Sunday, October 31, 2010

Jiman

Ceritanya berkenaan seorang pemuda yang lurus. Jiman namanya. Rasanya takde kene mengena dengan yang hidup atau yang mati. Jiman ni tinggal di sebuah kampung di negeri Pahang. Bila tiba bulan puasa, Jiman jadi sibuk.Tarawih, tadarus dah jadi wajib. Biasanya Jiman solat asar di Masjid.

Lepas asar, Jiman tolong Tok Siak masak bubur lambuk untuk berbuka. Siak memang perlu pembantu. Adanya Jiman buat dia mudah bekerja. Jiman pun kira cepat belajar. Kalau kebetulan Siak lambat ari tu, Jiman dan start siapkan pekakas. Daun bawang, daun sup, bunga lawang, kulit kayu manis, jintan putih, jintan manis, buah pelaga, pucuk paku, semua Jiman dan siapkan.

Tulang rusuk lembu pun kalau ada orang sedekah, Jiman dah siap potong.Kira ok lah.... Tapi tak konfiden kalau harap dia buat sendiri.

Siap masak, Jiman balik kerumah jinjing plastik bubur untuk adik beradik dan mak ayah bebuka dirumah. Selalunya sebelum bebuka Jiman dah ada balik kat masjid, balik rumah tu kira nak mandi je. Dia yg tukang hidang. Lepas berbuka dan solat Maghrib, Jiman kutip pulak semua pinggan cawan kotor dan letak kat dapur masjid. Nanti ada bebudak akan datang basuh. Diorg ni dapat upah dari Siak.

Jiman kena bentang sejadah pulak... untuk solat isya' dan tarawih. Solat tarawih, Jiman pilih tempat duduk sebelah bilal. Ada sebabnya... harapan Jiman, suaranya menjawab selawat nanti akan masuk kedalam mikrofon bilal tu. Jadi speaker atas menara masjid akan bawak suara tu ke seluruh kampung.

Dah biasa bagi orang kampung tu dengar suara Jiman bulan puasa. Setiap kali Jiman jawap selawat "Sallallohhhh... salamualaikkkkkkkkk....." sambil badannya senget kearah kiri yang ada Tok Bilal, macam nak tekeluar anak tekak Jiman, sampai bergegar masjid. Yang di sebelah kanan Jiman mesti tutup telinga, bingit. Tapi suara Jiman tu lah yang memeriahkan lagi tarawih di masjid tu.

Lepas tarawih, sambung pulak tadarus. Memang Jiman antara yang pandai mengaji di kampung tu. Imam yang selalu jadi tekung tadarus tu pun suka Jiman baca dengan tajwid dan lagu yang above average. Kalau takde Jiman, tadarus jadi sikit muram. Lebih kurang pukul dua belas,baru Jiman balik kerumah. Itu pun kalau takde kawan ajak tidor masjid. Kalau 10 malam terakhir, memang jarang Jiman balik rumah.

Pukul 4 pagi, Jiman dah mula ketuk buluh keketuk keliling kampung kejutkan orang bersahur dengan 4 ~ 5 orang member sebaya. Pukul 5 Jiman balik rumah bersahur... Pastu solat Subuh... pastu baru boleh tidor lama sikit, kalau takde keje.. Bayangkanlah betapa packnya program Jiman bila tiba bulan puasa.... tapi pasal seronok, Jiman tak pernah rasa letih. Mungkin Jiman ni jenis yang Rasullullah kata golongan yang seronok dengan Ramadhan dan diorang ni tak dimakan api neraka. InsyaAllah.

Walaubagaimanapun, letih tu tetap ada... walau ditahan kekadang tu mata tu terlelap juga. Kekadang kalau terlelap waktu tarawih, akan ada kawan yang cokek rusuk Jiman untuk memastikan selawat tetap berjawap. Itu dah tugas Jiman.

Nak jadi cerita, satu hari Jumaat sedang Tok Khatib baca khutbah, Jiman tertidor dengan nyenyaknya. Sekali sekala tersentak dek airlior yang mula nak keluar, dan untuk kontrol macho, Jiman akan berlagak seolah-olah sedang kusyuk menghayati khutbah.

Dah letih sangat agaknya, Jiman kalah dengan matanya sendiri. Di Pahang, ketika imam duduk antara dua khutbah, selawat akan dibaca sebagai permulaan doa. Kebetulan, masa bilal baca selawat, Jiman terjaga....apa lagi.... Jiman pun jawap selawat "Sallallohhhh... salamualaikkkkkkkkk....." sambil badannya senget kearah kiri yang tak ada Tok Bilal, macam nak terkeluar anak tekak Jiman, sampai bergegar masjid. Makmum di sebelah kiri Jiman yang sama tertidur, terkejut beruk, bingit. Terus spontan menyergah Jiman. Terkejut beruk Jiman kena sergah. Suara Jiman kali ni tak pulak memeriahkan masjid, tapi membuat semua terkejut.

Bukan setakat makmum lain yang kebanyakannya juga terlelap,malah Khatib atas mimbar pun terkejut... panik macam ada bom meletup... selepas seminit,baru Jiman perasan yang disebelah kiri dia bukan tok bilal... yang dijawab bukan selawat terawih.. yang hari bukan malam... dan solat tu bukan solat tarawih tetapi solat Jumaat. Terus Jiman mintak maaf pada semua jemaah.

Yang cepat sedar apa sebenarnya berlaku, mula tak tahan gelak. Bukan setakat makmum aje yang tergelak, malah Khatib atas mimbar pun bekerut muka tahan gelak.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...