduk di rumah sebagai seorang isteri dan ibu sudah memperolehi banyak pahala. Kalau suami redha dengan perlakuan seorang isteri itu maka akan terus masuk syurga tanpa melalui kesukaran. Nikmat ini tidak akan dapat diperolehi oleh wanita yang menolak perkahwinan kerana dia telah menolak untuk menjadi calon wanita salehah yang berada di bawah naungan suami.


Sumber: www.lelakiperkasa.com

Hidayah6

Oleh ZUARIDA MOHYIN
Sumber: Utusan Malaysia

DARIPADA Abu Hurairah r.a. katanya: Rasulullah s.a.w. pernah bersabda: Sesiapa yang menyeru kepada kebaikan, ia akan beroleh pahala seperti pahala pengikutnya dengan tidak berkurangan pahala mereka sedikit pun. Sesiapa yang mengajak kepada kejahatan, ia akan mendapat dosa seperti dosa yang mengikutnya tanpa mengurangkan dosa mereka sedikit pun. (Hadis riwayat Muslim)

Penglibatan insan berketurunan Baba Nyonya Melaka ini dalam kerja-kerja sukarela serta dakwah, terutamanya di kalangan mualaf atau saudara baru bukannya bersebab atau mempunyai misi untuk kepentingan peribadi.

Bahkan, bapa kepada dua orang anak ini telah memulakan tugas-tugas kebajikannya dengan Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia atau Perkim dan semakin serius apabila mendapat sokongan daripada Ustaz Amran, Pegawai Dakwah di Perkim.

Malahan atas kesungguhan yang dicurahkan dengan penuh ikhlas dan berdedikasi, akhirnya Mohd Najib Chan Abdullah, 49, ditawarkan menjadi ahli keluarga pertubuhan tersebut, iaitu sebagai Pembantu Dakwah pada awal tahun ini.

Katanya lagi, aktiviti seperti program ziarah, menolong saudara baru yang memerlukan serta memberikan tunjuk ajar dari segi pengetahuan ilmu agama Islam dan bergerak aktif atas platform Perkim Cawangan Pergerakan Belia, Wilayah Persekutuan atau singkatannya Perkim Gerak.

``Hati saya lega setiap kali berjaya membantu mereka yang memerlukan. Kegembiraan raut wajah yang terpancar di air muka mereka ini, benar-benar membuat hati saya puas dan tenteram.

``Memang sukar hendak diluahkan dengan perkataan. Sekurang-kurangnya, bantuan yang dihulurkan ini menjadi penawar duka dan kemantapan iman, sekali gus menjadi pemangkin semangat untuk terus berjuang walau apa dugaan yang melanda,'' luah Najib redha dengan dugaan Allah s.w.t. iaitu kehilangan isteri tercinta pada Jun lalu akibat penyakit kanser.

Akui Najib, walaupun beliau pernah diuji dengan pelbagai cabaran dan dugaan seperti diberhentikan kerja dan bergelar penganggur berbulan-bulan lamanya, namun pemergian Nor Aisah Omar, meninggalkan kesan mendalam kepada mereka sekeluarga termasuk ibu mentuanya, Zainah Abu Bakar yang tinggal bersama sejak tahun 1996.

Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Semuanya ini ketentuan Ilahi dan sebagai hamba-Nya kita mestilah menerimanya dengan penuh kesabaran.

Menyedarinya, Najib menerima kenyataan ini. Beliau lega kerana telah memberikan layanan terbaik kepada isterinya.

Selain itu, beliau juga yakin dan percaya bahawa kesabaran itu ada ganjarannya yang dijanjikan oleh Allah s.w.t.

Malah bergelar ketua keluarga, Najib sentiasa mengingatkan anak-anaknya agar dugaan diterima dengan redha kerana Allah lebih mengetahui apa yang terbaik buat hamba-Nya.

Manakala, bagi Zainah pula tidak ada gunanya meratapi pemergian anak sulungnya kerana Allah s.w.t. lebih menyayangi Nor Aisah.

