Tuesday, March 30, 2010

Sesumpah

Kalau sebut jer sesumpah, pasti korang terbayang binatang yang suka menukarkan dirinya tu. Samaler cam manusia pun, kalau suka tukar2 perangai tu macam sesumpah ler jugak. Nak sebut M****** takut berat sangat.

Biasanya sifat nie di tuju kepada lelaki. Ini kerana mereka pandai menyamar sebagai bujang dan pandai juga berlakon. Aktor hero sebegini adalah sinomin dengan mana-mana lelaki berhidung belang. Tapi kadang2 perempaun juga mempunyai sifat yang sama. Cuma sifat ini payah atau jarang untuk dilihat pada mereka yang belum kawin. Sifat ini akan dilihat pada perempaun yang sudah kawin (***tapi bersyarat dan akan disenaraikan dibawah).

kadang-kadang mereka ini amat kontra perangainya pada permulaan kita mengenali mereka dan semasa perangai sebenar ditunjukkan. Sifat mereka ini juga boleh di ibaratkan seperti sesumpah yang sebenar atau seperti sifat perangai ....

Sifat ini memang akan membuatkan kita rasa menyampah dan nak terajang golongan ini. Oklah setakatnie saja dulu, kan nanti ikut marah nie jadi karangan 300 patah perkataan lak.

***Syarat
- perempaun tu bukan bini korang
- da kenal sebelum dia kawin
- korang jgn ada perasaan kat dia ( lau ada tu ko dengki dia kawin)
- sebelum kawin pun ko da rasa nak lempang dia (tu tanda2 perempuan tu memang hempah)

Monday, March 29, 2010

ARISA

Bahan-Bahan


1 ekor ayam (dibuang kulitnya)
2 mangkuk air
½ biji buah pala
1 tin oats kecil
1 ½ cawan minyak jagung/minyak sayur
1 cawan kacang pis
3 batang cili merah (dihiris)
2 batang daun sup dan daun bawang (dihiris)
½ sdt garam

Cara Cara

• Rebuskan ayam bersama dua mangkuk air dan ½ biji buah pala dan sedikit garam secukup
• rasa.
• Setelah empuk ayam, diangkat dan ditoskan ayam tadi. Kemudian disiat-siatkan isinya dan
• dikisarkan kasar sedikit.
• Air rebusan ayam tadi dipanaskan lagi hingga mendidih, setelah mendidih masukkan oats
• dan kacau masak dan sebati.
• Setelah masak oats tadi, masukkan isi ayam, minyak dan jagung gaul hingga rata dan pekat.
• Apabila nampak ianya bergetil dan diangkat dituangkan kedalam mangkuk kaca dan tekan
• sehingga rata.
• Taburkan kacang pis, lada merah, daun sup dan daun bawang diatasnya.

"jual anak RM2,000" itukah nilainya

Anak merupakan amanah Allah kepada ibubapa. Dari Abu Hurairah, Rasulullah s.a.w bersabda:


“Setiap anak dilahirkan dalam keadaan fitrah (suci yakni Muslim). Kedua-dua orang tuanyalah yang menjadikan dia Yahudi, Nasrani atau Majusi.”

(Bukhari)

Menurut Imam Al-Ghazali pula, anak adalah seperti sebutir batu permata yang belum digilap. Ibu bapalah yang akan mencanai dan menggilapnya sehingga menjadi berlian yang indah dan berkilauan. Jelas, ibu bapalah yang akan menentukan sama ada anak-anaknya “menjadi” atau tidak.
 
Setiap hari kita dikejutkan dengan berita pembungan bayi dan juga pemerdagangan kanak-kanak. Masyarakat kita semakin hari semakin lalai sehingga sanggup melakukan perbuatan keji tersebut. Terbaru kita dikejutkan dengan niat seorang bapa untuk menjual anak kandungnya dengan harga RM2000. Adakah itu nilainya amanah yang diberikan kepada kita. Apakah berbaloi kesakitan seorang ibu melahirkan bayinya jika dibayar duit sebanyak itu. Sebelum ini, kita telah digemparkan dengan penderaan demi penderaan bayi dan kanak-kanak. Apakah kesalahan mereka ini. Akhbar kita juga pernah menyiarkan bayi dibakar di dalam tong sampah.
 
Apakah mereka ini tidak insaf? Ingin menambah noda dosa pada diri mereka? Di mana silapnya. Adakah ibu bapa kepada perlaku yang patut disalahkan. Atau adakah mereka dipengaruhi kawan-kawan.

Sunday, March 28, 2010

kawen lari

Boleh dikatan hampir setiap hari kes remaja awal belasan tahun lari mengikut lelaki di paparkan di dada akhbar kita. Namun apakah faktor yang mendorong mereka dengan mudah mengikut lelaki yang baru dikenali untuk lari. Ramai dikalangan mereka ini lari mengikut pendatang dan berkahwin di negara pendatang tersebut.

Ada juga yang berjaya di bawa balik menceritakan penderitaan sepanjang hidup di negara asing tersebut. Namun penyesalan telah tidak berguna. Apa yang sepatutnya di elakkan telah berlaku. Ada juga segelintir di kalangan remaja tersebut di dera apabila tiba di negara asing tersebut. Janji manis pasangan mereka tiada lagi.

Kajian mengenai faktor remaja kita terlibat dengan fenomena ini perlu dilakukan. Tindakan segera patut di ambil untuk membendung masalah yang berpanjangan.

Kasut oh kasut



Ada orang suka pakai kasut, ada orang tak suka pakai kasut. Ada jugak yang suka beli kasut tapi x pakai2. Jenis kasut yang kita pakai bergantung kepada pekerjaan atau aktiviti kita. Ada yang memakai kasut boot, ada yang pakai kasut biasa, ada juga pakai kasut sukan atau macam2 ada lah.

Dalam pemakaian kasut, keselesaan amat diperlukan. Tiada guna kasut yang berkilau jika kita tak selesa. Namun kita perlu menjaga imej dengan memakai kasut yang bersih. kasut yang berkilauan kebiasaanya dipakai oleh badan beruniform. Ini kerana mereka ini amat menitik beratkan soal disiplin anggota.

Rupa kasut tidak/hampir tidak mempengaruhi kualiti kerja kita. ini kerana apa yang mempengaruhi kualiti kerja adalah keselesaan kasut itu sendiri. Dari segi imej, jarang sekali orang memandang kasut kita. kebiasaanya mereka akan memandang pakaian kita pakai bersih atau tidak.

Cara kenal pasti kulit BABI

SUMBER : http://pakarhowto.com/cara-bagaimana/cara-tengok-dan-kenalpasti-barang-dari-kulit-babi.html

Cara nak tengok dan kenalpasti barangan yang diperbuat daripada kulit babi ialah :


1.Tengok dan perhatikan betul-betul struktur kulit yang digunakan. Oleh sebab struktur kulit babi adalah sangat berbeza dengan kulit binatang lain, maka ia sangat mudah untuk dikenalpasti. Struktur kulit babi ini ada 3 TITIK DALAM SATU TOMPOKAN TITIK-TITIK. Cuba belek dan perhatikan, kalau ada 3 titik bertompok-tompok pada kulit tu, maka memang sah, itu adalah kulit babi. Jadi, jangan gatal tangan main beli jer. Walaupun harganya mungkin jauh lebih murah dari barangan kulit lain, tapi janganlah sekali-kali tertipu. 3 titik tompokan itu adalah seperti ini ;

2.Harga barang kulit babi ni biasanya lebih murah dari barangan daripada kulit binatang lain.

3.Biasanya kulit babi ini digunakan pada lapisan dalam sesuatu produk. Contohnya kalau kasut, kulit babi biasanya diletakkan pada bahagian dalam kasut tersebut sebab struktur kulit babi ini agak lembut.

4. kalau kasut, kulit babi ini paling banyak digunakan dalam pembuatan kasut untuk kanak-kanak perempuan dan kasut perempuan dewasa pun banyak juga. Lagi satu, kuilt babi juga banyak digunakan untuk membuat sandal untuk lelaki
 

Walisongo

Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.

"Walisongo" berarti sembilan orang wali. Walisongo atau Walisanga dikenal sebagai penyebar agama Islam di tanah Jawa pada abad ke-17. Mereka tinggal di tiga wilayah penting pantai utara Pulau Jawa, yaitu Surabaya-Gresik-Lamongan di Jawa Timur, Demak-Kudus-Muria di Jawa Tengah, dan Cirebon di Jawa Barat. "Walisongo" bererti sembilan orang wali.

