Saturday, November 6, 2010

Fakta Mengenai Bersin

Bersin akan muncul setiap saat seperti ketika sedang membersihkan rumah, memasak atau terkena udara dingin. Tapi ada fakta lain yang belum banyak diketahui orang mengenai bersin.

Sesetengah orang akan terbersin setiap hari sementara orang lain hanya pada waktu-waktu tertentu saja. Bersin adalah salah satu cara tubuh untuk mengeluarkan benda-benda asing dari hidung yang dapat menyebabkan jangkitan seperti debu, tepung, bakteri atau virus.

Tapi prosess bersin ini tidak semudah yang dipikirkan orang, kerana tetap melibatkan banyak organ dan fungsi dari dalam tubuh.

Ambik kau..bersin siap bersembur lagi tue

Seperti dipetik dari Fitsugar, ada 5 fakta yang berhubungan dengan fenomena bersin ini iaitu:

1. Olahraga membuat orang bersin.

Ketika orang berlatih terlalu keras dan nafas menjadi berat, maka secara automatik bahagian mulut dan hidung menjadi kering.

Akibatnya bahagian dalam tubuh akan bereaksi dengan menitiskan air sehingga memaksa orang untuk bersin.

2. Kecepatan bersin sangat tinggi.

Saat seseorang bersin, maka lendir atau benda-benda asing yang ada di mulut dan hidung akan keluar dengan kecepatan 100 mil per jam. Saat bersin biasanya mengeluarkan 100.000 kuman ke udara, kerana itu sebaiknya menutup hidung dan mulut dengan tangan atau tisu ketika bersin agar tidak membahayakan orang disekitar.

3. Orang tidak akan bersin ketika sedang tidur.

Seseorang tak perlu khuatir akan terjaga semasa tidur akibat bersin. Ini disebabkan,apabila kita sedang tidur, saraf bersin juga akan beristirahat.

4. Terkena sinaran matahari boleh menyebabkan bersin.

Sekitar 1 dari 3 orang akan bersin ketika terkena sinar matahari cerah. Sensitifit terhadap cahaya matahari dipengaruhi oleh faktor genetik.

5. Seks boleh menyebabkan bersin.(erm..tak tau nie sebab gua belum kawin lagi)

Rangsangan yang terjadi pada sistem saraf parasimpatik ternyata tidak hanya memberikan pada seseorang untuk menikmati seks, kerana pada sesetengah orang hal ini juga terjadi. Mereka adakalanya bersin setelah hubungan seks selesai.(konpius betul fakta ni)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...