``Makcik pernah menyuarakan kepada cucu yang Makcik tidak mahu menyediakan juadah-juadah seperti sambutan raya sebelum-sebelum ini kerana tidak mahu terkenangkan arwah.

``Tetapi apabila didesak dan dipujuk oleh cucu-cucu, barulah Makcik sedar, yang pergi tetap akan pergi tapi kita yang hidup kena teruskan kehidupan,'' kata Zainah dengan suara tersekat-sekat cuba menahan kesedihan.

Tambah dua beranak ini lagi, arwah merupakan seorang yang periang, pemurah, bersikap keibuan dan sering bersama Najib mengikuti pelbagai aktiviti kebajikan dan program ilmu, terutamanya semasa beliau disahkan mengalami kanser tangan.

Laungan azan

Najib memeluk Islam pada tahun 1985 setelah terdengar laungan azan dari Masjid Jamek yang terletak di Jalan Tun Perak. Insiden tersebut telah mengimbau kembali memori beliau pada zaman kecilnya.

``Kali pertama saya terdengar bunyi azan semasa berusia 10 tahun. Saya berada di dalam kereta bersama ibu dan ayah di hadapan Masjid Tengkera di Melaka. Secara spontan saya tanyakan kepada ibu, bunyi apakah itu? Jawab ibu, itu lagu orang Melayu.

``Selepas saat itu, ia terkubur begitu saja. Pada tahun 1975 saya berhijrah ke Kuala Lumpur sehinggalah pada saat saya mendengar kembali laungan azan, perasaan saya bagai diseru-seru,'' cerita Najib yang mengucap dua kalimah syahadah di Perkim Petaling Jaya setelah mendalami ilmu agama Islam di bawah tunjuk ajar Ustaz Yusuf dan Ustaz Hafizan Abdullah di situ.

Tambahnya, pembelajaran secara formal dan konsisten, secara tidak langsung menjadikan matlamat bergelar Muslim sejati semakin hampir tercapai.

Malah katanya, nama Mohd Najib diperoleh daripada buku panduan telefon. Beliau menyenaraikan kira-kira lima atau enam nama tetapi nama yang bererti keturunan yang mulia, yang cerdik ini menjadi pilihan bakal ibu mentua.

Bercerita detik perkenalan dengan isterinya, kata Najib, mereka merupakan teman sekerja. Perkahwinan mereka dilangsungkan di Balai Polis Beruas, Perak secara besar-besaran.

``Waktu itu perkahwinan campur merupakan sesuatu yang istimewa. Jemputan mencecah 1,000 orang kerana bukan sahaja unik tetapi ini merupakan majlis perkahwinan anak sulung kepada pasangan Omar dan Zainah,'' cerita Najib sambil diakui oleh ibu mentuanya.

Mengenai halangan yang dilalui sebelum dan selepas bergelar Muslim, kata anak keempat daripada lima orang adik-beradik ini, budaya orang Melayu dengan bangsa Baba Nyonya tidak banyak berbeza.

Kehidupan seharian antara dua golongan ini banyak persamaan cuma yang membezakan ialah dari segi kepercayaan dan pegangan agama.

Rahsia

Oleh kerana itu beliau tidak merasa asing dan keluarga pula tidak menentang. Walaupun pada awalnya, beliau merahsiakan pengIslaman daripada pengetahuan keluarga dan saudara mara.

Kata Najib lagi, beliau tidak menghebohkan berita pengIslamannya kepada teman-teman, sama ada yang beragama Islam dan bukan Islam kerana takut kehilangan mereka serta dipandang serong.

``Beberapa tahun selepas pengIslaman, barulah pecah rahsia. Itupun selepas mereka nampak saya berpuasa dan menunaikan solat Jumaat barulah mereka tahu,'' kata Najib yang pernah mempraktikkan ibadah-ibadah seperti puasa sebelum memeluk agama Islam.

Akui bapa kepada Nabilah Farhanah, 15 dan Mohamad Nazmi, 10 tahun ini lagi, kesungguhannya mendalami ilmu diteruskan selepas berumahtangga, iaitu sentiasa berkunjung ke masjid atau surau serta menyibukkan diri dengan aktiviti kebajikan.