Era Walisongo mengakhiri penguasaan kebudayaan Hindu-Buddha dalam budaya Nusantara dan digantikan dengan kebudayaan Islam. Walisongo adalah simbol penyebaran Islam di Indonesia, khususnya di Jawa. Peranan mereka sangat besar dalam mendirikan Kerajaan Islam di Jawa, juga pengaruhnya terhadap kebudayaan masyarakat secara luas serta dakwah secara langsung, membuat Walisongo ini lebih banyak disebut berbanding dengan ulama yang lain.

Mereka tinggal di pantai utara Jawa dari awal abad 15 hingga pertengahan abad 16, di tiga wilayah penting. Yakni Surabaya-Gresik-Lamongan di Jawa Timur, Demak-Kudus-Muria di Jawa Tengah, serta Cirebon di Jawa Barat. Mereka adalah para intelektual yang menjadi pembaharu masyarakat pada masanya. Mereka mengenalkan berbagai bentuk peradaban baru: mulai dari kesehatan, bercocok tanam, niaga, kebudayaan dan kesenian, kemasyarakatan hingga pemerintahan. Masing-masing tokoh tersebut mempunyai peranan unik dalam penyebaran Islam.


Setiap wali ini mempunyai hubungan antara mereka di mana Sunan Gresik atau Maulana Malik Ibrahim adalah yang tertua di antara Walisongo. Manakala Sunan Ampel atau Raden Rahmat pula adalah anak daripada Maulana Malik Ibrahim. Sunan Bonang atau Raden Makhdum Ibrahim pula adalah anak daripada Sunan Ampel. Sunan Drajat atau Raden Qasim adalah anak daripada Sunan Ampel. Sunan Kalijaga atau Raden Said merupakan sahabat dan murid Sunan Bonang. Sunan Kudus atau Jaffar Shadiq adalah anak murid Sunan Kalijaga. Sunan Giri atau Raden Paku atau Ainul Yaqin adalah anak saudara Maulana Malik Ibrahim dan sepupu Sunan Ampel . Sunan Muria atau Raden Umar Said adalah anak Sunan Kalijaga. Sunan Gunung Jati atau Syarif Hidayatullah adalah sahabat para Sunan lain, kecuali Maulana Malik Ibrahim dahulu meninggal dahulu.

Pesantren Ampel Denta dan Giri adalah dua institusi pendidikan paling penting di masa itu. Dari Giri, peradaban Islam berkembang ke seluruh wilayah timur Nusantara. Sunan Giri dan Sunan Gunung Jati bukan hanya ulama, namun juga pemimpin pemerintahan. Sunan Giri, Bonang, Kalijaga, dan Kudus adalah kreator karya seni yang pengaruhnya masih terasa hingga sekarang. Sedangkan Sunan Muria adalah pendamping sejati handai taulan.


Mulai dari Maulana Malik Ibrahim yang menempatkan diri sebagai "tabib" bagi Kerajaan Hindu Majapahit; Sunan Giri yang disebut para kolonialis sebagai "paus dari Timur" hingga Sunan Kalijaga yang mencipta karya kesenian dengan menggunakan nuansa yang dapat difahami masyarakat Jawa, yakni nuansa Hindu dan Buddha.

Battle of Malaya

From Wikipedia, the free encyclopedia

The Battle of Malaya was a campaign fought by Allied and Japanese forces in Malaya, from 8 December 1941 to 31 January 1942 during the Second World War. The campaign was dominated by land battles between British Commonwealth army units, and the Imperial Japanese Army. For the British, Indian, Australian and Malayan forces defending the colony, the campaign was a disaster.


The battle is notable for the Japanese use of bicycle infantry, which allowed troops to carry more equipment and swiftly move through thick jungle terrain. Royal Engineers, equipped with demolition charges, destroyed over a hundred bridges during the retreat, which did little to delay the Japanese. By the time the Japanese had captured Singapore, they had suffered 9,600 casualties.

Between the wars, Britain's military strategy in the Far East was undermined by a lack of attention and funding. The British government's plans relied primarily on the stationing of a strong fleet at the Singapore Naval Base in the event of any enemy hostility, both to defend Britain's Far Eastern possessions and the route to Australia. A strong naval presence was also thought to act as a deterrent against possible agressors. By 1940, however, the army commander in Malaya, Lieutenant-General Lionel Bond conceded that a successful defence of Singapore demanded the defence of the whole peninsula, and that the naval base alone wouldn't be sufficient to deter a Japanese invasion. The defence strategy rested on two basic assumptions: first, that there would be sufficient early warning of an attack to allow for reinforcement of British troops, and second that American help was at hand in case of the attack. By late 1941 it became clear that neither of these assumptions had any real substance.


Once World War II commenced, Britain and the Middle East received higher priorities in the allocation of men and material. The desired Malayan air force strength of 300 to 500 aircraft was never reached. Whereas the Japanese invaded with over two hundred tanks, the British Army in Malaya did not have a single one.

The British had plans for a pre-emptive invasion of southern Thailand, named  Operation Matador, to forestall Japanese landings, but decided not to use them.

The Battle of Malaya began when the 25th Army invaded Malaya on 8 December 1941. Japanese troops launched an amphibious assault on the northern coast of Malaya at Kota Bharu and started advancing down the eastern coast of Malaya. This was made in conjunction with landings at Pattani and Songkhla in Thailand, where they then proceeded south overland across the Thailand-Malayan border to attack the western portion of Malaya.
The Japanese had already coerced the Thai government into letting them use Thai military bases to launch attacks into Malaya, after having fought Thai troops for eight hours early in the morning. At 4:00 a.m., seventeen Imperial Japanese Navy bombers attacked Singapore, the first ever air raid aimed at the colony. It became evident Japanese aircraft bombers operating in Saigon, were now in range of Singapore.

Lieutenant-General Percival, GOC of Malaya at the time of the Japanese invasionThe Japanese were initially resisted by III Corps of the Indian Army and several British Army battalions. The Japanese quickly isolated individual Indian units defending the coastline, before concentrating their forces to surround the defenders and force their surrender.

The Japanese forces held a slight advantage in numbers on the ground in northern Malaya, and were significantly superior in close air support, armour, co-ordination, tactics and experience, with the Japanese units having fought in China. The Allies had no tanks, which had put them at a severe disadvantage. The Japanese also used bicycle infantry and light tanks, which allowed swift movement of their forces overland through the terrain that was covered with thick tropical rainforest.

A replacement for Operation Matador, named Operation Krohcol, was implemented on 8 December, but the Indian troops were easily defeated by the Japanese 5th Division, which had already landed in Pattani Province, Thailand.

The naval Force Z, consisting of the battleships HMS Prince of Wales and HMS Repulse, together with four destroyers, and commanded by Admiral Tom Phillips had arrived right before the outbreak of hostilities. However, Japanese air superiority led to the sinking of the capital ships on 10 December 1941, leaving the east coast of Malaya exposed and allowing the Japanese to continue their landings.

The Allied fighter squadrons in Malaya, equipped with Brewster Buffaloes, were beset with numerous problems, including: poorly-built and ill-equipped planes; inadequate supplies of spare parts; inadequate numbers of support staff; airfields that were difficult to defend against air attack; lack of a clear and coherent command structure; antagonism between RAF and Royal Australian Air Force squadrons and personnel, and; inexperienced pilots lacking appropriate training.


Further adding to these problems was the A6M Zero which outclassed every Allied aircraft in Malaya. They suffered severe losses in the first week of the campaign, resulting in the ongoing merger of squadrons and their gradual evacuation to the Dutch East Indies. One pilot, Sergeant Malcolm Neville Read of 453 Squadron RAAF, sacrificed himself by ramming his Brewster Buffalo into a Ki-43 Oscar of 64th Sentai over Kuala Lumpur on 22 December 1941.

One squadron of the Royal Netherlands East Indies Army Air Force (ML-KNIL), 2-VLG-V, was deployed to Singapore, contributing to the Allied cause before being recalled to Java on 18 January. Several Dutch pilots, including Jacob van Helsdingen and August Deibel, responded to a number of air raids over Singapore while stationed at Kallang Airport. They claimed a total of six aircraft, particularly the Ki-27 Nate, which fared poorly in Malaya. Their involvement in Malaya, however, did little to weaken the Japanese air force.

Pilots of No. 453 Squadron RAAF responding to a scramble orderThe remaining offensive aircraft—the Bristol Blenheim, Lockheed Hudson light bombers and Vickers Vildebeest torpedo bombers—were obsolete. Most were quickly destroyed by Japanese aircraft and played an insignificant part in the campaign. One Blenheim pilot, Squadron Leader Arthur Scarf, was posthumously awarded the Victoria Cross for an attack on 9 December.

