Saturday, December 4, 2010

Jika kau fikirkan kau boleh, Kau hampir boleh melakukan

Apa yang Anda fikirkan itulah yang Anda perolehi. Allah menciptakan manusia lengkap dengan kemampuan untuk berpikir. Dari fikiran dunia berkembang dari peradaban primitif menjadi yang paling moden. Segala apa yang manusia ciptakan berasal dari kemampuan untuk memperdayakan fikiran. Kekuatan fikiran seringkali kita lupakan. Bila kita berfikir bahwa kita telah dikalahkan, maka sebenarnya kita telah kalah sebelum berperang, bila kita berfikir kita tidak mampu, maka sungguh kita menjadi lemah.

Bila kita ingin menang tapi kita berfikir kita tidak boleh menang, maka kita tidak akan pernah menjadi seorang pemenang. Bila kita berfikir bahwa kita benar-benar rugi maka kita akan benar-benar mengalaminya. Kejayaan, manafaat, berasal dari kemampuan manusia mewujudkan jalan fikirannya.

Segala sesuatu dalam kehidupan ini, perjuangan kehidupan Anda untuk kejayaan atau tidak, salah satunya ditentukan dari kemampuan Anda untuk memperdayakan pikiran Anda. beberapa fikiran yang harus anda fikirkan agar dapat mewujudkan mimpi.

1. Nasib saya tergantung dari diri saya

Bila Anda menghabiskan waktu hanya untuk menunggu datangnya keajaiban, maka Anda akan menunggu lama sekali, malah barangkali sia-sia. Seseorang yang berjaya selalu melakukan sesuatu, secara baik dan tepat, untuk mewujudkan keinginannya. Anda sebaiknya bergerak dan melakukan sesuatu, cari cara yang baik dan tepat, jangan hanya menunggu. Anda pasti akan berhasil dan berhak untuk mewujudkan impian.

2. Segala sesuatu mungkin saja terjadi

Anda berfikir tidak mungkin menjadi wakil pengarah, Mempunyai usaha sendiri, Segera menikah. Jika demikian, maka Anda memang tidak akan pernah mendapatkan mimpi anda. Ingat, jika Anda berfikir tidak boleh, maka Anda tidak akan pernah berjaya. Tetapi bila berpikir Anda boleh, maka Anda pasti boleh.

3. Pekerjaan apapun harus dilakukan dengan baik

Anda tidak pernah tahu ketika Anda diperhatikan atau dinilai. Bila Anda terbiasa melakukan pekerjaan dengan baik dan benar, maka Anda tidak mendapatkan kesulitan untuk menerima tanggung jawab yang lebih besar.

4. Menganggap penting setiap orang

Bila Anda ingin bersikap agresif, Anda pun perlu bersikap baik dengan rakan sekerja serta orang-orang yang berada di sekeliling. Anda keliru kalau menganggap tidak perlu menjalin hubungan baik dengan orang sekitar. Bersikaplah dengan sopan dan ramah terhadap orang-orang di sekeliling Anda. Soalnya, kita tidak pernah tahu, sikap baik itu mungkin memegang peranan penting bagi masa depan Anda.

5. Tidak terpaku pada latar belakang pendidikan

Bila selalu merasa bahwa pekerjaan yang Anda lakukan tidak sesuai dengan latar belakang pendidikan, maka Anda akan menghasilkan pretasi yang buruk. Mungkin pekerjaan yang Anda lakukan tidak terlalu sesuai bagi Anda, tetapi seorang profesional yang berjaya melakukan tugas yang dibebankan kepadanya dengan sebaik-baiknya tanpa peduli di mana mereka berada. Orang berjaya bukan selalu orang yang berpendidikan tingggi.

6. Memiliki jejaring yang kuat

Pegawai yang berjaya memahami dengan baik pentingnya suatu jaringan, baik di dalam maupun di luar pejabat. Anda perlu bersikap proaktif untuk mengembangkan hubungan profesional. Ajak dan undang rakan sekerja untuk makan tengahari di luar. Atau berinteraksi dengan rakan lama anda, dengan Milist, atau apapun yang membuka jaringan luas untuk hidup anda. Dengan mempunyai jaringan yang luas kesempatan berjaya akan semakin besar.

7. Kegagalan merupakan kunci kejayaan

Setiap orang pasti pernah mengalami kegagalan dari masa ke semasa. Perbezaan antara orang yang berjaya dan orang yang gagal adalah dari bagaimana mereka menghadapi kegagalan yang dialami. Pegawai yang berjaya selalu belajar dari kesalahan yang mereka lakukan dan tetap maju.

8. Tunjukkan kemampuan

Apakah Anda menunggu sampai seseorang menunjukkan bakat dan kemampuan Anda? Mungkin sudah tiba masanya anda memperlihatkan kemampuan Anda. Katakan kejayaan Anda dan apa yang telah Anda lakukan bagi perusahaan. Profesional yang maju memahami cara menunjukkan kejayaan mereka tanpa sombong.

9.Tidak pernah berhenti mencari peluang

Tentu saja ada masa di mana Anda puas dengan pekerjaan yang sedang Anda ceburi. Tetapi jangan lupa, profesional yang berjaya selalu mencari kesempatan untuk maju dan berkembang. Pasang mata, buka telinga, dan buka wawasan untuk tantangan dan kesempatan baru. Anda tidak pernah tahu, bila akan mendapatkan sesuatu yang dapat mengubah karier Anda menjadi lebih cemerlang.

Sikap mental yang positif merupakan hasil dari kehidupan yang didedikasikan untuk pengembangan diri. Dengan komitmen peribadi untuk melakukan hal yang terbaik hari ini, anda tidak perlu terlalu memikirkan hari esok. Anda akan mempunyai kepercayaan bahawa hal-hal baik akan terjadi seperti halnya anda mempunyai keyakinan bahawa jika suatu saat muncul masalah, maka anda akan mempunyai kekuatan dan ketrampilan untuk menangani, mengambil alih dan kemudian menaklukkannya. Anda adalah orang yang tegar. Anda tidakakan mengizinkan keraguan-keraguan anda merosak mimpi-mimpi anda. Harapan membuat musim semi menjadi abadi.

Jadi anda adalah apa yang anda fikirkan, tapi jangan hanya terus berfikir wujudkan segala yang ada didalam fikiran anda. ayuh segera capai kejayaan dalam hidup.

Mimpikan.. FIkirkan.. dan Lakukan... itulah kunci menggapai kejayaan.

Fikirkan Boleh


Jika kau fikirkan kau boleh
Kau hampir boleh melakukan
Jika kau fikirkan ragu-ragu
Usahamu tidak menentu

Jika kau fikirkan kekalahan
Kau hampiri kegagalan
Jika kau fikirkan kemenangan
Kau hampiri kejayaan

Engkaulah apa kau fikirkan
Terkandung dalam pemikiran
Kau fikir boleh melakukan
Fikirkan boleh

Percaya apa kau lakukan
Tabah apa kau usahakan
Bertindak atas kemampuan
Engkau boleh

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...