Jiman

Ceritanya berkenaan seorang pemuda yang lurus. Jiman namanya. Rasanya takde kene mengena dengan yang hidup atau yang mati. Jiman ni tinggal di sebuah kampung di negeri Pahang. Bila tiba bulan puasa, Jiman jadi sibuk.Tarawih, tadarus dah jadi wajib. Biasanya Jiman solat asar di Masjid.

Lepas asar, Jiman tolong Tok Siak masak bubur lambuk untuk berbuka. Siak memang perlu pembantu. Adanya Jiman buat dia mudah bekerja. Jiman pun kira cepat belajar. Kalau kebetulan Siak lambat ari tu, Jiman dan start siapkan pekakas. Daun bawang, daun sup, bunga lawang, kulit kayu manis, jintan putih, jintan manis, buah pelaga, pucuk paku, semua Jiman dan siapkan.

Tulang rusuk lembu pun kalau ada orang sedekah, Jiman dah siap potong.Kira ok lah.... Tapi tak konfiden kalau harap dia buat sendiri.

Siap masak, Jiman balik kerumah jinjing plastik bubur untuk adik beradik dan mak ayah bebuka dirumah. Selalunya sebelum bebuka Jiman dah ada balik kat masjid, balik rumah tu kira nak mandi je. Dia yg tukang hidang. Lepas berbuka dan solat Maghrib, Jiman kutip pulak semua pinggan cawan kotor dan letak kat dapur masjid. Nanti ada bebudak akan datang basuh. Diorg ni dapat upah dari Siak.

Jiman kena bentang sejadah pulak... untuk solat isya' dan tarawih. Solat tarawih, Jiman pilih tempat duduk sebelah bilal. Ada sebabnya... harapan Jiman, suaranya menjawab selawat nanti akan masuk kedalam mikrofon bilal tu. Jadi speaker atas menara masjid akan bawak suara tu ke seluruh kampung.

Dah biasa bagi orang kampung tu dengar suara Jiman bulan puasa. Setiap kali Jiman jawap selawat "Sallallohhhh... salamualaikkkkkkkkk....." sambil badannya senget kearah kiri yang ada Tok Bilal, macam nak tekeluar anak tekak Jiman, sampai bergegar masjid. Yang di sebelah kanan Jiman mesti tutup telinga, bingit. Tapi suara Jiman tu lah yang memeriahkan lagi tarawih di masjid tu.

Lepas tarawih, sambung pulak tadarus. Memang Jiman antara yang pandai mengaji di kampung tu. Imam yang selalu jadi tekung tadarus tu pun suka Jiman baca dengan tajwid dan lagu yang above average. Kalau takde Jiman, tadarus jadi sikit muram. Lebih kurang pukul dua belas,baru Jiman balik kerumah. Itu pun kalau takde kawan ajak tidor masjid. Kalau 10 malam terakhir, memang jarang Jiman balik rumah.

Pukul 4 pagi, Jiman dah mula ketuk buluh keketuk keliling kampung kejutkan orang bersahur dengan 4 ~ 5 orang member sebaya. Pukul 5 Jiman balik rumah bersahur... Pastu solat Subuh... pastu baru boleh tidor lama sikit, kalau takde keje.. Bayangkanlah betapa packnya program Jiman bila tiba bulan puasa.... tapi pasal seronok, Jiman tak pernah rasa letih. Mungkin Jiman ni jenis yang Rasullullah kata golongan yang seronok dengan Ramadhan dan diorang ni tak dimakan api neraka. InsyaAllah.

Walaubagaimanapun, letih tu tetap ada... walau ditahan kekadang tu mata tu terlelap juga. Kekadang kalau terlelap waktu tarawih, akan ada kawan yang cokek rusuk Jiman untuk memastikan selawat tetap berjawap. Itu dah tugas Jiman.

Nak jadi cerita, satu hari Jumaat sedang Tok Khatib baca khutbah, Jiman tertidor dengan nyenyaknya. Sekali sekala tersentak dek airlior yang mula nak keluar, dan untuk kontrol macho, Jiman akan berlagak seolah-olah sedang kusyuk menghayati khutbah.