In addition the Japanese military intelligence service had managed to recruit a British officer, Captain Patrick Heenan, an Air Liaison Officer with the Indian Army.[11] While the effects of Heenan's actions are disputed, the Japanese were able to destroy almost every Allied aircraft in northern Malaya within three days. Heenan was arrested on 10 December and sent to Singapore. However, the Japanese had already achieved air superiority.

The defeat of Allied troops at Jitra by Japanese forces, supported by tanks moving south from Thailand on 11 December 1941 and the rapid advance of the Japanese inland from their Joho Bharu beachhead on the north-east coast of Malaya overwhelmed the northern defences. Without any real naval presence, the British were unable to challenge Japanese naval operations off the Malayan coast, operations which proved invaluable to the invading army. With virtually no remaining Allied planes, the Japanese also had mastery of the skies, leaving the Allied ground troops and civilian population exposed to air attack.


The Malayan island of Penang was bombed daily by the Japanese from 8 December and abandoned on 17 December. Arms, boats, supplies and a working radio station were left in haste to the Japanese. The evacuation of Europeans from Penang, with local inhabitants being left to the mercy of the Japanese, caused much embarrassment for the British and alienated them from the local population. Historians judge that "the moral collapse of British rule in Southeast Asia came not at Singapore, but at Penang"

On 23 December Major-General David Murray-Lyon of the Indian 11th Infantry Division was removed from command to little effect. By the end of the first week in January, the entire northern region of Malaya had been lost to the Japanese. At the same time, Thailand officially signed a Treaty of Friendship with Imperial Japan, which completed the formation of their loose military alliance. Thailand was then allowed by the Japanese to resume sovereignty over several sultanates in northern Malaya, thus consolidating their occupation. It did not take long for the Japanese army's next objective, the city of Kuala Lumpur, to fall. The Japanese entered and occupied the city unopposed on 11 January 1942. Singapore Island was now less than 200 miles away for the invading Japanese army.

The 11th Indian Division managed to delay the Japanese advance at Kampar for a few days, in which the Japanese suffered severe casualties in terrain that did not allow them to use their tanks or their air superiority to defeat the British. The 11th Indian Division was forced to retreat when the Japanese landed troops by sea south of the Kampar position. The British retreated to prepared positions at Slim River.

At the disastrous Slim River battle, in which two Indian brigades were practically annihilated, the Japanese used surprise and tanks to devastating effect in a risky night attack. The success of this attack forced Percival into replacing the 11th Indian Division with the 8th Australian Division.

By mid-January the Japanese had reached the southern Malayan state of Johore where, on 14 January, they encountered troops from the Australian 8th Division, commanded by Major-General Gordon Bennett, for the first time in the campaign. During engagements with the Australians, the Japanese experienced their first major tactical setback, due to the stubborn resistance put up by the Australians at Gemas. The battle, centred around the Gemensah Bridge, proved costly for the Japanese, who suffered up to 600 casualties but the bridge itself, which had been demolished during the fighting, was repaired within six hours.


As the Japanese attempted to outflank the Australians to the west of Gemas, one of the bloodiest battles of the campaign began on 15 January on the peninsula's West coast near the Muar River. Bennett allocated the weak 45th Indian Brigade (a new and half trained formation) to defend the river's South bank but the unit was outflanked by Japanese units landing from the sea and the Brigade was effectively destroyed with its commander, Brigadier H. C. Duncan, and all three of his battalion commanders killed. Two Australian infantry battalions, which had been sent to support the 45th Brigade, were also outflanked and their retreat cut off, with one of the Australian battalion commanders killed in the fighting around the town of Bakri, south-east of Muar. During the fighting at Bakri Australian anti-tank gunners had destroyed nine Japanese tanks, slowing the Japanese advance long enough for the surviving elements of the five battalions to attempt an escape from the Muar area.

Australian anti-tank gunners firing on Japanese tanks at the Muar-Parit Sulong RoadLed by Australian Lieutenant-Colonel Charles Anderson, the surviving Indian and Australian troops, formed Muar Force and fought a desperate four day withdrawal, to allow remnants of the Commonwealth troops withdrawing from northern Malaya to avoid being cut off and to push past the Japanese to safety. When Muar Force reached the bridge at Parit Sulong and found it to be firmly in enemy hands, Anderson, with mounting numbers of dead and wounded, ordered "every man for himself". Those that could took to the jungles, swamps and rubber plantations in search of their division headquarters at Yong Peng. The wounded were left to the mercy of the Japanese and all but two out of 135 were tortured and killed in the Parit Sulong Massacre. Anderson was awarded a Victoria Cross for his fighting withdrawal. The Battle of Muar cost the allies an estimated 3000 casualties including one brigadier and four battalion commanders.

On 20 January, further Japanese landings took place at Endau, in spite of an air attack by Vildebeest bombers. The final Commonwealth defensive line in Johore of Batu Pahat-Kluang-Mersing was now being attacked along its full length. Unfortunately Percival had resisted the construction of fixed defences in Johore, as on the North shore of Singapore, dismissing them in the face of repeated requests to start construction from his Chief Engineer, Brigadier Ivan Simson, with the comment "Defences are bad for morale."

On 27 January 1942 Percival received permission from the commander of the American-British-Dutch-Australian Command, General Archibald Wavell, to order a retreat across the Johore Strait to the island of Singapore.

On 31 January the last organised Allied forces left Malaya, and Allied engineers blew a hole, 70 feet (20 m) wide, in the causeway that linked Johore and Singapore (a few stragglers would wade across over the next few days). Japanese raiders and infiltrators, often disguised as Singaporean civilians, began to cross the Straits of Johor in inflatable boats soon afterwards.


In less than two months, the Battle for Malaya had ended in comprehensive defeat for the Commonwealth forces and their retreat from the Malay Peninsula. Nearly 50,000 Commonwealth troops had been captured or killed during the battle. The Japanese Army invaded the island of Singapore on 7 February 1942 and completed their conquest of the island on 15 February.

By the end of January, Patrick Heenan — British Indian Army Captain convicted of treason, after spying for Japan — had been court-martialled and sentenced to death. On 13 February, five days after the invasion of Singapore Island, and with Japanese forces approaching the city centre, Heenan was taken by military police to the waterside and was hastily executed. His body was thrown into the sea.

Google Power Search

Selalu kita cari bahan di web x jumpa, berikut aku bagi code2 yang boleh diguna untuk membantu korang membuat carian dengan lebih bijak dengan google




vacation hawaii =  the words vacation and Hawaii .

Maui OR Hawaii = either the word Maui or the word Hawaii

"To each his own" = the exact phrase to each his own

virus –computer  =  the word virus but NOT the word computer

+sock  = Only the word sock, and not the plural or any tenses or synonyms

~auto loan = loan info for both the word auto and its synonyms: truck, car, etc.

define:computer = definitions of the word computer from around the Web.

red * blue = the words red and blue separated by one or more words.




CALCULATOR
OPERATORS   MEANING          TYPE INTO SEARCH BOX

+                      addition                              45 + 39

-                      subtraction                          45 – 39

*                  multiplication                             45 * 39

/                        division                              45 / 39

%                       of percentage                     of 45% of 39

^                      raise to a power                              2^5



ADVANCED OPERATORS MEANING WHAT TO TYPE INTO SEARCH BOX (& DESCRIPTION OF RESULTS)

site: Search only one website admission site:www.stanford.edu

(Search Stanford Univ. site for admissions info.)

[#]…[#] Search within a

range of numbers DVD player $100..150

(Search for DVD players between $100 and $150)

link: linked pages link:www.stanford.edu

(Find pages that link to the Stanford University website.)

info: Info about a page info:www.stanford.edu

(Find information about the Stanford University website.)

related: Related pages related:www.stanford.edu

(Find websites related to the Stanford University website.)


Phrase search ("")

By putting double quotes around a set of words, you are telling Google to consider the exact words in that exact order without any change. Google already uses the order and the fact that the words are together as a very strong signal and will stray from it only for a good reason, so quotes are usually unnecessary. By insisting on phrase search you might be missing good results accidentally. For example, a search for [ "Alexander Bell" ] (with quotes) will miss the pages that refer to Alexander G. Bell.

Search within a specific website (site:)

Google allows you to specify that your search results must come from a given website. For example, the query [ iraq site:nytimes.com ] will return pages about Iraq but only from nytimes.com. The simpler queries [ iraq nytimes.com ] or [ iraq New York Times ] will usually be just as good, though they might return results from other sites that mention the New York Times. You can also specify a whole class of sites, for example [ iraq site:.gov ] will return results only from a .gov domain and [ iraq site:.iq ] will return results only from Iraqi sites.

Terms you want to exclude (-)

Attaching a minus sign immediately before a word indicates that you do not want pages that contain this word to appear in your results. The minus sign should appear immediately before the word and should be preceded with a space. For example, in the query [ anti-virus software ], the minus sign is used as a hyphen and will not be interpreted as an exclusion symbol; whereas the query [ anti-virus -software ] will search for the words 'anti-virus' but exclude references to software. You can exclude as many words as you want by using the - sign in front of all of them, for example [ jaguar -cars -football -os ]. The - sign can be used to exclude more than just words. For example, place a hyphen before the 'site:' operator (without a space) to exclude a specific site from your search results.

Fill in the blanks (*)

The *, or wildcard, is a little-known feature that can be very powerful. If you include * within a query, it tells Google to try to treat the star as a placeholder for any unknown term(s) and then find the best matches. For example, the search [ Google * ] will give you results about many of Google's products (go to next page and next page -- we have many products). The query [ Obama voted * on the * bill ] will give you stories about different votes on different bills. Note that the * operator works only on whole words, not parts of words.

Search exactly as is (+)

Google employs synonyms automatically, so that it finds pages that mention, for example, childcare for the query [ child care ] (with a space), or California history for the query [ ca history ]. But sometimes Google helps out a little too much and gives you a synonym when you don't really want it. By attaching a + immediately before a word (remember, don't add a space after the +), you are telling Google to match that word precisely as you typed it. Putting double quotes around a single word will do the same thing.

The OR operator

Google's default behavior is to consider all the words in a search. If you want to specifically allow either one of several words, you can use the OR operator (note that you have to type 'OR' in ALL CAPS). For example, [ San Francisco Giants 2004 OR 2005 ] will give you results about either one of these years, whereas [ San Francisco Giants 2004 2005 ] (without the OR) will show pages that include both years on the same page. The symbol
can be substituted for OR. (The AND operator, by the way, is the default, so it is not needed.)

Exceptions

Search is rarely absolute. Search engines use a variety of techniques to imitate how people think and to approximate their behavior. As a result, most rules have exceptions. For example, the query [ for better or for worse ] will not be interpreted by Google as an OR query, but as a phrase that matches a (very popular) comic strip. Google will show calculator results for the query [ 34 * 87 ] rather than use the 'Fill in the blanks' operator. Both cases follow the obvious intent of the query. Here is a list of exceptions to some of the rules and guidelines that were mentioned in this and the Basic Search Help article:

Exceptions to 'Every word matters'

Words that are commonly used, like 'the,' 'a,' and 'for,' are usually ignored (these are called stop words). But there are even exceptions to this exception. The search [ the who ] likely refers to the band; the query [ who ] probably refers to the World Health Organization -- Google will not ignore the word 'the' in the first query.

Synonyms might replace some words in your original query. (Adding + before a word disables synonyms.)

A particular word might not appear on a page in your results if there is sufficient other evidence that the page is relevant. The evidence might come from language analysis that Google has done or many other sources. For example, the query [ overhead view of the bellagio pool ] will give you nice overhead pictures from pages that do not include the word 'overhead.'

Punctuation that is not ignored

Punctuation in popular terms that have particular meanings, like [ C++ ] or [ C# ] (both are names of programming languages), are not ignored.

The dollar sign ($) is used to indicate prices. [ nikon 400 ] and [ nikon $400 ] will give different results.

The hyphen - is sometimes used as a signal that the two words around it are very strongly connected. (Unless there is no space after the - and a space before it, in which case it is a negative sign.)

The underscore symbol _ is not ignored when it connects two words, e.g. [ quick_sort ].

DATE RANGES: You may limit your search to an exact date of a "range" of dates that a page was indexed by Google. To use Google's "daterange" function, you will need to express your dates in "Julian" dates. This date format is express as an integer. To convert a common date into Julian format go to:

http://www.24hourtranslations.co.uk/dates.htm

As an example, if I wanted to find pages (about a certain topic) indexed by Google during the month of May 2003, I would type in:

"direct response marketing" daterange: 2452774-2452803

TYPES OF FILES: You can limit your Google search results to specific files ending in a particular extension (.doc, .txt, .rtf, .pdf etc...) To find a file on the topic "direct response marketing" in Adobe (.pdf) format you would type in:

"direct response marketing" filetype:pdf


You can exclude certain types of files from your search by doing a "negative" search and placing a "minus" ( - ) sign in front of the "filetype:"


ANCHOR TEXT SEARCHES: Allow you to just search the "anchor" text in web page link anchors. Link anchors are the words that appear between: <.a href="yadayada.html">Direct Response Marketing<.a>

In this case it's the phrase Direct Response Marketing.



PLAIN TEXT SEARCHES: By using Google's "intext" search capabilities, you can search JUST the body text of web pages and not any links, urls or titles, just the body. Simply type:

intext:"direct response marketing"

CACHE SEARCHING: This form of searching will only search for results on sites that are stored in Google's "cache' or memory. This sometimes can give you older versions of sites. Example:

cache: direct-response-marketing.net

LINK SEARCHES: Want to know how many and what sites have links back to your site? Just search for your domain preceded by "link:"

link: direct-response-marketing.net

INFO SEARCHING: Find out what information Google has stored about a particular web page or site by searching:

info: direct-response-marketing.net

GOOGLE'S PHONEBOOK: Yes, Google has a phenomenal phone book database allowing you to search for both residential and business phone numbers. You may use the following search orders:

FN or FI (first name or first initial), LN (last name), city

FN (FI), LN, state

FN (FI), LN, area code

FN (FI), LN, zip code

phone # including area code (ex: 111-222-3333)

LN, city, state

LN, zip code

To find the phone number of the Whitehouse you would search:

phonebook: whitehouse washington dc

To find the phone number of the John Smith in Anytown, NY you could search:

phonebook: john smith ny

or

phonebook: smith anytown ny

or

phonebook: j smith ny

STOCK SEARCHING: Google can generate results on just about any stock because they use the stock information from the Yahoo! finance pages. For example:

stocks: ebay

Phew! Now, this list isn't even exhaustive, but it will give 99.99% of you enough information and insight to start REALLY tapping into the top ranked search engine in the world:



Google.com Go have some fun!

Ubuntu bukan kau yang buntu

Ubuntu adalah sebuah sistem operasi lengkap yang berasaskan Linux. Ia sesuai digunakan pada pelbagai jenis komputer. Apa yang menarik mengenai Ubuntu ialah, ianya PERCUMA!!! Anda bebas menggunakannya di mana sahaja. Ubuntu juga dilengkapi dengan aplikasi asas yang anda perlukan.Perisian yang disertakan dalam Ubuntu adalah bebas dan bersumber terbuka. Hebat bukan?

Jangan tak percaya, Ubuntu memang percuma. Anda boleh muat turun, disalin dalam cakera padat dan dikongsi dengan sesiapa sahaja. Bukan seperti perisian Microsoft Windows yang memerlukan anda membayar lesen. Sungguhpun Ubuntu tidak kebal,namun setakat ini, tiada lagi virus yang dapat menerobos masuk ke sistem operasi ini.

Bagi syarikat atau sesiapa yang mahukan persekitaran aplikasi yang stabil, anda boleh menggunakan versi Sokongan Jangka Panjang SJP (atau LTS, Long Term Support) yang akan disokong selama 3 tahun untuk komputer peribadi dan 5 tahun untuk komputer pelayan.

Dengan Aplikasi Pemasangan yang mudah, anda hanya perlukan lebih kurang 25 minit sahaja untuk memasang Ubuntu pada komputer anda.

Statement tu aku petik dari http://ubuntu.com.my/. Untuk guna Ubuntu, anda boleh download dari web ubuntu atau request cd secara percuma. Selain itu, banyak maklumat ubuntu di internet untuk ada perolehi. Sebelum install, anda boleh memasang versi demo untuk memastikan pilihan anda betul. Jika anda rasa OS inni tidak sesuai, tiada paksaan untuk anda install.

Orang bila da rasa best

Pagi nie aku naik motor p isi minyak, tiba jer kat stesen minyak nampak macam penuh, tapi tak penuh pun. Tapi yang hempehnya ada lak minah kelisa cilok motor punya pam. Tapi x per lah dia rabun kot, x nampak pam keta banyak kosong. Aku p ler park belakang bontot keta dia sebab pam motor memang double pam, x cam pam keta. Tapi dia punya eksen tu mak aiii mengalahkan artis paling popular zaman 50an.

Bila aku nak isi minyak, aku ambik ler pam no 7. Minat ni guna pam 8. tapi di hempas pam dia guna cam tu stesen mak dia punya. Tapi bila aku pikir balik, biasanya lau org lelaki drive, dia x cam pompuan berlagak skit (x semua). Satu lagi biasanya lau org tu cilok pam moto dia mintak maaf lau halang moto nak isi minyak. Tapi pompuan nie aii hangin aku tgk, nasib baik aku x rasa best cam dia. Lau x aku calar jer keta dia.