Dah letih sangat agaknya, Jiman kalah dengan matanya sendiri. Di Pahang, ketika imam duduk antara dua khutbah, selawat akan dibaca sebagai permulaan doa. Kebetulan, masa bilal baca selawat, Jiman terjaga....apa lagi.... Jiman pun jawap selawat "Sallallohhhh... salamualaikkkkkkkkk....." sambil badannya senget kearah kiri yang tak ada Tok Bilal, macam nak terkeluar anak tekak Jiman, sampai bergegar masjid. Makmum di sebelah kiri Jiman yang sama tertidur, terkejut beruk, bingit. Terus spontan menyergah Jiman. Terkejut beruk Jiman kena sergah. Suara Jiman kali ni tak pulak memeriahkan masjid, tapi membuat semua terkejut.

Bukan setakat makmum lain yang kebanyakannya juga terlelap,malah Khatib atas mimbar pun terkejut... panik macam ada bom meletup... selepas seminit,baru Jiman perasan yang disebelah kiri dia bukan tok bilal... yang dijawab bukan selawat terawih.. yang hari bukan malam... dan solat tu bukan solat tarawih tetapi solat Jumaat. Terus Jiman mintak maaf pada semua jemaah.

Yang cepat sedar apa sebenarnya berlaku, mula tak tahan gelak. Bukan setakat makmum aje yang tergelak, malah Khatib atas mimbar pun bekerut muka tahan gelak.

Kata-kata lelaki yang tak boleh dipercayai

Nie ada beberapa kata-kata lelaki yang x berapa boleh dipercayai jika tidak disertakan dengan bukti2 pembelian

1. "i syg sgt pada u... i tak der p'puan lain selain u..."

<--- padahal awek keliling pinggang, nama i berada pada page 40 dalam buku senarai awek die

2. " i luv u the way u are.. x kisah la u kurus @ gemok.. "

<---- bile awek da gemok trus kena dump, stok ader lagi..

3. "Sumpahhhhhh!!!!!! I Tak kawin lagi"

<-----padahal anak dah sama bnyk mcm tangga batu caves daaaa.......

4. "Eh, mana ade.. i kat rumah nie.. penat sgt la.. nak berehat..."

<-----padahal dier ade je lepak2 makan kat luar....

5. "i susah nak suka kat perempuan..."

<----tau tau esok dh tunang... ape kes...

6. "muka u sama mcm ex awek i dulu"

<----padahal awek dia dulu hidun penyek, i takk heheh

7. "dulu, awek i tinggal i camtu je... rupa2nya dia ada org lain..... lama jugak i single... susah nak percaya pompuan, then i jumpe u..."

<----aii awek tinggal die ker, dia yang tinggal awek tu...

8. "eh.. i tak bole cakap dgn u lama2 nie, mak i ade sebelah... "

<---mak ka bini ka awek ka???

9. "u lah kekasih i yg pertame dan terakhir.."

<---padahal i nie awek keberapa die tah...

10. "apa pun yg terjadi kita mesti pertahankan hbgn kita.."

<--- last2 die yang mintak putus.....

11. awek : "kalo ex u dtg balik, u terima tak dia?"

pakwe : "Mustahil"

<--- padahal tu yang dia tunggu2

12. "kalau u xpecaya amik kapak belahlah dada ini..."

<---padahal jari luka pun pengsan, nie nak suruh belah dada, pigi daaa

13. Kat dalam forum mulut berbuih2 cakap tak nak yg Cantik

<--- kat luar...bukan main lagi berpusu2 nak usha pompuan cantik..

14. Kat dalam forum mulut berbuih2 cakap...gemok tuh ok...nak yg gemok..chubby

<---kat luar....bukan main lagi nak usha yg perut slim..

15. Kat lam telefon bukan main lagi berbuih2 ngan janji2 manis...tak peduli tengok rupa

<---bila jumpa in real life tengok rupa gemok...lari lintang pukang.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...