Apa yang aku citer tadi adalah kisah hidup org melayu. Biasanya org melayu gitu. bila senang skit mula tgok kelangit. tu baru pakai kelisa, lau pakai BMW aku rasa mesti x boleh org ader dlm stesen minyak tu time dia isi minyak. Apa di ingat di sorang ader keta. Ingat mat2 motor x der keta ker.

Saturday, March 27, 2010

Linux- Ubuntu

sebut jer sistem pengoperasian, mesti org sebut microsoft window. hatta org tak tau apa itu os, tapi jika sebut window semua tau. Linux merupakan salah satu operating sistem yang ada. sistem ini adalah perisian sumber terbuka. namun jgn silap tafsiran, open source bukan bermaksud free kerana ada juga OS linux yg memerlukan lesen untuk kegunaan interprise. Namun ubuntu merupakan perisian kegunaan yang 100% percuma untuk diguna. TAPI jika anda perlukan bantuan teknikal, anda perlu membayar untuknya (buang air pun bayar, apa lagi mintak org tlg kita).

Bagi aku ubuntu cukup mudah untuk diguna kerana ia menggunakan antara muka seperti os window. cuma anda perlu biakankan dengan os ini untuk lebih pengalaman.

untuk maklumat lanjut sila ke laman sesawang (laman web ler tu) http://www.ubuntu.com
aku akan cerita lebih lanjut pasal ubuntu next time sebab kubuntu sekarang

Lilin

Sejak dari kecil kita ditanya bila besar nak jadi apa. X semua apa yang kita cakap semasa sekolah dulu menjadi kenyataan. Ada juga mendapat lebih dari itu. Aku masih ingat zaman sekolah cikgu tanya bila besar nak jadi apa. Jawapan fames aku time tu cikgu. sbb aku time tu x pandai dan dlm family aku x der yang keja besar2. Aku masih ingat Cikgu yang berjaya mendidik aku sehingga berjaya dan panadai menbaca. Cikgu Mahiran, haha tu la nama cikgu yg ajar aku membaca semasa aku darjah 5. Masa aku sekolah dari darjah 1 hingga 3, x der cikgu yang ajar aku membaca betul2. heheh time tu aku x penah masuk tadika. so bila masuk darjah satu terus x dpt membaca cam kawan2 lain.

Cikgu2 skrg perlu mempunyai semangat spt cikgu mahiran. Bukan jadi cikgu sbb x der kerja. Mendidik anak bangsa bukan satu kerja yg mudah. tapi jika guru2 muda mempunyai keazaman dan keikhlasan. Kerja ini akan menjadi sgt mudah.

guru ibarat lilin. bukan semua org snggup berkorban

Laksamana Hang Nadim

In Sejarah Melayu, Hang Nadim was a Malay boy of great wisdom who saved Temasek, now called Singapore, from attack by shoals of swordfish, attacks which cost many indigenous Malays their lives. It is mentioned in the traditional accounts that the attack was a curse because the reigning Sri Maharaja had ordered the death of a pious man called Tun Jana Khatib. The name Khatib Camp off Sembawang Road,Singapore is derived from this name. It is said that Khatib Camp is where the execution of Tun Jana Khatib took place.To fend off the attacks, Hang Nadim advised the ruler of Temasek, the Sri Maharaja to build a wall of banana stems along the shores of Temasek. The effort was successful as the swordfishes' snouts were trapped by the barricade of banana stems.

Also well known is Laksamana Hang Nadim, the son of Hang Tuah and a Malay warrior who on several occasions tried to recapture Melaka (Malacca) from the Portuguese.

Laksamana Hang Nadim was a warrior of the Johor-Riau during the Portuguese occupation of Melaka. After the fall of Melaka to the Portuguese in 1511, Sultan Mahmud withdrew from Teloh Naming to Ulu Muar, then settled in Pagoh and Bentayan. Sultan Mahmud and his descendants built up the Johor Sultanate as the basis of Johor-Riau Empire based in Johore, the Riau Islands, Pahang and all those parts of the old Melaka Sultanate which was not occupied by the Portuguese. Although Melaka had fallen to the Portuguese, Sultan Mahmud and his son Sultan Ahmad had continuously sent his army to attack the Portuguese in Melaka from 1511 till 1526. Sultan Mahmud died in Kampar, Sumatra in 1528 and was known as Marhum Kampar.

When Laksamana Khoja Hassan died, Hang Nadim was appointed as the new Laksamana. Hang Nadim assisted Sultan Mahmud in the two attempts he made to recover his throne in 1519 and 1524.

In 1516, Hang Nadim attacked Melaka with the hope of recapturing it from the Portuguese, but the attack was unsuccessful. In 1524, Hang Nadim also besieged Melaka in the hope of preventing food reaching the town. The Portuguese were relieved by reinforcements from Goa.

Hang Nadim proved his leadership and heroism by defeating the Portuguese when they attacked Bintan and Kopak. His gallantry was highly esteemed by the Malays and the repeated attacks he mounted on the Portuguese weakened their fighting spirit and badly damaged their trade in Melaka.

Laksamana Cheng Ho

Cheng Ho atau nama islamnya Haji Mahmud Shams (1371 - 1433), adalah seorang pelaut dan penjelajah china yang terkenal dalam melakukan beberapa penjelajahan antara tahun 1405 hingga 1433.

Cheng Ho adalah seorang sida Muslim yang menjadi orang kepercayaan Maharaja Yong Lee (berkuasa tahun 1403-1424) yang merupakan maharaja ketiga dari Dinasti Ming. Nama aslinya adalah Ma He, juga dikenal dengan sebutan Ma Sanbao, berasal dari daerah Yunnan. Ketika pasukan Ming menaklukkan Yunnan, Cheng Ho ditangkap dan kemudian dijadikan orang sida. Ia adalah seorang bersuku Hui, suku bangsa yang secara fisik mirip dengan suku Han, namun beragama Islam.

Cheng Ho berlayar ke Malaka pada abad ke-15.

Pada tahun 1424, maharaja Yong Lee meninggal. Penggantinya, maharaja Hongxi (berkuasa tahun 1424-1425, memutuskan untuk mengurangi pengaruh sida di dalam kerajaan. Cheng Ho melakukan satu ekspedisi lagi pada masa kekuasaan maharaja Xuande (berkuasa 1426-1435).

Cheng Ho melakukan ekspedisi ke beberapa negara di Asia dan Afrika, antara lain:

* Vietnam
* Taiwan
* Malaka - Malaysia
* Sumatra - Indonesia
* Jawa - Indonesia
* Sri Lanka
* India bagian Selatan
* Persia
* Teluk Persia
* Arab
* Laut Merah, ke utara hingga Mesir
* Afrika, ke selatan hingga Selat Mozambik

Kerana beragama Islam, para sahabatnya mengetahui bahawa Cheng Ho sangat ingin melakukan Haji ke Mekkah seperti yang telah dilakukan oleh almarhum ayahnya, tetapi para arkeologi dan para ahli sejarah belum mempunyai bukti kuat mengenai hal ini. Cheng Ho melakukan ekspedisi paling sedikit tujuh kali dengan menggunakan armada kapalnya.

Armada ini terdiri dari 27 000 anak kapal dan 307 kapal laut. Ia terdiri dari kapal besar dan kecil, dari kapal bertiang layar tiga hingga bertiang layar sembilan. Kapal terbesar mempunyai panjang sekitar 400 kaki atau 120 meter dan lebar 160 kaki atau 50 meter. Rangka layar kapal terdiri daripada buluh china. Selama berlayar mereka membawa pelbagai bekalan termasuk binatang seperti lembu, ayam dan kambing yang kemudian dapat disembelih untuk kegunaan anak kapal selama di perjalanan. Selain itu, ia juga membawa begitu banyak buluh china sebagai alat ganti rangka tiang kapal dan juga tidak ketinggalan membawa kain Sutera untuk dijual.

Majalah Life menamakan Cheng Ho sebagai orang ke-14 terpenting dalam milenium terakhir. Perjalanan Cheng Ho ini menghasilkan Peta Pelayaran Cheng Ho yang mampu mengubah peta pelayaran dunia sehingga abad ke-15. Dikatakan terdapat 24 peta pelayaran mengenai arah pelayaran, jarak di lautan, dan berbagai pelabuhan.

Cheng Ho adalah penjelajah dengan armada kapal terbanyak sepanjang sejarah dunia yang pernah tercatat. Juga memiliki kapal kayu terbesar dan terbanyak sepanjang masa hingga saat ini. Selain itu beliau adalah pemimpin yang arif dan bijaksana, mengingat dengan armada yang begitu banyaknya beliau dan para anak buahnya tidak pernah menjajah negara atau wilayah dimanapun tempat para armadanya berlabuh.

Hang Jebat

Menurut Hikayat Hang Tuah, Hang Jebat merupakan seorang pahlawan yang telah dibunuh oleh Hang Tuah kerana derhaka dalam pertarungan yang memakan masa 3 hari 3 malam. Hang Jebat pada masa pertarungan itu menggunakan keris Taming Sari yang dianugerahkan oleh Sultan Melaka semasa melantiknya menjadi Laksamana. Keris itu dikatakan menjadikan Hang Jebat kebal tidak lut senjata. Hang Tuah telah berjaya merampas semula keris Taming Sari dalam pergelutan dan menikam Hang Jebat. Selepas menikam Hang Jebat, Hang Tuah yang baru kembali dari buangan, kembali kerumahnya. Hang Jebat tidak terus mati, tetapi telah membalut lukanya dengan kain cindai dan kemudiannya memasuki kampung-kampung untuk mengamuk membunuh siapa sahaja yang melintas dihadapannya. Dia akhirnya menghembuskan nafas terakhir di pangkuan Hang Tuah.

Hang Jebat dikatakan telah membuat perhubungan sulit dengan seorang dayang istana bernama Dang Wangi. Ada kisah yang menyebut bahawa sebenarnya Hang Jebat telah bernikah dengan Dang Wangi dan semasa Hang Jebat terbunuh, Dang Wangi sedang hamil anak Hang Jebat. Hang Tuah kemudiannya menghantar Dang Wangi tinggal di Singapura untuk melahirkan dan membela anak Hang Jebat yang dikatakan bernama Hang Nadim. Dalam kisah Singapura Di Langgar Todak, budak bijak yang memberi pendapat supaya berkubukan batang pisang dari serangan todak dikatakan adalah Hang Nadim anak kepada Hang Jebat.

Keberanian dan ketegasan Hang Jebat untuk mencari keadilan sehingga sanggup menderhaka kepada Sultan adalah satu-satunya persoalan yang menjadikan Nama Hang Jebat begitu harum sehingga ke zaman ini. Ungkapan katanya 'Raja adil raja disembah,raja zalim raja disanggah,' menjadi kata-kata hikmat setiap kali memperkatakan perjuangan untuk menuntut keadilan atau bila hendak memperkatakan kezaliman raja yang memerintah. Kesetiaan Hang Tuah yang membuta tuli sebaliknya menjadi cemuhan orang-orang di generasi ini.

Friday, March 26, 2010

hujan dan lambat lagi

hari ie memang spoil betul, da ler lampu minyak berkelip kat tgh jem, ujan plak, maka lambat ler hamba sampai ke rumah.
nasib baik semalam da masak, hehehe bole ler panaskan jer

pemalas betul aku nie

Kerja oh kerja

Lepas tamat study, semua orang akan pikirkan untuk kerja. Tapi bila dah keja korang mesti pikir, bestnya time study, tak der jem, tak perlu pening-pening nak kena marah dan macam2 lagi.
Tapi tu lah lumrah hidup. Setiap hari mesti korang tempuh jem terutama yang tinggal di KL. Samalah seperti aku, setiap hari rutin aku bangun 5.30 pagi untuk bersiap dan 6.30 dah bertolak ke tempat kerja untuk elak dari jem.
Kekadang aku terpikir juga nak jer mintak tukar balik kampung, x der jem, kos hidup murah. Tapi setiap kesenangan yang kita kecapi memerlukan pengorbanan yang besar. Dan pengorbanan ini lah yang aku x MAMPU lakukan

Thursday, March 25, 2010

Hujan

Hari ni aku keja di Jalan Duta lagi. Bermakna rentetan aku menempuh jem masih belum berakhir. tapi hari ni amat parah ler sebab aku kena p opis di Putrajaya pada sebelah pagi and than baru bertolak ke Jalan Duta. Di situ bermula rentetan jem yang aku tempoh bermula dari rumah, di Putrajaya dan Jalan Duta.

Balik plak aku kena p opis dulu untuk drop member opis yang lain. So rentetan jemnya bermula ler. Tapi petang nie hujan sangat lah lebat. jarak aku nampak x jauh, aku nampak beberapa buah kereta di depan sahaja dan di tambah plak dengan petir. Time kat jalan istana, ada sebatang pokok kena panahan petir. Aku bersyukur ler x naik moto p jalan Duta.

Duit online

pada masa kini kita kerap kali menerima email atau jemputan dari seseorang yang menawarkan peluang mendapat duit melalui online. Namun adakah ini rialiti atau angan-angan sahaja.

sepanjang aku mengikuti (tak join pun) perkembangan duit online nie, tak pernah aku dengar orang yang betul2 dapat. yang hilang duit lagi ramai la. Sekarang terdapat pelbagai tools yang boleh diguna untuk membuat penipuan digital. Contoh gambar cek yang dipaparkan di laman-laman web adalah diragui. gambar sebegitu boleh di buat dengan tools yang banyak terdapat di internet.

Namun apa yang penting anda jangan tamak sehingga sanggup percaya kepada penipuan sebegini.

Wednesday, March 24, 2010

SDLC Step 1: Problem Analysis

Before you start trying to solve a problem it's important to study the existing system before embarking on major changes.

Consider the Analysis phase like a visit to the doctor. You would be pretty worried if you told the doctor you had a headache and the doctor immediately started merrily injecting you with various things before even looking at you or asking you any questions. Such behaviour is likely to cause more problems than it solves, so doctors always analyse their patients - observing, questioning, testing - before beginning any treatment.

So also do problem solvers study the system they intend to change, and the organisation it's in, before they decide what needs to be done. By thoroughly understanding a system, its operation, its context, its strengths and weaknesses, one can better decide how to start improving it.


Why should the information system be changed?
Possible reasons for change:

new laws that force organisations to do new things, or do old things differently
changes in society, such as growing demand for better security over personal data
a desire to improve competitiveness in the fact of reducing profits and market share
changes in technology - e.g. a new operating system may force upgrades to computers
a need to increase productivity, quality or efficiency
concern that existing equipment is a health and safety menace
changes in work processes, expansion of the business, changes in business requirements or the environment in which the organisation operates may all lead to a reassessment of information system requirements.
ghe current system may be too inflexible or expensive to maintain, or may reduce the organisation's ability to respond quickly enough to customer's demands.
Reasons for change can come from within the organisation or from outside it .

Factors can be technological, economic, social, legal or political.

Changing something just for the sake of change is an expensive - and potentially destructive - hobby. There had better be a good reason for changing systems. Many good reasons stem from a desire to better achieve organisational goals, while some other reasons are imposed on the organisation from the outside and are beyond the organisation's control.

If there is no compelling reason to take action, why waste time, effort and money? The preliminary investigation should mount a case to answer these questions:




Questions that need to be asked during analysis
There's not much good getting heavily into a project if the whole thing is a silly idea to start with. The preliminary investigation is an early test of whether the project should even be started.

Is there really a problem?

Imagine a manager thinking his organisation was losing sales because customers could not shop online. He spends thousands of dollars and hundreds of man-hours to implement an online shopping system. After it's launched, no-one actually uses it because they were happy with the old system. A waste of time and money.

If there is a problem, is it worth fixing?

Assuming a valid problem has been identified, you must consider a "cost/benefit" analysis. In other words: is fixing the problem worth it?

A manager decides the company logo and letterhead looks old fashioned. He spends thousands on graphic design consultants, market research, psychological testing of consumer reactions; he recalls and destroys all existing stationery and company publications and reprints them with the new logo and letterheads; he has signwriters repaint all company vehicles and buildings. It cost millions, and it simply not worth it.

Determining whether a problem is worth fixing involves a feasibility study. The aim of the feasibility study is to understand the problem and to determine whether it is worth proceeding. There are five main factors to be considered:

Technical feasibility - investigating whether the technology exists to implement the proposed system, or whether this is a practical proposition.
Economic feasibility - has to do with establishing the cost-effectiveness of the proposed system - if the benefits do not outweigh the costs, then it is not worth going ahead.
Legal feasibility - determines whether there is any conflict between the proposed system and legal requirements - for example, will the system contravene the Information Privacy Act?
Operational feasibility - Operational feasibility is concerned with whether the current work practices and procedures are adequate to support the new system. It is also concerned with social factors - how the organisational change will affect the working lives of those affected by the system.
Schedule feasibility - looks at how long the system will take to develop, or whether it can be done in a desired time-frame.
To answer these questions, data has to be collected about the system. You might need to:

measure things, like how long different processes take, how much output is produced in a given time, how many staff are required.
count things, like the numbers of errors or system failures in an existing system.
survey or interview workers, management, customers, and corporate partners to discover what these people know about the system's requirements, strengths or weaknesses from their specialist perspectives
observe processes in action to see where problems lie and improvements can be made in work-flow, and consider how procedures should be changed to accommodate the new or changed system. If processes take place outside your organisation, be sure to include them too - you never know: the problem might not be in your organisation at all!
research similar systems elsewhere to see how similar problems have been addressed
test the existing system to determine whether suspected points of weakness are real or imagined
study the workers in the organisation and list the types of information the system needs to produce for each type of worker
Such operations often create more questions that also need to be answered. Analysis often turns up issues that need to be investigated with further analysis. By the time you are finished analysing the problem, you should have a clear idea of:

the context of the problem - how the system fits into its surroundings, which includes people (in your organisation and perhaps in other organisations) and other systems which interact with the system. You need to understand how input, processing and output data are managed in the organisation - including data and information destinations. An IPO chart and workflow diagram would be good to document these relationships.
the processes - you need to know how data is transformed into information. What tasks are performed? A top-down approach makes sense: identify major processes, and keep subdividing them up into smaller processes until individual tasks are listed.
When an existing system is well understood, and the needs of the new or changed system have been defined, a design for the solution is not far away.

SOURCE:http://www.mckinnonsc.vic.edu.au/vceit/SDLC/01-analysis/index.htm

TELECOMUNICATION NETWORK : Cabinet

Cabinet is a flexibility points and is used for the termination of the primary cables and the secondary cables. The cables pairs are terminated to terminating unit/connecting modules. The unit /modules used for primary cable- pairs is known as E-side, where as for secondary cable - pair is known as D-side. The connection between the D-side and E-side is done by using jumper wires. Cabinet also acts as a testing point when localising faults. Types of cabinet that are used I the local network, whether existing or currently practice are :-
I) Cross- Connecting Cabinet (APO Type)
II) Cross- Connecting Cabinet ( Krone Type )
III) Cross- Connecting Cabinet (Pouyet Type)

You talk the work, but you do work the talk

Setiap hari aku pasti korang mesti merungut mengenai seseorang yang yang membuat sesuatu pekerjaan yang korang rasa x patut buat. Tapi suatu hari nanti korang pasti akan membuat apa yang korang pernah kutuk orang itu. Analogi tu ibarat kata orang “ludah kelangit, tapi jatuh ke muka ler tu”.

Tapi aku nak tambah skit lagi dengan apa yang tiada kaitan dengan tajuk di atas

Kadang-kadang korang tak ingin orang lain menyusahkan korang, tapi pada suatu masa korang pasti menyusahkan orang lain untuk kesenangan korang.

Kerap kali korang harap orang berikan maklumat yang betul untuk kerja korang, tapi kerap kali jugak korang berikan maklumat yang kurang betul untuk senangkan kerja korang.

Rialiti

Raja Lawak, Akademi Fantasi, One In A Million, Mentor atau lebih lama sikit Sinaran Pasport Kegemilangan dan Bintang Kecil merupakan antara rancanagan yang telah melahirkan ramai artis segera di negara kita. Ada juga artis ini dilahirkan dari drama atau filem yang dilakonkan (pak pacak jer tu). Namun sejauh manakah kualiti artis segera ini.
Biasanya kita boleh tengok artis segera tak bertahan lama, biasa setahun dua tahun populariti artis ini akan jatuh. Ada lebih malang lagi lepas jer umum akan berkahwin terus lenyap. Porsoalannya apakah populariti mereka ini disebabkan wajah yang cantik dan macho atau bakat yang terpendam yang ada pada mereka. Anda boleh membuat penilaian sendiri.
Pada kebiasaannya, artis rancagan rialiti akan menerbitkan album mereka sendiri atau menempel pada album artis yang telah terkenal. Namun jangka hayat album atau pulangan dari album yang dikeluarkan tidak selalu berbaloi. Ada juga antara lagu mereka ini tidak pernah di dendangkan di corong radio. Mungkin kerana tiada kualiti atau di sebabkan perkara yang lain. Golongan ini juga tidak sunyi dari kontroversi. Pelbagai cerita boleh kita dapati mengenai mereka ini. Di sini telah kita dapat lihat contoh yang dibawa oleh mereka ini.
Tapi tidak ramai yang tahu kenapa banyak stesen tv berlumba lumba menerbitkan rancangan rialiti tersebut. Jika mereka tidak mendapat pulangan yang lumayan, hayat rancangan tersebut tidak akan lama kerana secara logik nya, tiada peniaga yang akan melabur untuk rancagan yang tidak memberi keuntungan atau keuntugannya kecil. Di sini penonton yang ghairah menyokong bintang segera mereka yang kerugian tanpa sedar. Bayangkan jika anda menghabiskan RM0.50 untuk satu sms. Jika seratus ribu (100 ribu) penonton menghantar satu sms setiap kali rancangan ini ditayangkan, maka telah banyak yang masuk ke poket mereka ini. Tapi secara rialitinya bukan satu sms di hantar oleh seoarang penonton, mungkin dua atau lebih lagi.
Selain itu, rancagan sebegini juga menarik banyak syarikat untuk mengiklankan barangan mereka. Bayangkan keuntungan yang diperolehi oleh stesen tv. Kos iklan semasa program rialiti amatlah mahal jika dibandingkan dengan waktu yang lain. Oleh itu, tidak hairanlah program ini masih berterusan.

Tuesday, March 23, 2010

records managements

rekod memang penting kepada semua orang. tanpa rekod, segala urusan agak pincang dan susah untuk dibuat. namun masih ramai yang mengabaikan pengurusan rekod yang teratur termasuk di pejabat-pejabat. Cuba bayangkan jika kita kehilangan dokumen penting negara tau pejabat kita, pasti perkara ini amat mebimbangkan.

Rekod yang ada pada masa kini telah pelbagai. semakin banyak rekod dalam bentuk maya wujud dan amat bernilai dan perlu disimpan. bagi rekod fizikal seperti invois, perjanjian, terma-terma atau apa sahaja dalam bentuuk fizikal, pasti ramai akan menyimpanya untuk suatu tempoh yang diperlukan. tapi adakah anda menyimpan rekod elektronik anda.

pada masa kini, telah wujud medium peyimpanan rekod atau dokumen secara elektronik yang dipanggil ERMS atau EDMS. Antara contoh aplikasi ERMS yang wujud seperti TRIM dan alfresco. namun sejauh manakah keberkesanan penggunaan aplikasi tersebut jika kesedaran terhadap kepentingan rekod masih tidak wujud.

apakah kaedah yang diperlukan untuk menyedarkan mereka2 ini?

Laksaman Bentan

Mengikut kitab hikayat Tufat n' Nafis, Laksamana Bentan iaitu Megat Seri Rama, telah berperang untuk menumpaskan lanun di perairan Johor atas perintah Sultan Mahmud Shah II.

Pada suatu hari, isteri Megat Seri Rama yang sedang mengandung, telah bertemu dengan penghulu kebun Sultan yang sedang membawa nangka untuk dipersembahkan kepada sultan. Wan Anum kemudian telah meminta seulas nangka kerana dia mengidam. Penghulu kemudiannya memotong seulas lalu diberikan kepada Wan Anum. Ketika Sultan Mahmud Syah hendak bersantap tengah hari, baginda menyedari bahawa nangka yang hendak disantapnya telah diusik orang. Sultan Mahmud amat murka kerana dihidangkan dengan sisa orang dan memerintahkan Wan Anum ditangkap dan dibelah perutnya menyebabkan kematian isteri Laksamana.

Beberapa hari kemudian, Laksamana telah kembali ke Kota Tinggi dengan membawa kejayaan cermelang bagi angkatan tentera Johor. Selepas sultan memberi anugerah kepada Laksamana, Megat pun balik ke rumahnya mendapat khabar buruk daripada Tun Aman yang mengatakan bahawa isterinya telah mati. Laksamana merasa marah, kecewa dan menangis apabila mengetahui isterinya telah mati. Megat Seri Rama kemudiannya berazam untuk membalas dendam kepada sultan kerana bagindalah yang memerintahkan supaya isteri kesayangannya dibunuh.

Pada suatu hari Jumaat, Sultan Mahmud Syah bersama pembesar telah berangkat ke masjid untuk bersembahyang. Sultan telah ditandu oleh pengawal-pengawal istana. Ketika azan pertama berkumandang di udara, Sultan Mahmud terkejut melihat Laksamana berdiri sambil menghalang lalu lintas baginda. Laksamana berkata "Raja adil raja disembah! Raja zalim raja disanggah!". Sepantas kilat, laksamana terus menikam Sultan dengan kasarnya. Suasana di perkarangan masjid gempar apabila darah sultan yang berdaulat telah mengalir ke tanah! Semua jemaah terpaku. Sultan tidak berputus asa lalu menyentap sebilah keris yang tersisip di pinggangnya lalu dilontarkan di kaki laksamana. Sultan terus betitah "Tujuh keturunan laksamana tidak boleh menjejakkan kaki ke Kota Tinggi...." Berberapa minit kemudian, baginda menghembuskan nafas yang terakhir. Megat yang tiba-tiba memuntahkan darah pula mati secara tiba-tiba.

Moral of storie: jaga isteri anda bukannya dera

Drive your life

sebut sahaja pasal internet. pasti terbayang di fikiran kita web site, facebook, friendster, mybank2u dan macam-macam online applications yang ada. bahkan ada juga yang cakap tak boleh hidup tanpa internet.

kita generasi kini cukup beruntung kerana buka mata jer da kenal internet. bayangkan generasi-generasi dulu macam mana. aku rasa kalau kita nak berkomunikasi pun masih hantar surat guna burung merpati. confirm KLCC tak terpacak kat KL. tapi penghantaran surat melalui merpati tu adalah antara teknologi mel yang ada di duni pada masa dahulu.

pada masa dahulu juga, masyarakat dunia menggunakan asap sebagai medium komunikasi. selain itu, antara kaedah komunikasi yang lain adalah seperti menggunakan kertuk, gong, telefon analog, talifon digital, ip phone, email, sms dan yang setiap orang ada melalui hand phone.

jika dulu penghantaran isyarat telefon hanya menggunakan cooper cable, namun sekarang kita telah beralih kepada medium fiber optik. peralihan ini berlaku apabila TM bekerjasama dengan kerajaan untuk melancarkan HSBB. dengan HSBB, komunikasi kita makin laju. bahkan industri mobile juga mendapat tempias dari perkembangan ini.

mungkin ramai yang hairan dan bertanya apa kaitan mobile dengan wired communication. dan tidak ramai yang tahu bahawa kamunikasi mobile kita boleh berlaku adalah kerana wired2 yang terhubung ini. secara teorinya, jika kita membuat panggilan, isyarat dari telefon kita akan dihubungkan dengan pemancar yang terdekat dengan kita. dan dari pemancar ini, isyarat kita akan di hantar ke ibu sawat menggunakan laluan cable. dari ibu sawat, isyarat tersebut akan di hantar ke pemancar penerima dan seterusnya telefon penerima. itu lah teori secara mudahnya.

dengan perkembangan internet juga. perkongsian dan proses pembelajaran juga bertambah baik. bayangkan sebelum zaman internet. jika kita ingin belajar sesuatu ilmu amat terhad, yang ada hanya melalui buku atau tempat2 pembelajaran. tapi pada masa kini ilmu hanya berada di hujung jari anda. terpulang kepada anda untuk mempelajarinya.

5 syarat nak buat maksiat

Suatu hari ada seorang lelaki yang menemui Ibrahim bin Adham. Dia berkata, "Wahai Aba Ishak! Selama ini aku gemar bermaksiat. Tolong berikan aku nasihat." Setelah mendengar perkataan tersebut Ibrahim berkata, "Jika kamu mahu menerima lima syarat dan mampu melaksanakannya, maka boleh kamu melakukan maksiat." Lelaki itu dengan tidak sabar-sabar bertanya. "Apakah syarat-syarat itu, wahai Aba Ishak?"

Ibrahim bin Adham berkata, "Syarat pertama, jika kamu bermaksiat kepada Allah, jangan memakan rezekinya." Mendengar itu dia mengernyitkan kening seraya berkata, "Dari mana aku mahu makan? Bukankah semua yang ada di bumi ini rezeki Allah? "Ya!" tegas Ibrahim bin Adham. "Kalau kamu sudah memahaminya, masih mampukah memakan rezekinya, sedangkan kamu selalu berkeinginan melanggar larangan-Nya?"

"Yang kedua," kata Ibrahim, "kalau mahu bermaksiat, jangan tinggal di bumi-Nya! Syarat ini membuat lelaki itu terkejut setengah mati. Ibrahim kembali berkata kepadanya, "Wahai Abdullah, fikirkanlah, apakah kamu layak memakan rezeki-Nya dan tinggal di bumi-Nya, sedangkan kamu melanggar segala larangan-Nya?"

"Ya! Anda benar." kata lelaki itu. Dia kemudian menanyakan syarat yang ketiga. Ibrahim menjawab, "Kalau kamu masih mahu bermaksiat, carilah tempat tersembunyi yang tidak dapat terlihat oleh-Nya!" Lelaki itu kembali terperanjat dan berkata, "Wahai Ibrahim, ini nasihat macam mana? Mana mungkin Allah tidak melihat kita?" "Ya, kalau memang yakin demikian, apakah kamu m asih berkeinginan melakukan maksiat?" kata Ibrahim. Lelaki itu mengangguk dan meminta syarat yang keempat.

Ibrahim melanjutkan, "Kalau malaikat maut datang hendak mencabut rohmu, katakanlah kepadanya, 'Ketepikan kematianku dulu. Aku masih mahu bertaubat dan melakukan amal soleh'." Kemudian lelaki itu menggelengkan kepala dan segera tersedar, "Wahai Ibrahim, mana mungkin malaikat maut akan memenuhi permintaanku?"

"Wahai Abdullah, kalau kamu sudah meyakini bahawa kamu tidak boleh menunda dan mengundurkan datangnya kematianmu, lalu bagaimana engkau boleh lari dari kemurkaan Allah?"

"Baiklah, apa syarat yang kelima?" Ibrahim pun menjawab, "Wahai Abdullah kalau malaikat Zabaniyah datang hendak mengiringmu ke api neraka di hari kiamat nanti, jangan engkau ikut bersamanya."

Perkataan tersebut membuat lelaki itu insaf. Dia berkata, "Wahai Aba Ishak, sudah pasti malaikat itu tidak membiarkan aku menolak kehendaknya." Dia tidak tahan lagi mendengar perkataan Ibrahim. Air matanya bercucuran. "Mulai saat ini akut bertaubat kepada Allah." katanya sambil terisak-isak.

facebook

facebook sememangnya telah menjadi suatu kegilaan pada ari pama kini. ramai antara orang disekeliling kita da ada facebook atau dipanggil juga fb. tanya ler sape pun, mesti ada. hatta YB2 pun da pandai main fb.

aku tak tau lah macam mana mereka2 ini juga fb. tapi laman sosial ada pro and contra. ada juga yang juga fb hanya nak sebar fitnah, nak buat benda2 bodoh. namun terdapat juga yang guna untuk kebaikan, tapi apa pun atas niat kita macam mana nak guna fb tu.

berundinglah secara berhemah

perundingan tidak asing dalam kehidupan kita seharian. paling tidak kita pasti akan berunding dengan suami atau keluarga kita. Namun kadang kala kita salah kaedah membuat rundingan menyebabkan apa yang kita hajatkan tidak tercapai.Kerap kali juga kita dapat lebih dari yang diinginkan dalam rundingan yang kita lakukan.

Apa yang perlu kita titik beratkan dalam perundingan yang kita lakukan ialah bertolak ansur dan jagan sesekali menekan orang yang berunding dengan kita. dalam psikologi membuat perundingan, orang yang inginkan sesuatu perlu berlembut dan tidak terlalu formal. kaedah ini akan membuatkan orang yang memiliku sesuatu barangan yang kita inginkan cukup berlembut.

Kita selalu dengar perkataan "menang menang" dalam perundingan. Namun tidak ramai yang menerapkan perkataan ini dalam perundingan yang dilakukan. kadang kala kita terlalu teruja untuk mencapai apa yang kita inginkan sehingga kita terlupa pihak lain.

Faktor lain yang menentukan kejayaan perundingan adalah kumpulan dominan. kebiasaannya jika kita berada di dalam kumpulan dominan akan menyebabkan kita akan menggunakan apa sahaja untuk menjayakan perundingan kita. ini kadang kala akan memakan diri kerana pihak yang dirunding biasanya akan bertindak balas jika didapati tidak akan mendapat mafaat dari rundingan yang dilakukan.

Monday, March 22, 2010

Kawen

majlis kenduri kawen baru jer berlalu. cuti sekolah jer mesti ada orang kawen. mungkin telah jadi lumrah semestinya. yer la kalau ko kawen time orang keja. mesti tak ramai yang datang. bulan nie sahaja bertambah sorang lagi koleksi kawan-kawan aku yang da kawen. apa pun tahniah ler kepada yang telah kawen dan akan kawen. kepada yang masih belum plan nak kawen macam aku, jom kita terus berjuang. heheh adioss

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...